Sumele plătite de companiile de asigurări pentru vătămări corporale şi decese provocate de şoferii asiguraţi RCA se dublează de la an la an. Anul trecut, aceste valori au depăşit deja 266 de milioane de lei, însă asta nu este totul. Potrivit legislaţiei în vigoare, companiile de asigurări sunt obligate să constituie, pentru fiecare caz în parte, rezerve de daună egale cu pretenţiile emise în instanţă de partea vătămată. În aceste condiţii, mai vorbim de încă aproximativ 800 de milioane de lei blocate în rezerve pe perioade de până la trei ani, cât reprezintă durata medie a unui proces pe astfel de speţe.
„Despăgubirile plătite efectiv de asigurători pentru vătămări corporale, împreună cu banii blocaţi pentru a constitui rezerve de fiecare dată când un avocat al persoanei prejudiciate cere despăgubiri, au depăşit anul trecut echivalentul a 250 milioane de euro. Ceea ce înseamnă jumătate din încasările totale ale societăţilor de asigurări, faţă de un procentaj de doar 1%-2% în 2001“, comentează pentru Capital Albin Biro, membru în consiliul comisiei de Supraveghere a Asigurărilor şi în Consiliul Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii.
Efectele asupra preţului poliţelor RCA nu vor întârzia să apară, iar acest lucru îl spun atât reprezentanţii companiilor de asigurări, cât şi cei ai brokerilor şi ai supraveghetorului pieţei. „Dacă nivelul despăgubirilor pentru vătămări corporale, incluzând daunele morale, va rămâne la fel de ridicat sau va creşte, vom ajunge să plătim prime foarte mari la asigurările RCA. Asigurătorii nu sunt societăţi de binefacere, iar la capitolul RCA oricum toată piaţa este în pierdere“, continuă Albin Biro.
Exclusiv. Apare ghidul despăgubirilor
Creşterile substanţiale ale despăgubirilor nu aveau cum să lase reci companiile de asigurări. Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), în colaborare cu Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii, a elaborat un ghid privind sumele medii pentru daune morale şi vătămări corporale. Documentul a ajuns ulterior şi pe masa CSA, unde a fost analizat chiar săptămâna trecută.Una dintre propuneri, cu şanse însă foarte mici de a deveni realitate, a fost ca respectivul ghid să fie urmat de elaborarea unor norme de către CSA.
Documentul, obţinut în premieră de Capital, a fost întocmit pe baza analizei a peste 2.300 de hotărâri judecătoreşti referitoare la acordarea de despăgubiri pentru vătămări corporale şi decese şi a legislaţiei şi practicii judiciare din alte state europene. Datele vi le prezentăm în tabelul alăturat.
Concluziile ghidului sunt îngrijorătoare pentru companii. Instanţele din România par a fi fost mult mai darnice cu victimele accidentelor comparativ cu alte ţări. Astfel, raportat la salariul mediu pe economie, sumele medii plătite în România sunt de patru ori mai mari decât media europeană.
În ceea ce priveşte legislaţia la nivel european, suntem departe de o reglementare uniformă. În ţările nordice, de exemplu, daunele morale nu există sau se acordă sume modice, în timp ce în Italia media despăgubirilor urcă spre 300.000 de euro pentru pierderea unui frate sau copil.
Pe de altă parte, legislaţia locală a devenit, din 2011, extrem de dură din acest punct de vedere. Suma maximă ce ar putea fi plătită pentru vătămări corporale şi decese a crescut la nu mai puţin de cinci milioane de euro.
„Avocatul ia minimum 60%“
În aceste condiţii, au apărut şi „vânătorii“ profesionişi de despăgubiri în rândul avocaţilor. În ultimii ani, au existat mai multe cazuri în urma cărora companiile au fost forţate să plătească sume uriaşe. „A luat naştere o categorie întreagă de avocaţi care se ocupă aproape exclusiv cu astfel de cazuri. Ei nu preiau însă orice speţă. Caută cazuri sociale, dramatice, cu impact mediatic. Un părinte care a lăsat singuri trei copii, o familie nevoiaşă care şi-a pierdut unicul copil, cazuri în care sunt implicate personalităţi locale. Astfel, pot impresiona mai uşor completele. Oricum, cea mai mare parte a banilor ajunge la avocat, nu la victime. Vorbim de minimum 60% din despăgubire“, ne explică un avocat.
