Fundatia Resurse Umane Romania (FRUR), Evaluarea performantei vs Evaluarea competentelor, a starnit interesul multor directori de resurse umane din intreprinderile romanesti. Conferinta, desfasurata sub forma dezbaterilor, a fost un bun prilej pentru a dobandi competente in... evaluarea competentelor. A fost o modalitate de a invata ceea ce acum se cere pe piata muncii si nu se poate invata la scoala. In plus, specialistii de resurse umane au avut ocazia sa descopere sisteme diferite de evaluare
Fundatia Resurse Umane Romania (FRUR), Evaluarea performantei vs Evaluarea competentelor, a starnit interesul multor directori de resurse umane din intreprinderile romanesti. Conferinta, desfasurata sub forma dezbaterilor, a fost un bun prilej pentru a dobandi competente in… evaluarea competentelor. A fost o modalitate de a invata ceea ce acum se cere pe piata muncii si nu se poate invata la scoala. In plus, specialistii de resurse umane au avut ocazia sa descopere sisteme diferite de evaluare a competentelor, prezentate de companii diferite (Marriott, 3M, BCR, Alter Ego, HRD s.a.) si sa inteleaga ce anume face diferenta si le aduce succesul in afaceri. Centrul de evaluare a competentelor din cadrul BCR a fost in centrul atentiei. In Romania exista cateva astfel de centre pilot de evaluare a competentelor in diverse domenii. Ele sunt la inceput de drum, dar se asteapta deschiderea unui nou domeniu de activitate pentru ca un om care are un certificat de competenta intr-un domeniu de activitate, recunoscut la nivel international, are si sanse mai mari de angajare pe un post bun. Adica pe un salariu pe masura competentelor.
Exista masura pentru toate
Centrul de evaluare a competentelor din cadrul BCR a inceput sa se contureze inca din 2001, cand a primit o finantare din partea guvernului canadian. Intrarea in functiune s-a produs doi ani mai tarziu. „Doi ani a durat pregatirea – ne spune directorul executiv al Centrului, Radu Sibinescu. Mai intai au fost pregatiti trei specialisti, in Romania si Canada. Acolo am vazut efectiv cum functioneaza sistemul. Dupa aceea, am inceput sa formam evaluatorii.“Pentru a ajunge la acest stadiu a fost nevoie sa se faca mai multi pasi. Mici si totusi grei, data fiind unicitatea proiectului. Au fost formati mai intai formatorii pentru evaluatori. Fara ei nu se putea autoriza legal Centrul. Apoi, a fost nevoie sa se delimiteze ocupatiile pentru care se formau evaluatorii. „Am luat oameni din conducere, i-am selectat si am introdus in programul de pregatire 50 de persoane. Selectia a fost dura – ne asigura dl Sibinescu. Am vrut sa incepem cu varful piramidei, pentru a putea evalua activitatea din toate unitatile bancii din tara. Fiecare evaluator format a fost apoi monitorizat pe parcursul procesului de evaluare. Acum avem 25 de evaluatori formati pentru ocupatia de manager de unitate bancara.“
Evaluarea competentelor cere multa competenta
Dupa ce s-au creat evaluatorii, au inceput procesele de evaluare, care au durat sase luni. Mult, putin, nimeni nu poate spune. Sistemul este unic si se experimenteaza. Nu toate evaluarile s-au terminat cu happy-end. Au fost directori declarati „inca nu competenti“. Numai ca sistemul permite si contestarea proceselor. Urmarile nu sunt insa cele „traditionale“. Un astfel de calificativ se soldeaza cu identificarea exacta a competentei sau competentelor lipsa si cu propunerea unui plan foarte precis de formare pentru dobandirea competentelor necesare la standardele stabilite prin standardul ocupational. La