Educația a fost deteriorată și jefuită
Jurnalistul Doru Bușcu a vorbit despre subfinanțarea educației din România, evidențiind că primește sub 2,5% din PIB. El a punctat că educația și sănătate au fost dezavantajate în favoarea altor interese, în timp ce capacitatea lor de a lupta pentru drepturile lor este limitată.
În acest context, redactorul-șef de la Cațavencii a subliniat necesitatea guvernanților de a aloca fonduri adecvate și de a rezolva criza înainte ca revendicările să devină mai intense și costisitoare pentru populație.
„Avem sub 2,5% din PIB pentru Educație. Educația a fost deteriorată și jefuită din două motive principale. Unul – oamenii care s-au ocupat de educație au ajuns acolo nu prin merite și calități. Al doilea – tot timpul a fost posibil ca guvernele să mute bani din bugetul unui minister la ministerele de interes pentru ei.
De pildă, în anii electorali se luau bani de la Armată, de la Educație și Sănătate, unde țipetele nu erau evidente. Profesorii fiind în majoritate oameni cu carte, nu sunt genul de luptători, cum de exemplu sunt polițiștii. Militarii nu a fost niciodată nici obraznici și nici nu au nivelul de pensii atât de ridicat, iar soldele sunt jalnice.
Profesorilor li s-a luat, ca și doctorilor. Profesorii nu au o pârghie atât de puternică ca medicii, care la un moment au primit, personalul medical nu prea. Medicii atunci când fac grevă este cu acțiune directă asupra sănătății oamenilor, pârghia e mai puternică.
Deși ca importanță, profesorii sunt în vârful clasamentului, la capacitatea de a-și cere drepturile sunt pe ultimul loc. De aceea au răbufnit acum.
Guvernanții trebuie să înțeleagă că nu au cum să-i păcălească și că trebuie să dea niște bani. Cu cât se întinde pelteaua, criza crește în gravitate, iar revendicările vor fi mai multe și mai adânci. Cu cât o lungesc cu atât ne costă mai mult, pentru că banii vor fi plătiți tot din recolta de pe urma populației”, a declarat jurnalistul Doru Bușcu.
Proiectul România Educată, doar sloganuri și lozinci
În ceea ce privește proiectul „România Educată”, jurnalistul a spus că este doar un set de sloganuri și lozinci fără conținut mobilizator. El susține că ar fi fost mai simplu să adopte modele străine de succes, precum cel finlandez sau cel conservator franco-german, în loc să reinventeze roata.
„România educată – oamenii ăia s-au întâlnit o dată la 3 ani, au scris niște compuneri, le-au lăsat acolo și sunt doar sloganuri și lozinci. Nu sunt lucruri care să aibă o concretețe mobilizatoare.
Ar fi fost mai simplu să ia un model gata făcut – cel finlandez sau cel conservator franco-german. Dacă lor le-a reușit, să încercăm și noi. Și prima constituție a fost după cea belgiană, au mai schimbat pe ici, pe colo. Așa s-a făcut și după 1990.
Nu este nicio rușine să imporți. Cât de simplu ar fi fost în cazul Legilor justiției să imporți un model? S-ar fi închis gura tuturor celor care au făcut din justiție un cal de bătaie fals cu care s-a dezbinat societatea românească”, a declarat Doru Bușcu despre proiectul inițiat de președintele Klaus Iohannis.
Scenariul grevei profesorilor
Legat de greva profesorilor și scenariul că a fost planificată pentru momentul transferului de putere, cu scopul de a provoca dificultăți pentru noul premier, Doru Bușcu consideră că este unul fals. El punctează că situația actuală este rezultatul unor factori neanticipați, dar care puteau fi prevăzuți.
„Unii pot spune: «acum și-au găsit ăștia să facă grevă, când are loc transferul de putere». Poate că i-au întins lui Ciolacu o capcană: profesorii intră definitiv în grevă și îngheață anul școlar, ies în stradă și părinții vin și medicii… Și atunci te faci premier marți și vineri trebuie să îți depui demisia, că nu poți înfrunta situația generală.
Este un scenariu fals – s-au adunat niște lucruri și este un eveniment ale cărui consecințe nu au avut inteligența să le prevadă de la început. Dar care putea fi văzute venind. Cele două mari partide s-au ocupat însă doar de negocierea posturilor din Guvern și zâzania a pornit de la păstrarea Ministerului Transporturilor la PSD”, a spus jurnalistul.