O stare generală de nervozitate

Jurnalistul Dan Andronic observă că orice subiect devine rapid un scandal și evidențiază o stare generală de nervozitate în societate. „Pare că lucrurile au luat-o razna, orice subiect devine temă de scandal. (…) Este o stare de nervozitate în societate, mă gândesc că o să stăm așa un an și jumătate și că a început așa de devreme”, a declarat Dan Andronic.

Ionuț Cristache adaugă că, în opinia sa, conflictele și controversele sunt amplificate de explozia canalelor de comunicare disponibile astăzi. Acest lucru face ca scandalurile să devină mult mai zgomotoase și mai vizibile în spațiul public. De asemenea, acesta punctează că televiziunile au ajuns „la periferia interesului public”.

„Nu trebuie să ne raportăm la televiziuni ca centrul universului, televiziunea a ajuns la periferia interesului public, sunt alte surse de informații, televiziunea trăiește doar în mentalul colectiv al unei generații care apune sau a unor politicieni care cred că mai păcălesc pe cineva”, spune jurnalistul.

Publicul nu mai are răbdare

De asemenea, jurnalistul Robert Turcescu își exprimă dezamăgirea față de prezența și calitatea intelectuală a persoanelor care apar în spațiul public. El observă un focus pe clickbait și pe subiecte de divertisment de proastă calitate.

„Eu n-am mai văzut oameni interesanți, controversați, dar mobilați intelectuali. Numai apar în arena publică. Nu este vorba de intelectualii lui Băsescu.

Am rămas pe mâna unora care au făcut școala ajutătoare de presă, de maiștri, ăștia apar în spațiul public. Culmea că au și audiență, asta ne arată că publicul îi vrea. Nu-i aduc în emisiuni sau podcasturi să vorbesc despre Schopenhauer, eu îi aduc să ridicăm nivelul, ceva care încarcă discursul public.

Ceea ce-mi arată experiența ultimilor ani fie nu mai există răbdare, chiar și în regie, îți dai seama că nu este ce trebuie, fie s-au schimbat generațiile și, în condițiile astea coborând nivelul, din dorința de audiență am ajuns la niște rahaturi. Clickbaitul este prezent și în discursul televizat, podcasturi. Nu merge. Publicul nu mai are răbdare”, spune și jurnalistul Robert Turcescu.

Podcasturile au devenit o oază

În ceea ce privește televiziunile, Dan Andronic punctează că două posturi dețin o cotă de audiență semnificativă, în timp ce celelalte se luptă pentru o cotă mai mică și au un conținut intelectual redus.

„Procentul este unul de 6% pe care se bate toată lumea cu doi lideri, România TV și Antena 3 care iau aproape de 4% restul de 9 televiziuni se luptă pe 2-3%, neștiind să spună lucruri inteligente. Este foarte complicat să fii inteligent.

Te duci în zona asta cu zgâriatul diamantului pe sticlă ca să atragi atenția. De aia podcasturile au devenit o oază poți să asculți liniștit, ai posibilitatea de a-ți alege subiectul. Televiziunile nu au subiect și merg pe ideea șantajului”, spune Dan Andronic.