Examen pentru expertii vamali

Georgel Vasile - PitestiConditiile pentru admiterea in profesia de expert vamal sunt stabilite prin H.G. nr. 626/1997 privind Regulamentul de aplicare a Codului Vamal al Romaniei si prin Decizia nr. 1.075/1997 pentru aprobarea Normelor tehnice privind procedura de agreare a expertilor vamali. Conform prevederilor art. 1 din decizia mai sus mentionata, in vederea emiterii de catre Directia Generala a Vamilor, a atestatului nominal de agreare in calitatea de expert vamal autorizat, persoana fizica

Georgel Vasile – Pitesti
Conditiile pentru admiterea in profesia de expert vamal sunt stabilite prin H.G. nr. 626/1997 privind Regulamentul de aplicare a Codului Vamal al Romaniei si prin Decizia nr. 1.075/1997 pentru aprobarea Normelor tehnice privind procedura de agreare a expertilor vamali. Conform prevederilor art. 1 din decizia mai sus mentionata, in vederea emiterii de catre Directia Generala a Vamilor, a atestatului nominal de agreare in calitatea de expert vamal autorizat, persoana fizica solicitanta depune la Directia Generala a Vamilor – Directia organizare, salarizare, resurse umane si invatamant o cerere insotita de un curriculum vitae continand in mod minimal: numele si prenumele, data si locul nasterii, domiciliul stabil si studiile absolvite, activitatea desfasurata, cursurile de specialitate, motivatia pentru care solicita agrearea in calitatea de expert vamal autorizat.
Cererea de agreare trebuie sa fie insotita de urmatoarele acte:
a) originalele si copiile de pe actul de identitate si de pe diploma de studii;
b) originalul si copia de pe recomandarea de la ultimul loc de munca, din care sa rezulte buna comportare si respectarea legilor in vigoare;
c) cazierul judiciar in copie si original;
d) o adeverinta eliberata de catre organele financiare, din care rezulta ca nu este debitor.
Examinarea se desfasoara pe parcursul a trei zile, dupa cum urmeaza:
– prima zi de examinare: legislatie si tehnica vamala;
– a doua zi de examinare: legislatie de comert exterior;
– a treia zi de examinare: un studiu de caz privind efectuarea unei operatiuni vamale.
Nota minima de promovare a fiecarui examen este 8. Aceasta este stabilita pe baza unui sistem de punctaj corespunzator fiecarui test. Deciziile de acordare, de anulare sau de suspendare a agrearii in din calitatea de expert vamal autorizat se publica obligatoriu in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea IV-a, pe cheltuiala persoanei in cauza.
In ceea ce priveste perioda examinarii, in art. 19 din H.G. nr. 626/1997 privind Regulamentul de aplicare a Codului Vamal al Romaniei se prevede ca „Directia Generala a Vamilor poate dispune reluarea procedurii de agreare a expertilor vamali autorizati la intervale regulate de timp”, ceea ce inseamna ca stabilirea datelor de examinare este in competenta acestui organism, oportunitatea organizarii examenelor fiind lasata la aprecierea sa.
Data fiind calitatea dumneavoastra de comerciant, conform art. 4 din Codul comercial care instituie prezumtia de comercialitate a contractelor incheiate de o persoana ce detine aceasta calitate, si intrucat scopul incheierii contractului este acela al desfasurarii unei activitati de productie, nu se pun probleme la nivelul calificarii contractului de asociere care in mod indubitabil este un contract de natura comerciala.
In general, conditiile acordarii penalitatilor in dreptul comercial sunt aceleasi ca si in raporturile de drept civil. Raspunderea contractula pentru neindeplinirea unei obligatii comerciale este mai riguroasa in unele privinte, in comparatie cu raspunderea pentru neindeplinirea obligatiilor civile.
In raporturile comerciale, partile apeleaza la o serie de masuri asiguratorii pentru a atenua sau chiar inlatura riscul neindeplinirii ori indeplinirii defectuoase de catre una dintre parti a obligatiilor ce le revin. De asemenea, in raporturile de drept comercial nu se cere punerea in intarziere a debitorului prin una dintre formalitatile prevazute de lege, acesta fiind de drept in intarziere de la data scadentei.
Faptul ca nu ati achitat cota de participare la contractul de asociere da dreptul partii cocontractante sa va ceara indeplinirea obligatiei de plata a sumei datorate plus penalitatile de intarziere stabilite in respectivul contract.

Un asociat in participatiune poate fi obligat la plata unor penalitati de intarziere pentru neplata unei cote fixe de asociere stabilite prin contractul de asociere in participatiune?
Stefan Neagu – Constanta
Potrivit art. 251 din Codul comercial, „asociatiunea in participatiune are loc atunci cand un comerciant sau o societate comerciala acorda uneia sau mai multor persoane sau societati, o participatiune in beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni sau chiar asupra intregului comert”.

