EXCLUSIV! Adevărul despre situația din portul Sulina: „Nu putem vorbi de blocaj”/Mărfurile energetice și umanitare, considerate prioritare

port sulina, sursa foto agrointel

Sursa: Agrointel

Efectele războiului se văd pe toate planurile, mai ales în zona de transporturi fluviale, pe Dunăre. Navele ucrainene așteaptă să fie încărcate cu cereale la Sulina pentru a-și continua activitățile economice, însă autoritățile române se confruntă cu mai multe provocări.

Una dintre principalele preocupări ale comunității internaționale cu privire la războiul din Ucraina ține de securitatea alimentară. În ultimele săptămâni porturile românești din Constanța și de pe Dunăre au fost suprasolicitate de navele ucrainene. Autoritățile susțin totuși că situația este sub control, iar la Sulina nu putem vorbi de un blocaj, scrie infofinanciar.ro.

Conform declarațiilor unei surse autorizate din Siguranța Navală, la Sulina nu se poate vorbi de un blocaj, în contextul în care autoritățile lucreză la fluidizarea transportului dunărean.

Traficul de la Sulina s-a dublat de când a început războiul

Sarcina Autorității Navale este de a gestiona transportul pe Dunăre și condițiile de siguranță ale acestuia. Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) este administratorul canalului Sulina. AFDJ dispune de un corp propriu de pilotaj, personal care are rolul de „călăuș” ai navelor, lucrând alături de comandați.

„Pilotajul este obligatoriu pe sectorul Dunării Maritime pentru navele maritime. Este o măsură obligatorie în toate porturile și toate fluviile cu acces maritim pentru că a fi pilot presupune să cunoști foarte bine particularitățile zonei. Pilotul are doar rolul de consilier, răspunderea pentru navă este a comandantului”, transmite o sursă autorizată din cadrul Siguranței Navale, conform infofinanciar.ro.

Rolul acestor piloți este de a-i ajuta pe comandanții de navă, care nu cunosc atât de bine zona, în a naviga pe fluviu. La momentul de față, în Sulina, autoritățile dispun de doar 28 de astfel de piloți. „Formarea unui pilot este de lungă durată.

El este recrutat din rândul căpitanilor fluviali, iar pregătirea lui ca pilot mai durează cel puțin 1 an de zile. Trebuie să dea examene, să cunoască bine zone. La ora actuală administrația are 28 de piloți. Raportat la numărul actual de nave, este un număr mic, dar la traficul normal, de dinainte de război, cei 28 satisfăceau cerințele”, explică sursa.

Nu este vorba despre un blocaj al Sulinei

Conform informațiilor primite, numărul de nave care ajung în portul Sulina s-a dublat de la începutul războiului până în prezent. Traficul a întâmpinat probleme din cauza numărului redus de piloți de care dispune administrația, dar și din cauza blocadei impuse de Marina rusă.

Porturile din Ucraina au rămas la rândul lor blocate, iar navele au plecat spre România. Având în vedere că o parte din ele au venit pe brațele Ismail și Rein, situația a determinat o aglomerare la Sulina.

„Nu putem vorbi de blocarea portului Sulina așa cum a fost prezentată ea. Navele stau pe mare și marea lor majoritate sunt goale, dar printre ele se află și nave cu marfă sau cu ajutoare umanitare. În port sunt în prezent peste 80 de nave, cifra fluctuează. Duminică seara erau peste 90, dar a mai scăzut traficul între timp”, explică sursa din cadrul Siguranței Navale.

Care sunt navele cu prioritate la Sulina?

La Sulina, pe lângă navele care vor să transporte cereale, o parte dintr ele poartă oameni, animale de companie, ajutoare umanitare, materii prime pentru industrie sau bunuri energetice.

Recent s-a înființat un comandament la nivelul AFDJ Galați care să coordoneze mișcarea navelor pe toată Dunărea, atât pentru importurile noastre cât și cele ucrainene. Comandamentul a stabilit o serie de criterii pentru navele care ar trebui să aibă prioritate la Sulina. În mod normal, ordinea era stabilită după principiul primul venit, primul servit.

Acum prioritate au: navele de pasageri, navele cu animale vii, importurile energetice, navele cu ajutoare umanitare. „După, în funcție de prioritățile zilei și în limita numărului de piloți, sunt servite și celelalte nave. Dacă vin constant asta înseamnă că întotdeauna prioritatea o să fie pentru mărfurile din energie și cele umanitare. Din 10 nave staționate doar 2-3 sunt cu prioritate, restul sunt goale”, ne explică sursa.

Există totuși riscul unui blocaj

Contextul este unul dificil, iar administrația lucrează pentru a eficientiza operațiunile din port. O situație similară a avut loc și acum câteva săptămâni, când un transport de materii prime pentru un combinat important din regiune risca să rămână blocat pe termen lung în zonă.

„Riscul de blocaj există. Dacă ne facem treaba corect și suntem fermi, reușim să asigurăm un trafic fluent, pentru că și spre porturile lor merg zilnic nave. Soluțiile sunt de lungă durată, nu poți aduce piloți din altă parte, ei trebuie să fie specializați pe această zonă”, ne explică specialistul.

Joi va avea loc o ședință la Galați unde se va stabili un „mod mai fluent de lucru” pentru a se ajunge la un maxim al optimizărilor de trafic. Întâlnirea va avea loc între partea română și cea ucraineană, alături de toate agențiile implicate, pentru a eficietiza comunicarea între cele două părți.

Miza este ridicată, deoarece la mijloc se află siguranța transportului pe Dunăre, siguranța transportului navelor românești, dar și a celor ucrainene. Cele mai importante mărfuri care ajung acum la Sulina sunt cele energetice. Există zeci de nave care stau goale și așteaptă să fie umplute cu cereale, operațiune care că durează între 2 și 3 zile, conform informațiilor primite.