Prețurile biletelor nu sunt tot timpul transparente, mai ales în cazul operatorilor low-cost, de la care, de cele mai multe ori, clienții nu au altă variantă de a achiziționa biletul de zbor decât online, deoarece nu există și o persoană fizică ce l-ar putea consilia.

Clienții se vaită deseori totodată că au fost taxați suplimentar pentru un serviciu pe care fie l-au achiziționat din neatenție, fie din cauză că, odată ajunși la aeroport, sunt nevoiți să plătească taxe suplimentare de zeci de euro pentru diverse servicii, fapt ce crește simțitor prețul plătit inițial pe bilet.

Cert este că operatorii aerieni ajustează în mod dinamic prețurile, în timp real, astel încât să-și maximizeze încasările.

Revista Capital a făcut o analiză pe baza mai multor site-uri de profil care vând bilete de avion și am comparat mai multe prețuri, luând Tarom drept exemplu pentru compania de linie și Blue Air și Wizz Air, în cazul companiei low-cost. Am căutat astfel bilete dus pentru destinații precum Londra, Madrid, Paris, Bruxelles, cu plecare la sfârșit de ianuarie, din București.

În urma analizei noastre am constatat că biletul de avion la compania de linie Tarom s-a dovedit mai ieftin decât cel în cazul celor de tip low-cost, Blue Air și Wizz Air. Am contactat totodată și un specialist care să explice aceste diferențe și pentru a le oferi călătorilor câteva sfaturi.

O călătorie dus București – Paris

Oferta Tarom, cu aterizare pe Aeroportul Charles de Gaulle, este de 262,32 euro. Serviciile incluse: bagaj de mână 1 x 10 kg, bagaj la cală de 23 kg, check-in inclus, catering pe timpul călătoriei, iar în funcție de disponibilitate poate fi ales gratuit locul în cabină.

Oferta Blue Air, cu aterizare pe Aeroportul Beauvais este de 248,88 euro. Serviciile incluse: bagaj de mână 1 x 10 kg, la care se adaugă 31 euro pentru: 1x 20kg bagaj de cală, loc rezervat în cabină și încă 29 euro pentru transfer Beauvais – Paris. Astfel, clientul ajunge să plătească pentru biletul final 309 euro.

 

O călătorie dus București – Bruxelles

Biletul la Tarom, cu aterizare pe Aeroportul Brussels Airport – Zaventem (aeroportul principal) costă 277,67 euro. Servicii incluse: bagaj de mână 1 x 10 kg, bagaj la cală 23 kg, check-in inclus, catering pe timpul călătoriei și, în funcție de disponibilitate, poate fi ales gratuit locul în cabină.

Oferta Blue Air, cu aterizare pe același aeroport, 278,99 euro. Servicii incluse: bagaj de mână 1 x 10 kg, la care se adaugă 24 euro pentru: 1x 20kg bagaj de cală, loc rezervat în cabină, check-in gratuit și încă 4,99 euro pentru transfer Charlerois – Bruxelles. Costul total al biletului va fi astfel de 308 euro. În plus, locul în aeronavă poate fi achitat contra unei sume ce variază între 9 și 16 euro (ce nu este inclus în costul total).

Oferta Wizz Air, pe Aeroport Bruxelles S. Charleroi, este de  269,87 euro. Servicii incluse: bagaj de mână 1 x 10 kg (dimensiuni 40 x 30 x 20), plus 55 de euro pentru alegerea gratuită a locurilor, inclusiv pe rândurile din față sau a locurilor cu spațiu suplimentar pentru picioare/ Troller (55 × 40 × 23 cm) în cabină – 10 kg / Check-in online cu până la 30 de zile înainte de plecare/ Bagaj de cală de 32 kg și alți 4,99 euro pentru transfer Charlerois – Bruxelles. Costul total: 330 de euro.

O călătorie dus București – Londra

Oferta Tarom, cu aterizare pe Aeroportul Londra Heathrow, este 300,32 euro. Servicii incluse: bagaj de mână 1 x 10 kg, bagaj la cală 23 kg, check-in inclus, catering pe timpul călătoriei și, în funcție de disponibilitate, poate fi ales gratuit locul în cabină. Se adaugă și 6 euro transportul Heatrow – Londra astfel costul total al biletului va fi de 306,32 euro.

Oferta Blue Air, pentru Aeroport Londra Luton este 408,99 euro. Servicii incluse: bagaj de mână 1 x 10 kg, la care clientul mai plătește 24 euro pentru: 1x 20kg bagaj de cală, loc rezervat în cabină, check-in gratuit și încă 19 euro pentru transfer Luton – Londra . Costul total: 451,99 euro.

