„Piaţa serviciilor de evaluare este dominată de evaluări ale proprietăţilor de mică valoare cum ar fi apartamente sau mici terenuri însă, ca valoare, predomină evaluările de mari portofolii. Piaţa accesibilă, ca valoare, în 2012, a fost de circa 18 mil. euro. Considerând un trend stabil, estimăm că această valoare, de 18 mil. euro se va păstra şi în 2013, deşi există o uşoară tendinţă de scădere, datorită presiunii asupra costului rapoartelor de evaluare”, explică Gabriel Munteanu, directorul departamentului de evaluare din cadrul Activ Property Services, companie parteneră a Cushman & Wakefield, care a realizat în ultimul an 1.000 de rapoarte de evaluare care au implicat active în valoare totală de circa 3 mld. euro. El nu întrevede o creşte a pieţei nici anul viitor tot din cauza scăderii costurilor rapoartelor de evaluare.
Jumătate dintre rapoartele întocmite de Activ Property Services au fost comandate de bănci. Ponderea pe tipuri de servicii de evaluare, în ultimul an, a fost majoritar pentru centre comerciale aproximativ 30%, alte spaţii de retail aproximativ 23%, spaţii industriale şi logistice aproximativ 21%, terenuri aproximativ 13%, birouri 12%, reprezentanţe dealeri auto 2% şi 1% dezvoltări rezidenţiale.
Potenţial de creştere
Conform specialiştilor în evaluare ai Activ Property Services, piaţa potenţială a serviciilor de evaluare s-ar putea dubla în următorii ani, odată cu revenirea interesului pentru investiţii în România şi creşterea exigenţelor pe pieţele reglementate.
În ce priveşte marile probleme cu care se confruntă piaţa de servicii de evaluare, Gabriel Munteanu enumeră lipsa de transparentă a informaţiilor privind tranzacţiile imobiliare şi schimbările legislative. „Pe fondul neputinţei sau dezinteresului, nu avem încă în România o bază de date cu tranzacţii aşa cum există pe pieţele imobiliare mature. Este drept, a fost realizat un ghid naţional pentru uzul notariatelor, bazat pe indicaţii de preţ şi evaluări, însă de multe ori acesta este impropriu utilizat. O reală bază de date, cu informaţii transparente, ar ajuta atât profesioniştii în a fi mai obiectivi, cât şi instituţiile de credit în a beneficia de informaţii sustenabile şi verificabile ceea ce ar putea reduce şi conduce la diminuarea costului creditului. Acest lucru ar ajuta de asemenea instituţiile statului, acestea putând avea un control transparent, relativ uşor şi mai ales corect asupra valorii proprietăţilor şi implicit asupra taxelor ce pot fi colectate.”, încheie directorul companiei.