Atenție, șoferi! În fiecare an, toți conducătorii auto din România plătesc, pentru a putea conduce mașina, sume care ar putea să fie cu mult mai mici decât cele cerute în prezent. Adevărul este vizibil din cifre publice și semipublice pe care nimeni nu pare să aibă interesul să le promoveze.
Atenție, șoferi! În fiecare an, toți conducătorii auto din România plătesc, pentru a putea conduce mașina, sume care ar putea să fie cu mult mai mici decât cele cerute în prezent. Adevărul este vizibil din cifre publice și semipublice pe care nimeni nu pare să aibă interesul să le promoveze.
Toate firmele de asigurare care vând RCA în România se plâng că fac acest lucru în pierdere. Cu alte cuvinte, ei spun încasările lor din vânzări de RCA sunt mai mici decât ansamablul plăților și cheltuielilor. Dacă nu își aranjează cifrele(prin diferite contracte de reasigurare intra-grup sau alte cheltuieli), ceea ce nu este exclus într-o lume a regulilor destul de interpretabile, nu mit atunci când spun că, per ansamblu, ies mai mulți bani decât intră, deci majorările aproape permanente ale tarifelor RCA par justificate. Aceasta pentru că raportul dintre totalul plătților și chletuielilor, pe de o parte, și, respectiv, primele brute subscrise(încasările) se apropie de 110%, ceea ce înseamnă, în termeni mai simpli, că la fiecare 100 de lei încasați, ei cheltuiesc 110 lei, adică pierd 10 lei. Acest indicator se numește, în termeni tehnici, rata combinată.
Pe de altă parte, un alt indicator, tot atât de tehnic, care se numește rata daunei, arată că, strict din activitatea de bază, adică plata daunelor, asigurătorii au un plus semnificativ. La nivel de piață, rata daunei este undeva sub 50%, dar există companii, dintre cele mai vocale când vine vorba despre creșterea tarifelor și „prețurile de dumping ale concurenței neloiale”, unde rata daunei nu atinge nici 40%. Altfel spus, din 100 de lei încasați firma de asigurări rămâne cu 60 de lei profit, după plata daunelor. Să spunem că taxele și impozitele mai sunt unde la 10% și tot rămân 50 de lei profit. Restul de 50% sunt justificați mai ales sub forma de cheltuieli administrative care și dacă ar fi așa de mari arată o ineficiență crasă în organizare, pusă pe seama clientului care plătește mai mult.
Mai mult decât atât, datele consultate de Capital arată că prima tehnică, adică tariful suficient pentru a acoperi plata daunelo, este la 40% din tariful de vânzare, pe medie, acesta fiind de departe cel mai mare nivel din Uniunea Europeană. O valoare considerată „de bun simț” în lumea asigurărilor ar fi cel puțin 50%. Toate aceste date arată că prețul pe care românii îl plătesc pe RCA ar putea să fie mai mici cu cel puțin 15-20%, ca să nu mai vorbim că majorările masive din perioadele considerate de criză, cum a fost cea de după prăbușirea Astra Asigurări, nu sunt motivate.