Potrivit documentului, anul trecut, din totalul celor 1.169 de evenimente operaţionale, cele mai multe (1.050) nu au afectat siguranţa zborurilor, în timp ce 14 au fost accidente şi nouă incidente grave. 



Totodată, 11 accidente şi şapte incidente grave s-au produs pe teritoriul României, pentru care CIAS a demarat activităţile de investigaţie cu scopul de a determina cauzele producerii fiecărui eveniment şi incident grav. Pe de altă parte, trei accidente şi două incidente grave s-au produs în afara României, se notează în Raportul CIAS. 



În plus, tot din cele 1.169 evenimente operaţionale înregistrate, 1.001 s-au produs pe teritoriul României, în timp ce restul de 168 s-au consemnat în afara ţării şi au fost raportate de operatori înregistraţi în România, au avut la bord pasageri români sau au fost implicate aeronave fabricate în România. 



Statistica CIAS relevă, de asemenea, faptul că din cele 1.531 de evenimente de aviaţie civilă înregistrate în 2016, un număr de 362 au fost încadrate la categoria ATM (Managementul Traficului Aerian), din care unul s-a produs în spaţiul aerian al altui stat. 



'Referitor la operaţiunile de aviaţie generală şi lucru aerian, în anul 2016 au fost raportate către CIAS 82 de evenimente. Dintre acestea, 47 au fost clasificate ca fiind fără efect asupra siguranţei, 14 ca incidente, 5 incidente semnificative, două incidente grave şi 14 accidente. În anul 2016, au fost raportate 1.021 evenimente de aviaţie civilă produse în operaţiunile de transport aerian comercial. Din punct de vedere al severităţii, au fost înregistrate 940 evenimente fără efect asupra siguranţei, 58 de incidente, un incident major, opt incidente semnificative, şapte incidente grave şi şapte evenimente raportabile unde nu a existat intenţie de zbor', se menţionează în Raportul CIAS. 



În ceea ce priveşte categoriile în care au fost încadrate evenimentele aviatice anul trecut, 179 s-au produs din cauza defecţiunilor componentelor/sistemelor aeronavei sau funcţionarea defectuoasă a acestora, 122 ca urmare a coliziunii aeronavelor cu păsări şi proxime coliziuni cu păsări, 115 pe segmentul SEC (evenimente legate de securitatea zborului: atacuri laser asupra aeronavelor sau pasageri turbulenţi la bord), 52 pentru urgenţe medicale, 30 de evenimente încadrate în categoria RAMP (unde sunt incluse operaţiunile de deservire a aeronavelor la sol), 21 incluse în categoria SCF-PP (întreruperea arderii, oprirea sau funcţionarea defectuoasă a oricărui motor, nefuncţionarea sau funcţionarea accidentală a reversoarelor cu jet, pierderea controlului asupra puterii, tracţiunii sau turaţiei motorului), 20 din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile (fulgere, ploaie abundentă, furtuni etc.) şi, nu în ultimul rând, 17 incidente cauzate de turbulenţele din timpul zborului. 



Tot în 2016, au fost raportate 39 de evenimente aviatice incluse în categoria ADRM (evenimente asociate cu pistele, căile de rulare, platformă, zona de parcare a aeronavelor, clădirile etc.), 20 la categoria WILD (incursiuni cu animale pe pistă), 22 la RAMP (evenimente produse în timpul deservirii la sol a aeronavelor), 6 la categoria RI (risc de coliziune, acţiuni corective ale echipajului etc.) şi două incidente grave şi un incident în categoria GCOL (coliziunea dintre o aeronavă şi un animal, o persoană, un vehicul, un obstacol o clădire etc.). 



Conform anexei de definiţii ale Raportului, evenimentul aviatic reprezintă o întrerupere operaţională, un defect sau o eroare care a afectat sau poate afecta siguranţa zborului, iar un incident aviatic face referire la un eveniment, altul decât accidentul, ce poate afecta siguranţa exploatării aeronavei. 



Raportul CIA are ca scop informarea publicului cu privire la nivelul general de siguranţă din aviaţia civilă din România şi cuprinde toate evenimentele de aviaţie civilă produse în perioada 1 ianuarie 2016 – 31 decembrie 2016 şi raportate la CIAS. (Sursa: Agerpres)