Ce avize si autorizatii trebuie sa obtina o societate comerciala pentru a putea desfasura activitati de instalare si comercializare alarme. Prin ce legi este reglementata aceasta activitate?
Iulian – Drobeta-Turnu Severin
Conform art. 33 din Ordonanta de urgenta nr. 161 din 13 octombrie 2000, pentru modificarea si completarea Legii nr. 18/1996 privind paza obiectivelor, bunurilor si valorilor, persoanele fizice sau persoanele juridice de drept privat pot desfasura activitati de proiectare, producere, instalare si intretinere a sistemelor de alarma impotriva efractiei sau a componentelor acestora, precum si a mijloacelor de protectie mecano-fizice, numai cu autorizarea Inspectoratului General al Politiei. Emiterea avizului pentru conducatorii societatilor specializate mai sus mentionate si pentru personalul tehnic al acestora se realizeaza de catre inspectoratele de politie judetene sau de Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti, pe raza carora are sediul societatea. Conducatorii societatilor specializate prevazute la alin. (1) al art. 33 din OUG nr. 161/2000 vor fi avizati si de Serviciul Roman de Informatii. Persoanele fizice sau juridice mai sus mentionate sunt obligate ca, in termen de zece zile, sa comunice, in scris, unitatii de politie competente orice modificare intervenita in structura si organizarea activitatii pentru care au fost autorizate.

Ce acte normative reglementeaza activitatea cabinetelor medicale?
Simona Milosau – Petrosani
Actele normative care reglementeaza activitatea cabinetelor individuale medicale sunt:
– Legea nr. 74/1995 republicata in Monitorul Oficial nr. 650/12 dec. 2000 privind exercitarea profesiunii de medic, infiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Medicilor din Romania, care reglementeaza printre altele si organizarea cabinetelor medicale;
– OG nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale;
– Normele nr. 786 privind formele de exercitare a profesiei de medic, emise de Ministerul Sanatatii si de Colegiul Medicilor din Romania.
Conform art. 12 din Legea nr. 74/1995, organizatia profesionala, neguvernamentala, cu personalitate juridica, apolitica si fara scop patrimonial, si care reprezinta interesele profesiunii de medic este Colegiul Medicilor din Romania. Conform art. 13 lit. o) din Legea nr. 74/1995, printre atributiile Colegiului Medicilor din Romania se inscrie si aceea de a aviza si autoriza instalarea cabinetelor medicale particulare si de a se pronunta in legatura cu demersurile intreprinse in vederea interzicerii instalarii si functionarii acestora, tinand seama de exercitarea activitatii medicale in concordanta cu competenta profesionala a medicului, de dotarea tehnica, precum si de respectarea normelor de igiena.

Ce se poate intampla in cazul in care o societate cu raspundere limitata nu isi majoreaza capitalul social pana la suma de 2.000.000 lei? Este posibil ca societatea sa fie dizolvata?
Liviu Encean – Bistrita
Conform art.11 al.1) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, capitalul social minim al societatii cu raspundere limitata nu poate fi mai mic de 2.000.000 lei.
Capitalul social minim de 2.000.000 lei a fost stabilit in urma modificarii Legii nr. 31/1990 prin OUG nr. 32/1997. Astfel, societatile existente care nu si-au majorat capitalul social pana la limita minima legala aveau obligatia sa il completeze in termen de un an de la data intrarii in vigoare a ordonantei. Ulterior, prin OUG nr. 16/1998 termenul de un an s-a prorogat pana la data de 30 iunie 1999.
In cazul nerespectarii termenului de un an, tribunalul, la cererea statului, prin Ministerul Finantelor ori a camerelor de comert si industrie teritoriale sau a oricarei persoane interesate, va dispune dizolvarea societatii.r
Pentru motive intemeiate, tribunalul va putea acorda un termen de cel mult 6 luni pentru completarea capitalului social.r
In cazul in care am un singur sau doi angajati, este necesar sa ma incadrez, din punctul de vedere al impozitului pe profit, in cadrul microintreprinderilor conform noilor reglementari legislative sau aceasta incadrare nu este obligatorie?r
Iszlai Istvan – Targu-Muresr
n Conform prevederilor art. 1 din OG nr. 24/2001 privind impunerea microintreprinderilor, „sunt obligate la plata unui impozit aplicat asupra veniturilor obtinute din orice sursa persoanele juridice care indeplinesc cumulativ, la data de 31 decembrie a anului precedent, urmatoarele conditii:r
a) sunt producatoare de bunuri materiale, presteaza servicii sau/si desfasoara activitate de comert;r
b) au pana la 9 salariati;r
c) au realizat venituri reprezentand echivalentul in lei de pana la 100.000 euro inclusiv;r
d) au capital inclusiv privat”.r
Din interpretarea restrictiva a dispozitiilor art. 1 din OG nr. 24/2001 in care se arata ca persoanele juridice sunt obligate, se desprinde concluzia ca ordonata instituie in sarcina societatilor comerciale in cauza o obligatie, iar nu o facultate.r