Evaluare Națională 2024. Ce s-a întâmplat cu subiectele la Limba română?
Evaluarea Națională 2024 a început cu scântei, după ce variantele de la proba de Limba și literatura română au apărut rapid în presă, în timp ce elevii erau în mijlocul examenului.
Inspectoratul școlar general din Maramureș, Mihai Pop, a declarat pentru edupedu.ro că scurgerea de variante este caz penal. Drept urmare, va fi sesizată poliția.
Variantele provin de la centrul de examen „Maramureș 3586”. Subiectele s-au scurs dintr-o școală din Baia Mare.
Conform acuzațiilor, subiectele ar fi fost distribuite pe mai multe grupuri de părinți prin aplicații de socializare.
Ce subiecte au fost la Evaluarea Națională 2024 – Română?
În primul subiect al examenului, elevii au avut de analizat două texte literare:
- un fragment din „Cireșarii” de Constantin Chiriță
- un text intitulat „Portret” scris de Cella Delavrancea
Cerințele au fost create pentru a evalua capacitatea elevilor de a înțelege și interpreta textele respective.
Elevii au fost solicitați să identifice doi termeni din domeniul lexical al naturii, pe baza textului lui Constantin Chiriță.
Exercițiile următoare (2-5) i-au îndemnat pe elevi să folosească informațiile din cele două texte pentru a demonstra abilitatea de a face conexiuni și a extrage înțelesuri.
În exercițiul șase, elevii au fost instruiți să identifice și să transcrie două figuri de stil dintr-o secvență dată, punând accent pe capacitatea lor de a aprecia expresivitatea limbajului literar.
În exercițiul șapte, elevilor li s-a cerut să identifice și să prezinte un element comun între cele două texte, evaluându-le astfel abilitatea de a descoperi teme sau motive similare în contexte literare distincte.
Exercițiile de la cel de-al doilea subiect
În al doilea subiect, elevii au fost solicitați să scrie o compunere de cel puțin 150 de cuvinte în care să realizeze o caracterizare a personajului Tic din romanul „Cireșarii”.
Cerința i-a îndemnat pe elevi să analizeze personalitatea și comportamentul personajului Tic. Acest lucru trebuia să fie făcut pe baza indiciilor din text.
În partea B a subiectului I, cerințele au acoperit aspecte legate de gramatică și corectitudinea limbii.
În plus, elevii au fost încurajați să-și exprime opinia despre plăcerea de a petrece vacanțele alături de prieteni, bazându-se pe textul lui Cella Delavrancea.
De asemenea, li s-a cerut să facă o asociere între „Cireșarii” și o altă operă literară pe care au citit-o.