„Deşi Dreamstime este populară printe clienţii de fotografie stock din România, foarte puţini ştiu că societatea este românească. Acest lucru se datorează şi faptului că este un website internaţional, fără graniţe sau piaţa fixă. Avem acoperire globală, atât pentru fotografi cât şi pentru designeri şi cumpărători şi facem acest lucru şi în România din 2000”, a declarat pentru Capital Şerban Enache, CEO Dreamstime.
Acesta spune că firmele din România sunt mult mai conştiente de încălcarea dreptului de autor şi de riscurile acestui lucru decât companiile din alte ţări.
„Preţul rămâne o problemă pe pieţele emergente, deci trebuie să ne ajustăm ofertele în funcţie de asta, păstrând în acelaşi timp viziunea noastră de afacere globală. Oamenii încă descarcă imagini direct din motoare de căutare, crezând că sunt gratuite şi că pot fi folosite oricum. Se expun astfel la procese costistoare, dar, oricum, rata de risc este sub ceea ce vedem în alte ţări sau regiuni. Cu toate acestea, birocraţia este cea care poate afecta negativ unele dintre operaţiunile companiei. România este printre puţinele ţări din lume unde un certificat de rezidenţă fiscală este cerut când lucrezi cu o companie străină. Această bucăţică de hârtie obscură, despre care foarte puţine companii americane au auzit vreodată, este obligatorie aici. Şi să nu credeţi că este foarte uşor să obţii un astfel de document de la autorităţile din Statele Unite”, adaugă Enache.
Dreamstime are o echipă de aproximativ 20 de oameni în România, dar recrutează constant oameni.
„Noi recrutăm şi căutăm oameni tot timpul, poziţiile pentru care căutăm cel mai des sunt cele pentru departamentul de programare. Numai anul acesta ni s-au alăturat trei oameni talentaţi. Sunt provocări din ce în ce mai mari pe piaţa de recrutare în România în acest moment. O să ne relocăm într-un birou nou în curând, mai aproape de ASE şi Facultatea de Matematică, aşa că suntem pregătiţi şi nerăbdători să primim şi juniori în programare, ţinând cont de faptul că acum avem o echipă de bază de programatori cu experienţă”, adaugă reprezentantul companiei.
Dreamstime şi-a început ascensiunea rapidă în 2004, odată cu piaţa de aparate digitale. Un al doilea accelerator a fost cu telefoanele inteligente.
„Dacă ar fi să comparăm o afacere cu o racheta plecând de pe Pământ, prima accelerare, cea cu DSRL-urile, ne-a ajutat să atingem viteza de ieşire pe orbită şi să ne menţinem, în timp de a doua, cea a telefoanelor inteligente, ne-a ajutat să navigăm la viteză cosmică. Urmează inteligenţa artificială. Pe lângă o mică echipă de editori foto, investim şi în machine learning şi inteligenţă artificială”, adaugă el.
Dreamstime are aproximativ 1,5 milioane de imagini încărcate lunar de 500.000 de autori şi aproximativ 5.000 de noi autori care i se alătură lunar.
Baza sa de date numără 100 de milioane de imagini, clipuri şi audio stock.
„Am văzut nenumărate cazuri în care oamenii fură munca altor oameni (fotografi, bloggeri etc) şi sunt daţi în judecată, dar autorii uită să se plângă şi de platformele care facilitează astfel de derapaje. Cele mai multe utilizări frauduloase nu sunt intenţionate. Astfel de oameni pot fi comparaţi cu copiii la magazinul de bomboane. Motoarele de căutare în particular şi platformele de social media găzduiesc conţinut vizual. Ar trebui explicat clar că folosirea imaginilor în reclame pentru un produs comercial este interzisă. Aşa cum este interzisă orice folosire comercială, de fapt. Apar modele noi de afacere în industria stock şi preţurile lor sunt foarte mici, ceea ce face dificilă contra-acţiunea. Trebuie să indentificăm sursa încălcărilor de drepturi de autor. Aici vorbim despre drepturile tuturor şi despre îmbunătăţirea noilor modele de descărcare şi folosire a imaginilor. Orice persoană care postează o imagine pe Internet ar trebui protejată de dreptul de proprietate intelectuală şi ar trebui să fie remunerată dacă imaginea generează venituri”, subliniază Şerban Enache.
Acesta explică şi cum agenţiile ca Dreamstime permit utilizatorilor să câştige bani din fotografiile lor, indiferent dacă sunt amatori sau profesionişti.
„Oricine poate încărca imaginile folosindu-ne site-ul, asta folosesc majoritatea fotografilor experimentaţi, dar avem şi aplicaţii de mobil. Fotografii care ni se alătura pot descărca Dreamstime Companion şi pot încărca imaginile de vacanţă, le pot trimite la review din mers. Poţi să ne trimiţi imaginile tale din metrou sau din trafic sau chiar din avion, este chiar atât de uşor!”, precizează el.
Acesta atrage atenţia că mai mult de 85% din imaginile folosite online sunt copii ilegale a conţinutului găsit pe Internet, prin motoare de căutare. Acest număr a crescut din 2015.
„Mitul urban cum că ‘daca este pe internet, e gratis’ este deja depăşit. Cu toate acestea, sunt încă foarte mulţi oameni care continuă să ia fără permisiune conţinutul altora. De la un simplu cetăţean care ia o imagine pentru o prezentare, până la guverne, politicieni şi companii de top. Devine din ce în ce mai dificil să concurezi pe o piaţă unde 85% din conţinut este folosit ilegal, iar restul de 15% trebuie împărţit între atât de mulţi creatori talentaţi de conţinut. Asta pune mare presiune pe preţuri. Companiile care în trecut plăteau sute de dolari pe o imagine abia mai pot plăti 1 dolar pe o imagine net superioară celei din trecut. Prin anul 2000, erau aproximativ 1.000 de contribuitori în industria stock in lume. Acum, numai Dreamstime are 500.000”, menţionează Şerban Enache.
Dreamstime este o platformă de fotografii de stock lansată în 2000 și care are un total de 500.000 de fotografi contribuitori și 24 milioane de utilizatori.