Sărbătorile pascale se apropie și mii de români revin în țară să-și revadă familiile sau să se relaxeze în vacanță, prilej cu care mulți aleg și să-și închirieze o mașină. Cea mai simplă metodă de a face acest lucru este evident online. Și de aici, doar un pas până la a deveni din clienți mulțumiți victimele unei înșelătorii.
Românii din diaspora cad pradă în general unei păcăleli cu iz de marketing, pe care Consiliul Concurenței nu a sancționat-o nici până acum. Un român din Italia ne-a povestit prin ce experiență negativă a trecut. Acesta a intrat pe portalul rentalcars.com, cel mai mare din lume, unde a găsit oferte de-a dreptul spectaculoase: mai exact, închiriere auto cu 3 euro pe zi în România. La finalul celor cinci zile pe care le-a petrecut la bordul unui Renault Clio s-a trezit că de fapt a rămas fără 500 de euro de pe card. Legal nu a putut face nimic, însă a dorit să atragă atenția și altor clienți care s-ar putea trezi că-și transformă vacanța din vis în coșmar.
Cum a fost posibil ca în loc de 15 euro să plătească 515 euro?
Contactați de Capital, Alexandru Caragață și Cătălin Tripovici, proprietarii Expedicar, o firmă de închirieri auto din România, care se bucură de o reputație foarte bună, au fost de acord să explice pentru cititorii publicației noastre cum s-a ajuns ca un client al unui portal international să ajungă practic să fie înșelat… legal.
„Ca să înțeleagă toată lumea o să iau un exemplu concret. O mașină, să zicem un Renault Clio, costă s-o închiriezi, 20 de euro pe zi. Ajungi la acest preț calculând astfel: costul mașinii 10.000 de euro, avans pentru leasing 2.500 euro, cheltuielile logistice, angajații și așa mai departe. Practic ție ca firmă îți poate rămâne să zicem în jur dr 4 euro pe zi profit, la această sumă. Clientul este obligat să plătească și o garanție, un depozit de 200-250 de euro, din care sunt reținuți bani în cazul în care se întâmplă ceva grav cu mașina. Altfel nu.
„Psihologic vorbind, nu renunță la cei 3 euro”
„Și la noi se poate reduce acest depozit de 200-250 de euro, dacă de exemplu plătești 10 euro în plus pe zi. Dar agentul îți va explica simplu acest lucru și nu va practica un marketing agresiv cum se întâmplă în cazul descris de Alex. Atunci practic brokerul presează clientul care cedează sub presiune. Marea majoritate, psihologic vorbind, dacă au plătit deja și doar 3 euro, nu renunță la contract. Caută să gândească pozitiv și la final se trezesc că de fapt ceea ce credeau că este ieftin era tot ce puteau găsi mai scump pe piață”, a adăugat Cătălin Tripovici.
Expedicar este o firmă înființată în anul 2016, cu o cifră de afaceri de 1,8 milioane de lei. Flota medie este de aproximativ 90 de mașini și niciun autoturism nu este mai vechi de 12 luni. Cei doi antreprenori au ales să livreze clienților doar vehicule noi, cu dotări premium, pe care le revând după o utlizare medie de aproximativ 6-12 luni. Ei oferă servicii de lux practic la prețuri accesibile și transparente. Întrebați dacă nu ies pe pierdere, aceștia au replicat că la finalul zilei un client mulțumit îți generează profit pe termen lung și un somn liniștit noaptea.
„Într-adevăr avem parte în piață de o concurență neloială, dar nu vrem să aderăm la această politică. Ne dorim o aliniere în piață, dar nu cred că se va întâmpla prea curând acest lucru”, a concluzionat Cătălin Tripovici.
Alexandru Caragață este absolvent de management și lucrează în industria închierilor auto din anul 2006. La doar 33 de ani este un antreprenor de mare succes și cu multă experiență deja. Colegul lui, Cătălin Tripovici a finalizat cu succes Politehnica, și a bifat la rândul lui mai multe business-uri reușite, care pot deveni oricând lecții de cum să începi o afacere. Povestea lor în numărul din mai al Revistei Capital.