Evenimentul Zilei, în TOP 10 cele mai de încredere surse de știri din România
Românii citesc Evenimentul Zilei şi au încredere în site-urile ce fac parte din trustul Editura Evenimentul şi Capital.
Trustul Evenimentul Zilei se află în TOP 10 cele mai de încredere surse de știri din România, având 52% cota de încredere la nivel național, potrivit unui studiu realizat de Reuters Institute.
Iată datele complete, aşa cum au fost ele publicate în raportul respectiv.
Se observă o mare ruptură între publicul digital și știrile de interes public din România, inclusiv în ceea ce privește raportarea despre războiul din Ucraina.
Încrederea scăzută, în general, atât în instituțiile media, cât și în majoritatea brandurilor lor, are mai multe cauze persistente: finanțarea partizană din bani publici, blocarea investigațiilor, campanii de discreditare a jurnaliștilor și dificultăți în accesul la informații de interes public.
Cum arată piața media din România?
Pe o piață media relativ stabilă, în 2022 au fost lansate noi canale atât de către TVR, postul public de radio și televiziune din România, cât și de Euronews. În martie 2023, Aleph TV, un canal de știri disponibil 24 de ore pe zi și fondat în 2020, și-a anunțat insolvența. Euronews a creat un canal în limba română în parteneriat cu Universitatea Politehnica din București.
TVR și-a relansat canalul de știri non-stop, TVR Info, precum și un canal cultural. Ambele au fost închise cu un deceniu în urmă, aparent pentru a stabiliza finanțele organizației, la doar două luni după ce TVR Info a difuzat un reportaj detaliat despre un scandal care îl implica pe premierul de atunci din partidul de guvernământ PSD, legat de plagiatul tezei sale de doctorat.
Canalele de radio și televiziune de serviciu public din România se află constant în topul celor mai utilizate mărci săptămânale. Începând din 2017, finanțarea lor provine direct de la bugetul de stat, ceea ce a îngreunat posibilitatea jurnaliștilor de a acoperi subiecte controversate sau de a analiza în profunzime deciziile guvernamentale, având consecințe dăunătoare asupra dezbaterii publice.
Liderii brandurilor din media comercială, atât în mediul offline cât și online, au rămas esențialmente neschimbați. ProTV este cel mai utilizat și cel mai de încredere brand de știri din România, atât pe canalele tradiționale cât și pe cele online.
Este deținut de CME și operează în șase țări din regiune. Următorul în topul utilizării offline este Antena 1, un post de televiziune generalist deținut de români, apoi Digi24, un canal TV de știri 24/7, lider atât în mediul offline, cât și online, și el deținut de români.
Antena 3 a creat confuzie
Anul trecut, HotNews a fost achiziționată de o companie care deține deja alte câteva site-uri de știri. Publicitatea devine o sursă în creștere de venituri pentru mass-media, cu o estimare de creștere a veniturilor digitale cu 20% în 2022. Platformele online atrag acum mai mult de o treime din totalul pieței publicitare estimate la 640 de milioane de euro.
TVR Info și Euronews, ca noi veniți, au cote de piață modeste. Se alătură unei piețe deja aglomerate pentru canalele de știri TV, alături de alte cinci mărci de top în domeniul televiziunii, radio-ului și presei scrise. Antena 3 a anunțat o colaborare cu CNN International. A rebranduit sub numele de Antena 3 CNN, încercând să își sporească recunoașterea mărcii – chiar dacă aceasta a dus la o oarecare confuzie între susținători și critici.
Războiul din Ucraina, unul dintre motivele pentru care oamenii evită să citească știri
Utilizatorii români de știri au menționat adesea că știrile despre războiul din Ucraina sunt unul dintre motivele pentru care evită informațiile. Totuși, având războiul din Ucraina la granițele lor, toate redacțiile de știri și toți jurnaliștii au promis public că vor acoperi detaliat acest subiect.
Vor verifica în mod constant informațiile pentru a preveni răspândirea știrilor false. În mai multe situații, persoanele intervievate au fost solicitate să comenteze clipuri din jocuri video, prezentate ca fiind scene reale de război. Astfel de erori ar putea să fi diminuat și mai mult încrederea în știri în general.