Un caz relevant a fost deja relatat în exclusivitate de Capital şi prezentat la acea vreme drept cea mai mare despăgubire acordată vreodată pentru o poliţă RCA. Recordul a fost deja depăşit. Atunci, era vorba despre două fetiţe din Ştefăneşti, accidentate pe o străduţă dintre blocuri. Una dintre fete a murit, iar cealaltă a rămas cu invaliditate permanentă. Familia a primit câte 500.000 de euro pentru fiecare caz. Era imposibil ca rudele fetiţei să fi putut declanşa acţiunea în justiţie, în condiţiile în care trăiau sub pragul sărăciei şi erau şi analfabeţi. Potrivit unor surse, avocatul care i-a reprezentat în instanţă a beneficiat de sprijin la nivel înalt, iar procesul respectiv a fost judecat într-o perioadă foarte scurtă de timp, de doar câteva luni.
Capital a descoperit şi alte cazuri cu sume chiar mai mari. Un proces în derulare care implică societatea Carpatica Asig are toate şansele să devină lider în topul despăgubirilor. Pe fond, Carpatica a fost obligată la plata a 1,2 milioane de euro despăgubiri pentru daune morale şi încă 700 de euro lunar pe perioada în care una dintre victime, grav rănită, nu poate munci.
Mai sunt şi alte cazuri iar, potrivit unor surse consultate de Capital, niciuna dintre principalele companii care vând RCA în România nu a scăpat fără măcar un caz de peste un milion de lei.
Scumpiri iminente
Explozia plăţilor pe zona despăgubirilor pentru decese şi vătămări reprezintă însă doar cireaşa de pe tort. Scumpirea poliţelor RCA este anunţată de mai bine de un an, în condiţiile în care daunele au tot crescut, iar preţurile au stagnat sau chiar au scăzut în urma reducerii vânzărilor. Specialiştii apreciază că preţul minim al poliţei RCA ar trebui să fie de 160-180 de euro, în timp ce pe piaţă sunt companii care vând şi cu 70 de euro. În orice caz, cel mai probabil, 2012 va aduce scumpiri de până la 25%-30%, după cum apreciază specialiştii consultaţi de Capital.
Celebrul caz Huidu
Un caz extrem de mediatizat, care va implica şi plata unor despăgubiri, este cel al accidentului provocat de Şerban Huidu. Avocatul familiei uneia dintre victimele accidentului a declarat recent că nu este exclus ca pretenţiile să urce chiar până la suma maximă acceptată prin lege în 2011, adică 3,5 milioane de euro.
„Singurul element obiectiv este valoarea poliţei de asigurare, asta ca o soluţie de compromis pentru situaţia în care va trebui să înaintăm o anumită cifră în discuţiile pe care le vom avea cu partea adversă şi cu asigurătorul dumnealui“, spune Valentin Bodea, avocatul fiicei Magdei Drăghici, una dintre victime. Foarte importante în cazul Huidu vor fi concluziile finale ale expertizei tehince. Dacă, până la urmă, se constată că vedeta TV a ajuns pe contrasens în mod voluntar, în urma unei depăşiri, rudele victimelor au un atu în negocieri. Dacă, dimpotrivă, se constată că maşina a derapat, şansele de a obţine o sumă substanţială sunt mai mici. La finele anului trecut, Şerban Huidu a intrat pe contrasens în apropiere de Braşov, a lovit un autoturism Logan şi a provocat astfel decesul a trei persoane.
Capital top 3 despăgubiri
1) 1,2 milioane euro este obligată să plătească societatea Carpatica Asig cu titlu de daune morale, la care se adaugă 700 de euro pe lună cât timp una dintre victime nu va putea munci. Decizia nu este irevocabilă.
2) 650.000 de euro a plătit Asirom în 2011 pe un caz cu despăgubiri morale. Compania nu ne-a dat detalii.
3) 500.000 de euro a plătit Generali pentru un caz preluat de la Ardaf. Accidentul a presupus plata a două daune de câte 500.000 de euro pentru familia a două surori, una decedată, şi alta grav rănită.