Statul returnează banii românilor. Guvernul schimbă legea. Trebuie să declari la Fisc

bani

SURSA FOTO: Dreamstime

Românii care solicită bon fiscal la coafor, service-uri auto și la magazinele de cartier ar putea primi reduceri de taxe și impozite sau chiar o sumă de bani înapoi. Ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, a explicat cum va putea fi aplicată această măsură.

Evaziunea fiscală se va reduce prin solicitarea bonului fiscal

Statul își propune să reducă semnificativ evaziunea fiscală din aceste sectoare prin solicitarea bonului fiscal, unde, conform ministrului Boloş, se află cele mai mari sume de bani nedeclarate: servicii precum service-uri auto sau saloane de înfrumusețare, industria alimentară, agricultură și comerț.

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a detaliat modul în care funcționează sistemul de casă de marcat fiscală, explicând că acesta implică furnizarea CNP-ului sau a codului PIN fiscal, prin intermediul cărora datele sunt transmise automat către Fisc prin sistemul informatic al acestuia.

Datele astfel colectate sunt ulterior integrate în declarația unică a contribuabilului.

„Dau un exemplu foarte simplu te-ai dus la spălătorie, ai cerut bonul fiscal. Casa de marcat fiscal este gândită încât prin faptul că tu dai CNP-ul sau codul PIN fiscal al tău, în relația cu Fiscul, se raportează prin sistemul informatic al Fiscului și de acolo se extrag datele care se încarcă în declarația ta unică inteligentă.

Pot spune că este un decont pre-completat, pe care îl are contribuabilul și în care se văd acele categorii de cheltuieli care intră în creditul fiscal și care stimulează contribuabilul, ca să-și aducă în această declarație cât mai multe bonuri pentru a beneficia de un credit fiscal cât mai consistent”, a spus Ministrul Finanţelor.

În paralel, Guvernul ia în considerare o măsură privind reducerea impozitului pe venit. Angajatorii vor avea posibilitatea să verifice valoarea creditului fiscal acumulat.

SURSA FOTO: Facebook, Marcel Boloș

Acest proces poate dura între 4 și 5 luni, în funcție de disponibilitatea pieței

Această inițiativă a fost sugerată și de Banca Mondială, iar Ministerul Finanțelor s-a inspirat din modelul aplicat în Portugalia, deși un sistem similar este deja în vigoare și în Spania.

Leonard Rizoiu, antreprenor, a explicat că atunci când achiziționezi un produs electrocasnic sau faci îmbunătățiri la locuința ta, poți utiliza apoi bonurile cu cod QR.

„Atunci când cumperi un electrocasnic sau îmbunătățești locuința ta, poţi merge cu acele bonuri care au cod QR şi poţi cere o reducere la taxele şi impozitele locale din locuinţă”, a spus la Observator Leonard Rizoiu.

Guvernul trebuie să facă multe modificări pentru a implementa toate aceste măsuri. Printre acestea se numără introducerea codului QR pe bonurile fiscale.

Conform explicațiilor oferite de Gabriel Biriş, expert fiscal, atunci când codul QR este scanat în viitorul sistem funcțional al aplicației, utilizatorii vor primi o notificare privind înregistrarea bonului fiscal.

„În momentul în care scanezi codul QR, odată ce aplicația va fi funcțională, îţi va apărea un mesaj, a fost sau nu înregistrat, şi dacă nu a fost, să ai opțiunea să notifici, să trimiți prin aplicație un semnal către ANAF”, explică Gabriel Biriş.

Aceste modificări vor presupune costuri pentru antreprenori. În România, există aproximativ 600.000 de case de marcat. Distribuitorii din țară, în număr de 400, vor fi responsabili să adapteze software-ul aparatelor fiscale și să-l avizeze conform noilor cerințe.

De asemenea, aproape 3.500 de tehnicieni autorizați vor fi solicitați pentru instalarea noului software pe toate casele de marcat.

În legătură cu procesul de adaptare a caselor de marcat la noile reguli, Velin Ganev, un distribuitor din România, a menționat că va dura aproximativ 4-5 luni, în funcție de disponibilitatea echipamentelor pe piață.

„Vorbim de un proces care va dura între 4 şi 5 luni, depinde foarte mult ce găsim în piaţă”, spune Velin Ganev.