vremea cand s-a declansat infiintarea unui centru de evaluare a competentelor in sistemul bancar nu existau standarde specifice ocupatiilor bancare. Asa ca „pionierii“ centrului au fost nevoiti sa le creeze si sa le valideze pe piata muncii, cu ajutorul colegilor din alte banci. Acum sunt 16 standarde ocupationale, de la casier pana la director de banca. Procesul nu s-a incheiat aici. Aceste standarde se modifica anual, pentru ca munca si cerintele in domeniul bancar se modifica permanent. „Problema nu este atat cu standardele – ne explica dl Sibinescu -, cat cu instrumentele cu care se face evaluarea. Am lucrat mult la elaborarea acestora: teste, chestionare, sisteme de observare etc. Dar si aceste instrumente de evaluare, la fel ca si standardele, au valabilitate limitata in timp. Anual se impune si revizuirea acestora.“De la conducere, procesul de evaluare a trecut la creditare, zona extrem de sensibila in activitatea bancara. Pentru ca se asteapta un proces de restructurare, urmatorii evaluati vor fi angajatii care lucreaza cu clientii. Relatia cu clientul este in fond cea care face diferenta serviciilor. Aceasta este zona „fierbinte“ in care banca va investi mult pentru schimbarea comportamentului angajatilor. In acest moment se lucreaza la un standard ocupational pentru manager de relatii. Este o profesie noua, deosebit de apreciata de BCR. De altfel, banca pune mare pret pe comunicare si abilitati in domeniul relatiilor publice. A configurat deja o politica de recrutare a personalului cu competente nu numai tehnice, cat de comunicare si lucru cu publicul. Tinerii cu specializare in domeniul informaticii, o alta forma de comunicare in fond, sunt si ei pe lista cu prioritati de recrutare si formare in cadrul programelor de stagiatura special organizate de banca.
Piata muncii da comanda adevarata
Competenta, pe scurt, ar putea fi definita prin a sti plus a face. Adica a realiza activitati si a obtine rezultate. Conceptul este nou. Competenta este definita in raport cu realitatea economica. Economia este cea care defineste cerintele unei ocupatii si le sintetizeaza in standarde de competenta. Standardele ocupationale (de competenta) sunt documente care sintetizeaza ce se asteapta ca o persoana sa fie capabila sa faca pentru a fi eficace la locul de munca, in termeni de:
• activitati de munca,
• rezultate asociate activitatilor,
• repere calitative atat pentru activitati cat si pentru rezultate.
Centrului de evaluare a competentelor in domeniul bancar
Etapele realizarii
• Elaborarea standardului ocupational
• Redactarea instrumentelor de evaluare
• Organizarea unui curs de formare evaluatori
• Aplicarea instrumentelor de evaluare in conditii reale de munca
• Pregatirea organizatiei pentru indeplinirea conditiilor de calitate cerute de autoritatea nationala.
Avantajele evaluarii competentelor
• Sprijin pentru politica de implementare a sistemului calitatii in banca
• O mai buna redefinire a fiselor de post si a fiselor de apreciere anuala a activitatii salariatilor
• O mai mare flexibilitate in analiza nivelului de studii si experienta in activitatea anterioara
• Evaluarea in raport direct cu standardul ocupational, nu prin comparatie cu performantele altei persoane.
• Asigurarea unui program de dezvoltare a carierei
• Motivarea salariatilor prin recunoasterea profesionala a capacitatii de a aplica deprinderile si cunostintele cerute de standard
• Recunoasterea competentelor dobandite anterior
• Plus de imagine in fata competitiei avand personal certificat.
