Opt clienţi ai BCR Argeş au reclamat în octombrie 2013 că le-au dispărut sume uriaşe de bani din cutiile de valori, prejudiciul total reclamat ridicându-se la aproximativ 1,5 milioane euro.
Ancheta a trenat timp de șase ani de zile, iar clienții BCR care au reclamat că le-au fost golite cutiile de valori deținute la BCR Argeș nu au primit nicun fel de despăgubiri. Între timp, faptele s-au prescris iar dosarul a fost definitiv închis.
Astfel, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie arată, într-o comunicare oficială, că cercetările au fost oprite fiindcă faptele cercetate s-au prescris.
Poziția oficială a BCR
De cealaltă parte, nici BCR nu a dat dovadă de mai multă aplecare către necazul clienților băncii. Instituția a precizat, în exclusivitate pentru Capital, că banca nu își asumă nicio răspundere pentru aceste prejudicii:
”Pentru pretențiile substanțiale formulate, nu există dovezi ale existenței valorilor clamate în acele casete. În dosarul penal în care s-au efectuat cercetări față de angajații băncii (disjuns din cel soluționat prin clasare pe prescripție), organele de urmărire penală au reținut că angajații băncii nu au încălcat reglementările interne și nu se fac vinovați de săvârșirea vreunei infracțiuni care ar fi putut să atragă și răspunderea băncii pentru prejudicii”, se arată în răspunsul oficial, remis Capital de Ionuț Stanimir, Director Executiv în Direcția Marketing și Comunicare a BCR.
Principalii suspecți
Trebuie precizat că, pe 30 şi 31 octombrie 2013, BCR a făcut plângeri penale împotriva celor doi suspecți principali, având suspiciuni că aceștia au folosit documente false pentru a închiria două casete de valori la două sucursale ale băncii din Bucureşti. Oficialii BCR au avut suspiciuni că semnăturile de pe contractele de închiriere nu seamănă cu cele din paşapoartele prezentate.
Este posibil ca autorii furturilor să fie foşti clienţi ai băncii, care au avut bunuri în cutiile de valori pe care ulterior le-au golit. Hoţii şi-ar fi făcut dubluri la cheile primite pentru respectivele cutii, iar ulterior le-au folosit, au arătat primele cercetări făcute de anchetă.
La scurt timp după jaful de la BCR Argeş, poliţiştii au verificat imaginile surprinse de camerele de supraveghere şi au consultat registrele de intrare-ieşire din camera de tezaur. Ca urmare a verificărilor au rezultat suspiciuni de fraudă cu privire la două persoane de cetăţenie străină, un grec și un danez.
Cum se justifică banca
Procedura băncii stipulează faptul că respectivele casete de valori puteau fi deschise numai cu cheile unice de acces aflate în posesia clienţilor, după acţionarea, în prealabil, a unei alte chei unice aflate în posesia băncii.
Clienţii nu sunt însoţiţi de personalul băncii în momentul deschiderii efective a casetelor de valori, astfel încât funcţionarii nu pot observa în niciun fel conţinutul casetelor de valori ale clienţilor.
La niciuna dintre cele opt cutii de valori de unde au fost furaţi banii nu erau semne că ar fi fost forţate.
Nu este însă clar nici acum cum a fost rezolvată ”probleme“ cheii unice. Din motive de confidenţialitate, în camera de tezaur, unde sunt cutiile de valori, nu sunt camere de supraveghere.