Alstom, care a fost desemnat de Metrorex câștigător al contractului de 120 de milioane de lei pentru construcția metroului Drumul Taberei, are un proces și pe criteriul preț de atribuire, având o decizie negativă de la CNSC , dar atacând, în schimb, la Apel.
Poate părea că ultimul obstacol în deblocarea Metroului de Drumul Taberei, proiect întârziat cu 4 ani și promis de Guvern și conducerea Metrorex a fi terminat la anul, este o realitate, odată ce Curtea de Apel București a respins contestația Siemens cu privire la descalificarea din contractul privind semaforizarea. Numai că Alstom, care a fost desemnat de Metrorex câștigător al acestui contract de 120 de milioane de lei, are un proces și pe criteriul preț de atribuire, având o decizie negativă de la CNSC , dar atacând, în schimb, la Apel. Oficialii Alstom, firma care ar trebui să înceapă să lucreze în subsol sunt sceptici că o decizie va veni până la sfârșitul acestui an. Or, din momentul semnării contractului cu Metorex, ei au nevoie de măcar 1 an pentru a efectua lucrările. În aceste condiții, sfârșitul verii 2019, termen asumat de Metrorex și Transporturi pentru momentul în care se va circula cu metroul din Drumul Taberei, nu va aduce finalizarea proeictului. Încă un an de întârziere.
“Greu de crezut că vom avea o decizie anul acesta. Apoi, când vine decizia, minin-minimorum-minimorum, nouă luni pentru finalizarea lucrărilor”, spune Gabriel Stanciu, directorul ”Alstom România”, firma care a fost desemnată câștigător al licitației Metrorex, dar care nu poate începe să lucreze până nu se pronunță instanța în cazul plângerii procesului deschis de ”Siemens”. ”Alstom” se mai ocupă și de mentenanța echipamentelor și parcului de material rulant al Regiei, contract multianual pe 5 ani, până în anul 2019.
Proaspăt demisonarul ministrul Transporturilor, Lucian Șova, declara, în luna septembrie, că doar acțiunile din justiție instrumentate de ”Siemens” mai țineau pe loc finalizarea lucrărilor la Magistrala 5. Odată rezolvată această problemă – susținea ministrul – lucrarile ar trebui să se finalizeze pana la sfarsitul lui 2018, urmând din ianuarie să înceapă probele trenurilor, fără călători. Una peste alta, susținea Șova, Magistrala 5 ar trebui să fie gata în luna martie a anului 2019, ceea ce acum , se vede, este imposibil. Cu atât mai mult cu cât, dincolo de automatizare, nici măcar nu sunt 100% gata lucrările la infrastructura fizică a metroului, iar finisajele sunt doar la 60% grad de realizare. Nici toate stațiile nu sunt gata, acest lucru fiind vizibil, chiar și de la suprafață, la Eroilor, Academiei, Răzoare, Ho Chi Min.
Proiect interminabil
Lucrările la Magistrala 5 a metroului bucureştean au început în anul 2011, iar termenul iniţial de finalizare era anul 2014. Prin amânări succesive, s-a ajuns ca noul termen asumat să fie jumătatea anului 2019.
Proiectul metroului de Drumul Taberei, Parcul Operei – Râul Doamnei, este realizat de un consorţiu format din ”Astaldi”, ”FCC Construccion”, ”AB Construction” şi ”Delta ACM Antrepriză”. Metroul de Drumul Taberei va avea zece staţii: la Râul Doamnei, Valea Argeşului, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parcul Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară şi Eroilor. Magistrala 5 va acoperi, în principal, un bazin cu o populaţie de peste 300.000 de locuitori din sectoarele 5 şi 6 ale Capitalei.
”Metrorex” are în exploatare 44 de trenuri ”Bombardier”, ”24 CAF” şi 24 de trenuri vechi ”IVA Arad”. Pe noua M5 (Magistrală 5) vor circula trenuri vechi ”Bombardier”, din parcul existent. Încercarea Regiei de a achiziţiona trenuri noi pentru metroul de Drumul Taberei a eşuat lamentabil, după ce licitaţia a fost stopată de DNA, pentru corupţie.
Mentenanţa întregului parc de material rulant al” Metrorex” este asigurată de concernul francez ”Alstom”, până în anul 2019. Cu trenurile de la metrou circulă zilnic 600.000 de pasageri.
Costuri “umflate”
Corpul de control al ministrului Transporturilor, Lucian Şova, a constatat, în urma unui control derulat în perioada 22 – 31 august 2018, că sunt deficienţe în implementarea proiectului Magistralei 5 de metrou, care au condus la întârzieri în derularea contractului, dar şi la suplimentarea costurilor pentru ”Metrorex” cu peste 188 de milioane de lei. Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, Corpul de control a efectuat verificări la ”Metrorex”, care au vizat respectarea prevederilor legale şi contractuale în derularea contractului de proiectare şi execuţie a Magistralei 5 de metrou Drumul Taberei – Pantelimon, tronson 1 – Drumul Taberei – Universitate, secţiunea Râul Doamnei – Haşdeu (Opera) – structura de rezistenţă.
În urma controlului au fost constatate deficienţe în implementarea proiectului care au condus la întârzieri în derularea contractului, dar şi la suplimentarea costurilor pentru ”Metrorex”. „În urma controlului efectuat, rezultă indicii cu privire la existenţa unor nereguli şi/sau posibile fraude în implementarea proiectului, aşa cum sunt ele definite în Ordonanţa de urgenţă nr. 66/2011, privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora. Raportul arată că valoarea contractului a fost subestimată la lansarea procedurii de achiziţie iar în derulare au intervenit majorări substanţiale ale valorii acestuia, informaţii ce reprezintă indicii de fraudă”, se spune în comunicat.
Conform Ministerului Transporturilor, în urma analizării modului în care a fost pregătită şi derulată licitaţia publică şi a modului de stabilire a termenilor contractuali şi implementarea contractului, s-a constatat generarea de costuri suplimentare de către autoritatea contractantă în favoarea executantului în valoare de peste 188 milioane de lei.
Având în vedere prevederile legale, precum şi faptul că proiectul este finanţat din fonduri ale Uniunii Europene, organele de control consideră necesară sesizarea Departamentului pentru lupta Antifraudă-(DLAF), pentru cercetarea şi luarea măsurilor. Totodată, membrii Consiliului de Administraţie al ”Metrorex”, precum şi conducerea societăţii, vor analiza constatările şi concluziile raportului Corpului de control al ministrului Transporturilor, Lucian Şova, şi vor dispune măsurile legale pentru stabilirea, cercetarea şi sancţionarea, după caz, a personalului responsabil pentru deficienţele constatate”, se mai arată în documentul citat.