 

O călătorie dus Bucuresști – Madrid

Oferta Tarom, pe Aeroportul Madrid Adolfo Suarez Barajas, este de 182,32 euro. Servicii incluse: bagaj de mână 1 x 10 kg, bagaj la cală 23 kg, check-in inclus, catering pe timpul calatoriei și, în funcție de disponibilitate poate fi ales gratuit locul în cabină.

Oferta Wizz Air, cu aterizare pe același aeroport, este 196,92 euro. Servicii incluse: bagaj de mână gratuit (40 × 30 × 20 cm) în cabină, bagaj de cală de 20 kg; alegerea gratuită a locurilor, excluzând rândurile din față sau locurile cu spațiu suplimentar pentru picioare; Check-in online și la aeroport gratuit.

Concluzii

Din analiza Capital reiese că este foarte important când faci rezervarea.

Companiile de linie, în cazul de față Tarom, oferă servicii complete, full service. În prețul comunicat clientului (pe site) sunt incluse toate taxele: taxe de aeroport, taxe de operare combustibil și alte taxe. Mai mult decât atât, un bagaj dee cală inclus în limita a 23 de kg. Pentru aeronave mai mari, limita e și mai mare. Bagajul de mână este inclus. Compania are servire la bord, iar pentru curse mai lungi acest lucru este chiar util.

Companiile de low-cost au costuri ascunse. Bagajele sunt taxate. Uneori, la bilete cumpărate de pe azi pe mânie, sau din scurt în general, pot ajunge aceste taxe de bagaje cât prețul unui bilet de avion peste 150 de euro (roudtrip).

Companiile low cost îți cer bani inclusiv pentru apă, suc și mâncare în general. Un sandwich poate ajunge de exemplu 10 euro. De asemenea, dacă vrei să faci check-in în aeroport, și acest lucru se plătește.

Sfaturile specialiștilor

 

”Îmi aduc aminte ce revoluție a însemnat pentru piața autohtonă apariția unei companii aeriene românești de tip low cost. Prima reacție a românilor călători a fost una de reticență, combinată la scurt timp însă cu entuziasm și curiozitate. Mișcarea temerară a oamenilor de afaceri români a însemnat începutul unei noi ere în materie de deschiere a accesului românilor la o ofertă variată a biletelor de avion și, implicit, la creșterea vacanțelor în destinații apropiate din Europa. În timp ce unii cunoșteau cum funcționează politica zborurilor low cost, mulți dintre conaționalii noștri au învățat din mers. Constanta știuta de toată lumea era aceea că prețul trebuie să fie unul net mai mic decât al unui zbor de linie. Total adevărat până într-un punct, acolo unde intervine și faptul că există multe situații, mai ales în cazul ofertelor speciale, când anumite zboruri low-cost, atunci când tragi linie, se dovedesc a fi mai scumpe decât cele de linie”, a declarat pentru Capital Raluca Anghel, specialist marketing turistic.

Ea spune că există situații când, prinși de mirajul zborurilor ieftine promise în însăși noțiunea de low-cost, românii constată că achitând și bagajul de cală, locul preferențial și mesele din avion, ajung sau depășesc prețul unui bilet de linie.

”Recunosc că nu sunt o călătoare de low-cost, tocmai pentru faptul că nu îmi place incertitudinea și nici faptul că uneori, în cazul zborurilor low-cost, se schimbă regulile jocului în timpul acestuia, fapt ce mie personal îmi crează iritare și implicit strică din starea euforică pe care cu toții o avem atunci când plecăm într-o călătorie de plăcere sau, de ce nu, de business. Astfel, îi sfătuiesc pe cititorii dumneavoastră să verifice atent atunci când aleg să-și achiziționeze biletele pentru zboruri interne sau internaționale și să verifice motoarele de căutare specializate pentru a lua oferta corectă pentru buzunarul lor. Ba mai mult, cred că ar fi esențial dacă am reuși să trecem toate prețurile mult mai transparent, în așa fel încât să nu mai existe costuri adiacente niciunui zbor, iar călătorul să știe încă de la început câți bani trebuie să scoată din buzunar, dacă are sau nu bagaj, câte bagaje are voie, dacă geanta de mână a doamnelor este de fapt bagaj sau nu, ori multe alte situații care crează nervozitate sau incertitudine”, a precizat Raluca Anghel.

Specialistul subliniază totodată că nu crede în teoria că aeronavele low-cost sunt mai puțin sigure, ”absolut deloc, cred chiar că sunt o alternativă foarte bună la multe zboruri comparativ cu zborurile de linie, ce vreau să subliniez este faptul că ar fi interesant dacă am asista la o rearanjare a costurilor unui bilet de tip low-cost, în așa fel încât să nu ne mai trezim cu surprize la ghișeu”.