Principalul motiv care a dus la declanşarea procedurii falimentului în cazul Red Project Three, administratorul mallului Armonia din Brăila, a fost incapacitatea de a atrage investitori externi care să contribuie la transformarea centrului comercial într-unul de tip outlet. Acum, creditorii firmei trebuie să accepte pierderi de cel puţin 20 mil. euro.
„Intenţia reprezentanţilor societăţii debitoare era de reorganizare a activităţii proiectului prin transformarea acestuia într-un centru de tip outlet. În acest sens au avut loc mai multe întalniri între aceştia şi posibili investitori, însă niciuna dintre aceste întâlniri nu s-a concretizat într-o înţelegere avantajoasă, proiectul unui outlet rămânând aşadar fără finalitate“, a declarat pentru Capital Vasile Godincă-Herlea, senior partner în cadrul Casei de Insolvenţă Transilvania, administratorul judiciar al proiectului.
Nefinalizarea discuţiilor cu posibilii investitori a reprezentat motivul principal care a dus la renunţarea depunerii unui plan de reorganizare, care avea ca termen final data de 2 decembrie. În aceste condiţii magistraţii Tribunalului Bucureşti au declarat societatea falimentară.
Proiectul a necesitat o investiţie totală de circa 45 mil. euro. Mallul a intrat în faliment cu datorii totale de 35 mil. euro, din care 28 mil. euro sunt trecuţi în dreptul Volksbank România, bancă ce a asigurat finanţarea dezvoltării. În acest moment valoarea de piaţă a Armonia Brăila este de circa 25 mil. euro. Din experienţa ultimului mall scos la licitaţie, respectiv City Mall din Bucureşti – care a fost achiziţionat la aproape jumătate din preţul cu care a pornit campania de vânzare, se poate presupune că nici Armonia Brăila nu va avea mai mult succes. Astfel, creditorii vor fi nevoiţi să accepte o pierdere de cel puţin 20 mil. euro.
Cum va fi valorificat
„Având în vedere faptul că proiectul Armonia este totuşi un proiect finalizat, care a avut şi activitate o anumită perioadă de timp, cheltuielile pentru redeschiderea acestuia ar fi minime. Practic principalele investiţii ar fi cele de marketing, pentru promovarea imaginii mallului şi pentru atragerea noilor chiriaşi. Cel mai probabil, până la finalul lunii ianuarie 2012 vom avea o strategie de valorificare aprobată. Probabil că vom încerca varianta licitaţiei, însă totul depinde de votul creditorilor cu privire la strategia propusă“, a explicat Godincă-Herlea.
Proprietarul mall-ului din Brăila a anunţat în repetate rânduri că s-a decis transformarea imobilului într-un centru de tip outlet, ce cuprinde magazine ale unor brand-uri sau case renumite de modă care vând soldurile rămase înainte de lansarea noilor colecţii. Reprezentanţii dezvoltatorului au recunoscut că au calculat greşit potenţialul pieţei din Brăila în momentul în care au decis construirea mall-ului, însă au sperat că vor reuşi să convingă piaţa cu această modificare.
Dezvoltatorul, controlat de fondurile de investiţii Warburg Pincus (SUA) şi GED (Spania), a finalizat până acum mall-ul Armonia din Arad, vândut către Immoeast pentru 120 mil. euro, şi are în plan o reţea de centre comerciale de tip „street-mall“ în oraşe cu o populaţie de 25.000 – 75.000 de locuitori. Pe lista RED se află localităţile Huşi, Marghita, Slobozia şi Miercurea Ciuc.