Pentru o legătură directă între Aeroportul Otopeni și Gara de Nord există două proiecte în prezent: unul mai vechi vizând Magistrala 6 de metrou subteran M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni), și un al doilea proiect, mult mai ieftin și cu șanse mai mari: o linie ferată care leagă Otopeniul de gara centrală.
Legătura este foarte importantă, mai ales pentru buna desfășurare a UEFA Euro 2020 (a 16-a ediție a Campionatului European de fotbal) la București, dar și pentru creșterea numărului de turiști străini în România.
Acesta al doilea este într-un stadiu mai avansat decât primul și are toate șansele a fi realizat. Însă cu câteva condiții.
”Am monitorizat atent acest proiect, în timpul mandatului de ministru al Transporturilor. Acum trebuie doar să se țină de graficele din proiect, ca acesta să fie gata în 2020. Termenele sunt foarte strânse”, a declarat pentru Capital fostul ministru al Transporturilor, Lucian Șova.
În ceea ce privește linia de cale ferată care să leagă Aeroportul Otopeni de Gara de Nord, în prezent se circulă în pendulă pe o singură linie și se construiește a doua linie. Lucrările ar trebui să înceapă în acest an și vor dura opt luni. Există deja și traseul, există și proiectul. De la Aeroportul Otopeni la Gara de nord, trenul va parcurge distanța în 16 minute.
”În mandatul meu, începând din luna iunie, am luat foarte în serios acest proiect, pentru că știu că e o condiționalitate impusă de UEFA, ca meciurile care ar trebui să se desfășoare în România este obligatoriu – pe lângă stadioane noi, moderne – o legătură directă între gară și Aeroportul Otopeni, în afară de cea rutieră. Știind acest lucru, am adoptat o strategie pentru această conexiune”, explică Lucian Șova.
CFR a comandat în acest sens un studiu de fezabiltate pe care l-a și recepționat.
”Am făcut în iunie un colectiv de lucru. Acum există o licitație și un câștigător deja declarat (Strabag, potrivit informațiilor obținute de Capital, n.r.), care va construi a doua linie de cale ferată în paralel cu cea existentă București – Otopeni, urmează să se semneze contractul”, a subliniat Șova.
Există însă o condiționalitate importantă: ca proiectul să fie gata la timp, ar trebui aprobați cât mai repede indicatorii tehnico-economici.
”La sfârșitul anului trecut, din cauza turbulențelor din plan politic, nu am mai reuști să duc în Guvern spre aprobare indicatorii tehnico-economici. Ei sunt pregătiți și ar trebui aprobați, teoretic, în prima jumătate a lunii ianuarie. Pentru că doar după aprobarea lor în Guvern putem să semnăm contractul cu firma câștigătoare, cu antreprenorul. Caietul de sarcini a fost foarte bine făcut, s-a prezentat u nsingur ofertant și nu există contestații. Termenele sunt însă foarte strânse și impun un program de lucru de 24 de ore din 24 și 365 de zile pe an, cu dotare tehnică corespunzătoare, ca să se poate lucra în minimum cinci locuri simultan”, a precizat Șova.
Astfel, cu o viteză de lucru mai mare, proiectul ar putea fi gata la timp într-un termen mai scurt.
”Și în caietul de sarcini sunt prevăzute aceste lucruri, inclusiv faptul că durata de execuție a vreo 3 km de linie de cale ferată și gara de coenxiune cu Aeroportul otopeni să fie construite în mai puțin de un an”, a subliniat fostul ministru de la Transporturi.
În ceea ce privește Magistrala 6, și aceasta este în vederea autorităților, proiect pentru care au fost aprobate fonduri europene, dar se vrea finanțat și cu bani dintr-un acord de împrumut cu Banca Japoneză de Investiții, dar și bani de la bugetul de stat. ”Acest proiect este în derulare, au fost trimise documentele la Comisia Europeană în vederea aprobării”, spune Șova.