Cartoon Network deschide portile imaginatiei
Cartoon Network ii provoaca pe toti copiii din Romania sa isi ascuta creioanele si sa isi lase imaginatia sa zburde o data cu lansarea concursului Generatia Animatiei, pentru al treilea an consecutiv. Cartoon Network lanseaza a treia editie a concursului „Generatia Animatiei“, o competitie nationala pentru elevi, care promoveaza in randul copiilor arta animatiei si isi propune sa stimuleze creativitatea, umorul si imaginatia.Generatia Animatiei 2005 este o competitie nationala pentru scoli si licee la care pot participa toti elevii cu varste cuprinse intre 6 si 12 ani si 13 si 16 ani.Cartoon Network ii invita pe elevi sa creeze o poveste amuzanta cu eroi si personaje care sa ii reprezinte si sa poata sta alaturi de alte desene clasice si de ultima generatie precum: Johnny Bravo, Dexter sau Fetitele Powerpuff. Elevii vor trebui sa spuna aceasta poveste sub forma unei benzi desenate, care ulterior va avea sansa sa prinda viata pe Cartoon Network.Printre premiile acordate elevilor si scolilor se numara calculatoare, CD playere, televizoare, console pentru jocuri si materiale pentru creatie artistica. Mai mult decat atat, artistii care vor castiga locul intai pentru cele doua categorii de varsta vor avea bucuria sa-si vada propriile creatii la televizor, lucrarile castigatoare fiind animate si difuzate la Cartoon Network la sfarsitul acestui an!rnFiind organizat cu sprijinul Ministerului Educatiei, programul include 3.000 de scoli din intreaga tara, carora li s-au pus la dispozitie formularele de inscriere si toate informatiile necesare, precum si regulamentul de participare. Copiii isi pot realiza proiectul acasa, singuri sau la scoala, cu sprijinul profesorilor. rnFiecare formular de participare trebuie sa contina numele copilului participant, adresa, numarul de telefon si stampila scolii sale.rnTermenul de predare pentru proiecte este 1 iulie 2005. Castigatorii vor fi anuntati in toamna.rnPentru informatii suplimentare, copiii ii pot contacta pe reprezentantii scolilor unde invata sau pot trimite un mesaj pe adresa office@mmd.ro.rn
rnVitrina Cartiirn
rnDreptul muncii, de Eufemia Vieru si Dumitru Vieru, Editura Lucman, este o lucrare de mare interes si actualitate pentru orice persoana care vrea sa munceasca si sa traiasca in conditii civilizate. Adica intr-un stat de drept, modern. De altfel, cartea se deschide chiar cu un moto sugestiv: „Dupa gradul in care este pretuita munca, se poate cunoaste gradul de civilizatie al unui popor.“ Autorii fac o prezentare detaliata a principalelor domenii care reglementeaza relatiile de munca, oferind explicatii in masura sa asigure intelegerea exacta a sensului si spiritului legilor expuse, cat si posibilitatea de punere corecta in practica a prevederilor legale. Lucrarea contine analize si interpretari utile si pentru studentii la drept, deoarece autorii se ocupa si de istoricul si continutul diferitelor aspecte legate de munca: formarea profesionala, rolul statului in utilizarea fortei de munca, reglementari privind utilizarea fortei de munca in Romania, Republica Moldova si alte state etc. rn
rnPentru achizitionare: Tel.: 222.53.16; 223.76.59; Fax: 222.53.17.rn
rnCercetarea, industria, economia Romaniei si conexiunile lor, de Mario Duma, Editura Agir, este o culegere de 91 de lucrari extrase din studiile publicate de autor intre anii 1965 – 2004, care ilustreaza evolutia economiei, dar si a societatii romanesti, cu valorile specifice fiecarei etape istorice. Toate lucrarile au, ca factor comun, o abordare critica, dar sabia scoasa din teaca este si mistrie: pentru ceea ce se combate se propun solutii, remedii, se incearca a construi altceva in loc, altfel. Toate la un loc alcatuiesc o culegere selectiva de probleme si aspecte din economia romaneasca, pe care autorul incearca sa le analizeze, diagnosticheze si pentru care, in final, sa propuna solutii sau macar sa faca lobby. rn
rnPentru achizitionare: Tel./Fax: 341.08.95; rn
rnTel.: 212.81.04, Fax: 312.55.31, rn
rne-mail: editura@agir.ro.rn
