Evoluţia speciei

Alături de imperialul Patrol, încăpătoarea Navara, impetuosul Pathfinder, americanul Murano sau bătrânul Terrano, producătorul nipon a decis să lanseze o versiune mai performantă a SUV-ului X-Trail. Iubitorii de călătorii pe drumuri mai mult sau mai puţin accidentate au acum la dispoziţie un automobil cu care pot face faţă atât traficului urban, cât şi zonelor off-road. Nu putem spune că vechiul X-Trail avea alt target, însă diferenţa dintre cele două variante, greu

Alături de imperialul Patrol, încăpătoarea Navara, impetuosul Pathfinder, americanul Murano sau bătrânul Terrano, producătorul nipon a decis să lanseze o versiune mai performantă a SUV-ului X-Trail.

Iubitorii de călătorii pe drumuri mai mult sau mai puţin accidentate au acum la dispoziţie un automobil cu care pot face faţă atât traficului urban, cât şi zonelor off-road. Nu putem spune că vechiul X-Trail avea alt target, însă diferenţa dintre cele două variante, greu sesizabilă în exterior, provine din tot ce se află sub caroserie. Aşa cum spun şi reprezentanţii producătorului, „face exact aceleaşi lucruri ca şi modelul anterior dar… mai bine“.

Destul de timidă pe piaţa autohtonă, marca Nissan a reuşit întotdeauna să seducă prin vehiculele sale de teren. Prima opţiune pentru orice doritor de călătorii pe drumuri neamenajate se numeşte Nissan, iar X-Trail este alegerea făcută de peste 20 de români numai în acest an. Cifra poate părea mică, însă, raportată la o piaţă a SUV-urilor de aproximativ 6.000 de unităţi în prima jumătate a anului şi la atracţia greu de explicat a cumpărătorilor pentru modele cu aspect de 4×4 şi comportament de oraş, are o relevanţă aparte.
E drept şi că X-Trail, cu designul său pătrăţos şi mai puţin atractiv, nu are şanse în lupta pentru o cotă importantă de vânzări în faţa unor competitori ca Hyundai Tucson, Kia Sportage sau Honda CR-V, dar adevăraţii iubitori ai drumurilor neamenajate ştiu că un Nissan rămâne un Nissan, iar acest lucru se simte abia după ce ieşi cu el de pe şosea. De altfel, justificarea lui Carlos Tavares, vice-preşedinte executiv la Nissan Motor Limited, pentru puţinele modificări aduse exteriorului sună cam aşa: „Continuarea succesului impresionant al primului X-Trail nu este o sarcină uşoară, mai ales când clienţii ne spun să lăsăm totul aşa cum era. Cu toate acestea, noul X-Trail este exemplul perfect de evoluţie. Îmbunătăţirile aduse în puncte-cheie ale maşinii vor fi cu siguranţă sesizate atât de actualii proprietari, cât şi de cei care abia acum achiziţionează această maşină“.

Mai nou, mai scump

Deşi nu par a exista, sunt diferenţe importante între vechiul şi noul X-Trail. Din exterior poate fi sesizată dimensiunea ceva mai mare a caroseriei. Noua versiune a crescut cu 175 mm în lungime, cu 10 mm în înălţime şi cu 20 mm în lăţime. Cu toate că a crescut în dimensiuni, garda la sol a fost menţinută la 200 mm. Desigur, asta nu este tot. Şi în privinţa motorizărilor, modelul anului 2007 are un plus. Acum sunt patru propulsoare faţă de trei la modelul anterior, două alimentate cu benzină (2,0 litri – 141 CP şi 2,5 litri – 169 CP) şi două diesel (2,0 litri – 150 CP şi 2,0 litri – 173 CP). Viteza maximă care poate fi atinsă cu cel mai puternic propulsor, cel de 173 CP este de 200 km/h, iar consumul mediu atinge doar 7,4 litri. Tot pentru a maximiza performanţele şi confortul, inginerii de la Nissan au amplasat pe X-Trail sisteme de asistenţă atât pentru pornirea din rampă (HSA), cât şi pentru coborârea în pantă (HDC).

Desigur, modulul ABS şi EBD, sprijinit de controlul electronic al stabilităţii (ESP), se află în dotarea autovehiculului, iar pentru creşterea siguranţei au fost înglobate în caroserie şi airbagurile-cortină care lipseau de la versiunea anterioară.
Noul Nissan X-Trail poate fi comandat în trei variante de echipare, Confort, Sport şi Elegance, la preţuri cu taxe cuprinse între 24.751 euro şi 38.046 euro. Aceste preţuri sunt ceva mai mari decât cele cerute de dealeri pentru versiunea anterioară, care costă între 23.032 euro şi 35.017 euro. 

Modele alternative

Doritorii de maşini cu tracţiune integrală asemănătoare cu X-Trail pot opta şi pentru maşini precum HYUNDAI TUCSON, KIA SPORTAGE şi HONDA CR-V. Designul acestor trei competitori este, cu siguranţă, mult mai modern şi mai atractiv, dar performanţe pot fi obţinute cu ele în special pe şosea. Cel mai ieftin Tucson costă numai 16.648 de euro, dar nu dispune de tracţiune integrală. Pentru un vehicul dotat cu aşa ceva trebuie să cheltuiţi cel puţin 21.408 euro. Cam aceeaşi este situaţia şi în cazul modelului Kia Sportage, unde preţul minim pentru o maşină 4×4 este de 22.308 euro. Noul CR-V este de departe cel mai scump, acesta costând între 27.239 de euro şi 36.271 de euro.