EXCLUSIV Când vom avea noi benzinării pe autostrăzi și cine le va deține

CNADNR a primit mai multe oferte din partea companiilor petroliere la licitația organizată pentru atribuirea contractelor de construcție a stațiilor mobile de alimentare cu carburant pentru tronsoanele de autostradă aflate în construcție sau date deja în folosință.

Conform anunțului publicat la jumătatea lunii mai de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) companiile interesate de construcția de benzinării mobile s-au putut înscrie și depune oferte la licitația publică organizată în acest sens. La cererea mai mult jucători de pe piață, CNADNR a prelungit termenul de depunere cu o săptămână. Astfel, pe 15 iunie a.c. CNADNR a primit oferte de la 5 companii petroliere interesate de această licitație.

Licitația a fost împărțită în 9 loturi, fiecare lot însemnând construcția a 2 stații mobile de alimentare cu carburant. Din cele 18 noi stații care vor fi construite, 16 vor fi amplasate pe A1 București-Nădlac, iar două pe A2 București-Constanța.

Vezi în harta de mai jos unde vor fi construite noile benzinării mobile

La solicitarea CAPITAL, reprezentanții CNADNR ne-au transmis că la licitație au depus oferte următoarele companii:

– OMV PETROM MARKETING
– MOL ROMÂNIA PETROLEUM PRODUCTS
– ROMPETROL DOWNSTREAM
– LUKOIL ROMÂNIA
– SOCAR PETROLEUM

Primii patru ofertanți sunt cei mai mari jucători de pe piața de distribuție a carburanților din România, și așa cum am arătat anul trecut aici “HARTA AUTOSTRĂZILOR cu și fără BENZINĂRII” aceștia sunt companiile cele mai prezente și în prezent pe tronsoanele mai vechi de autostradă.

Când vor fi desemnați câștigătorii și în cât timp vor construi stațiile mobile

Reprezentanții CNADNR ne-au transmis că termenul estimat pentru evaluarea ofertelor este sfârșitul acestei luni, acesta putând fi prelungit în funcţie de modul de elaborare a acestora şi de necesitatea clarificării eventualelor aspecte privind ofertele depuse.

“Criteriul de departajare în cazul ofertelor conforme este tariful cel mai mare ofertat/mp/lună (fără TVA), aplicat unor suprafeţe situate în Spaţiile pentru servicii aflate pe secţiuni ale infrastructurii rutiere”, se menționează în răspunsul CNADNR remis revistei CAPITAL.

În cazul în care nu vor fi contestații și contractele vor fi parafate în termen de maxim o lună de la desemnarea câștigătorilor, de la jumătatea lunii septembrie șoferii ar putea alimenta de la noile stații, conform termenelor prevăzute. Potrivit condițiilor impuse în caietul de sarcini, companiile desemnate câștigătoare vor avea la dispoziție 45 de zile de la intrarea în vigoare a contractelor pentru finalizarea investiției.

O benzinărie la 30-40 de kilometri de autostradă

În urmă cu un an, Narcis Neaga, directorul general al CNADNR, anunța că din 2015 pe toate autostrăzile din România va exista câte o benzinărie pe fiecare sens de mers, la o distanţă de 30 – 40 de kilometri.

"Studiile europene arată că, pe autostrăzi, este necesară o benzinărie la fiecare 30 – 40 de kilometri. Vom păstra şi noi această proporţie", a declarat directorul general al CNADNR, Narcis Neaga.

Ultimele concesiuni de loturi de benzinării pe autostradă (câte una pe fiecare sens) au avut loc în 2008, când au fost scoase la licitaţie cinci loturi pentru tronsonul Bucureşti – Feteşti al Autostrăzii A2. Atunci, licitaţiile au fost câştigate de OMV Petrom şi Rompetrol.

Cele mai noi benzinării pe autostrada București-Pitești au fost deschise în vara anului 2013 de NIS, sub brandul Gazprom, pe A1 la kilometrul 60. Chiar dacă anul trecut directorul executiv al companiei, Ileana-Sorina Bălțatu, ne-a declarat că tronsoanele de autostradă reprezintă interes pentru NIS România și că  „fiecare proiect pentru o nouă benzinărie este analizat separat și trebuie să îndeplinească anumite criterii“, se pare că NIS România nu a dorit să participle la licitația CNADNR pentru construcția de stații mobile.