Pe 2 şi 3 martie, Biblioteca Naţională a României avea să găzduiască evenimentul “ISBN Continuă”, un performance in situ sub forma unui tur ghidat în fostul sediu al instituţiei, aflat în curs de evacuare. Cu 8 ore înainte de premieră, Direcţiunea Bibliotecii Naţionale a României a hotărât anularea spectacolului “din motive obiective”, aşa cum scrie în anunţul lipit la intrarea în sediul de pe strada Ion Ghica. Motivul? O fotografie publicată de Ioana Păun, iniţiatoarea proiectului, pe profilul personal de Facebook. Imaginea care stârnit controverse este o lucrare a artistei americane Kirsten Stoltmann, intitulată “Spray Bush”, care a fost expusă la Galeria Saatchi din Londra în 2007.
“Cu o zi înainte de deschiderea uşilor, am fost conduşi într-un birou unde existau printuri ale profilului de Facebook al Ioanei Păun şi ni s-a explicat că am încălcat acordul de colaborare (potrivit căruia artiştilor li se cerea expres ca imaginea bibliotecii, a bibliotecarului şi a instituţiei Bibliotecii Naţionale să nu fie lezată de organizarea spectacolului). Evenimentul a fost anulat”, a explicat Paul Dunca, unul dintre artiştii implicaţi în organizarea “ISBN Continuă”. Reprezentanţii bibliotecii au confirmat spusele artistului, motivând că asocierea dintre afiş şi fotografia-profil publicată de artistă prejudiciază imaginea instituţiei.
“ISBN discontinuă. Câtă pudibonderie!” – acesta este primul comentariu publicat pe pagina de Facebook a evenimentului, la câteva minute de la anularea acestuia. Acesta este şi crezul artiştilor aflaţi în organizare, care par să acuze instituţia nu numai de pudibonderie, ci şi de cenzură şi de panică instituţională. În tot acest timp, reprezentanţii bibliotecii ignoră agitaţia din jurul anulării evenimentului, apăraţi fiind de acordul de colaborare care a fost încălcat. “Precizăm faptul că Biblioteca Naţională a colaborat şi colaborează cu numeroşi artişti (…) spectacolul lui Paul Dunca (unul dintre organizatorii ISBN Continuă), I.C. [progressive work] a fost promovat de instituţie şi s-a desfăşurat fără probleme în data de 10 februarie, încă o dovadă, credem, a faptului că Biblioteca Naţională nu este opacă la manifestările artistice, inclusiv contemporane”.
La început personalul bibliotecii a arătat deschidere şi implicare în realizarea spectacolului, însă entuziasmul şi generozitatea s-au oprit pe 17 februarie. Dacă la început au fost invocate motive precum scârţâitul parchetului, lipsa unei scrisori de intenţie sau normele de pază PSI inadecvate desfăşurării evenimentului, cu 8 ore înainte de prima reprezentaţie, “ISBN Continuă” a fost anulat, iar motivul anulării a devenit cert: fotografia de pe profilul de Facebook al iniţiatoarei proiectului. Propunerea de a elimina fotografia sau varianta retragerii voluntare a artistei din proiect nu au convins Direcţiunea Bibliotecii Naţionale să găzduiască totuşi spectacolul.
De ce? “Cred că la mijloc este vorba de aceeaşi veche frică pe care mamuţii bătrâni o au faţă de păianjenii tineri (…) Nu era clar dacă mai suntem artişti oaspeţi sau deveniserăm peste noapte terorişti care plantează bombe”, explică Paul Dunca. “Cred că motivul (anulării) a fost faptul că ei nu şi-au asumat demersul nostru până la capăt. Au crezut că vom face un tur muzeal şi pe parcurs au descoperit că, de fapt, noi intervenim asupra spaţiului, comentăm funcţia lui, analizăm aparatul şi sistemul (…) Acestea erau zonele noastre de expresie. Nu am fi proslăvit. Ni s-a spus că am avut o atitudine condescendentă. Ceva a deranjat”, continuă Ioana Păun.
Artista Ioana Păun nu mai colaborase cu Biblioteca Naţională a României, însă are în spate colaborări cu instituţii publice de cultură precum Institutul Cultural Român, Teatrul Foarte Mic, Teatrul Naţional din Iaşi, UNATC şi UNITER, cu Live Art Development Agency din Marea Britanie, Mecklenburg Inspires din Germania, Medeea Electronique din Grecia ş.a. “Toate acestea sunt instituţii care nu aveau limitări de exprimare şi cărora nu le-am lezat imaginea”, declară Ioana Păun. Crezul artistei vizavi de rolul instituţiilor publice este că acestea trebuie să reprezinte cultural fenomenele contemporane, să reprezinte publicul şi dinamica reală socială. În calitate de artist, Ioana Păun şi-a propus să destabilizeze publicul, “să îi dea reboot”, pentru a-i induce pornirea de a reanaliza perspective sau percepţia asupra unui subiect sau fenomen social. Controversata lucrare “Spray Bush” s-a aliniat acestei porniri, declară artista.