rnPhilip Kotler este una dintre autoritatile mondiale in domeniul marketingului, asa incat oricare dintre lucrarile publicate de autor se bucura de interes maxim din partea celor care doresc sa atinga performanta in activitatea profesionala. Lucrarea Marketing Keller, scrisa in colaborare cu Kevin Lane Keller, prezinta conceptele de baza ale marketingului general, fiind considerata una dintre cele mai importante deoarece reflecta schimbarile care au intervenit in teoria si practica activitatii de marketing. Cartea este editata de grupul Pearson Education, care a luat decizia, de curand, de a aduce pe piata romaneasca o serie intreaga de carti academice de valoare, prin intermediul comenzilor, la preturi accesibile romanilor. Lista editurilor care fac parte din grupul Pearson Education se poate gasi pe site-ul www.pearsoned.com, iar cartile pot fi comandate la tel. 0746.090.755.rn
rnStagii de practicarn
rnRaiffeisen Trainee rn
rnRaiffeisen Bank lanseaza a treia editie a programului „Raiffeisen Trainee“, program dedicat tinerilor absolventi de invatamant superior. rnIn cadrul acestei editii, zece tineri absolventi de invatamant superior vor avea sansa sa cunoasca banca in detaliu, timp de noua luni, efectuand stagii de pregatire in majoritatea directiilor din banca. La sfarsitul programului fiecare stagiar va opta pentru directia unde isi va desfasura activitatea pe viitor, tinand cont de posturile disponibile din companie. rn
rnProfilul ideal al candidatului:rn
rn• este student sau masterand in an terminal (indiferent de specialitate, la orice centru universitar din tara)rn
rn• isi doreste o cariera in domeniul bancarrn
rn• are rezultate deosebite pe parcursul facultatiirn
rn• este membru al unor asociatii studentesti, implicat in activitati extracuriculare sau de voluntariatrn
rn• are o cultura generala solida, este interesat de viata economica rn
rn• vorbeste fluent doua limbi straine (engleza obligatoriu)rn
rn• are excelente abilitati de utilizare a calculatoruluirn
rn• este hotarat, increzator, dinamic, orientat spre obiectivern
rn• are foarte bune abilitati de comunicare, flexibilitate si spirit antreprenorial.rn
rnEtapa de colectare a aplicatiilor pentru acest program se va incheia pe data de 1 iulie 2005. rnSelectia cererilor, interviurile preliminare si etapa de testare se vor desfasura in perioada iulie – august 2005, in luna septembrie, se vor desemna cei zece finalisti. Programul va incepe in octombrie 2005 si se va incheia in iulie 2006.rn
rnBURSErn
rnBursa Raiffeisenrn
rnAflat la a doua editie, programul Bursa Raiffeisen se adreseaza studentilor cu rezultate exceptionale din anii terminali, care au fost admisi sa-si definitiveze studiile la universitati de prestigiu din strainatate in anul 2005-2006. rnSelectia aplicatiilor, interviurile preliminare si etapa de testare se vor desfasura in perioada iulie – august 2005, luna septembrie fiind dedicata desemnarii bursierilor.rnSolicitarile se primesc pe adresa: bursaraiffeisen@rzb.ro, pana la 1 iulie 2005, sau prin posta la Raiffeisen Bank, Directia Resurse Umane, Departamentul Recrutare, Piata Charles de Gaulle, nr.15, sector 1 Bucuresti. rnMai multe informatii despre programele derulate de Raiffeisen Bank in anul universitar 2005-2006 puteti gasi pe site-ul www.raiffeisen.ro.rn
rnBurse in Germaniarn
Parlamentul Germaniei (Bundestag) ofera, pentru anul 2006, cinci burse pentru practica internationala (IPP) destinate absolventilor institutiilor de invatamant superior din Romania. rnProgramul se desfasoara in colaborare cu Universitatea Libera din Berlin, Universitatea Humboldt din Berlin si Universitatea Tehnica din Berlin, rnin perioada 1 martie – 31 iulie 2006.rnDosarul de candidatura cu documentele in original se depune pana la data de 30 iunie 2005 la Ambasada Republicii Federale Germania (Kulturreferat) – Str. Cpt. Av. Gheorghe Demetriade nr. 6-8 / 011848 rnBucuresti / Tel: (0040-21)202.98.30. Fax: (0040-21)230.34.59 si in copie la Parlamentul Romaniei (Camera Deputatilor – Directia Generala Relatii Externe si Protocol) – Calea 13 Septembrie nr.1 / RO-050711 Bucuresti.rnInformatii suplimentare pot fi obtinute accesand www.bundestag.de(Internationales) si www.bundestag.de/dialog/ipp sau la sediul ONBSS din Strada Spiru Haret nr.12, Bucuresti.