Iată ce cerință obligatorie are PMB cu privire la afacerile pe care le derulează un potențial ofertant, potrivit anunțului din SICAP. “media cifrei de afaceri anuale  pe ultimii 3 ani (2015, 2016, 2017) să fie de minim de 280.000.000 lei” De asemenea, trebuie să depună documente din care să reiasă că a livrat/furnizat produse similare cu cele care fac obiectul achiziţiei, la nivelul unuia sau mai multor contracte în valoare cumulată de minim 28.000.000 lei, cu indicarea datelor şi a beneficiarilor publici sau privaţi.

Acest criteriu obligatoriu descalifică din start Astra, care a avut  o perioadă destul de slabă, în ultimii ani, când nu prea a avut de lucru, înregistrând și pierderi. Potrivit datelor de la Registrul Comerțului, Astra a avut cifre de afaceri de 40, 60, respectiv 90 de milioane lei, în 2017, 2016, 2015. În niciun an, nu a depășit 280 de milioane lei, atât cât cere PMB pentru a putea participa la licitația de tramvaie. Culmea, anii maim buni pentru Astra sunt 2013, 2014, 2015, când compania rula mai mulți bani, având contractela export pentru livrarea de trenuri în Brazilia și Cehia, deși, până și atunci, doar un singur an a fost cu afaceri de peste 280 de milioane de lei – 2014.

La cum arată acum lucrurile, la licitația PMB nu s-ar putea înscrie decât marii producători recunoscuți internațional, cum sunt Alstom, Siemens, Bombardier, Skoda, CAF. Aceștia au însă tramvaie mult mai scumpe decât Astra, care poate livra la 1,3 – 1,4 milioane euro pe unitate, față de cât este dispusă PMB, 1,9 milioane euro. Prețul cu care poate vinde Astra reiese din licitațiile la care arădenii, conduși de omul de afaceri Valer Blidar,  participat recent: Galați(unde a și câștigat un contract pentru 18 tramvaie), Timișoara și Cluj – Napoca.

4 vehicule pe lună

Potrivit anunțului de licitație al PMB, contractul “pus la bătaie” are o durată de 37 de luni şi nu este împărţit în loturi. Achiziţia tramvaielor va fi asigurată din fonduri bugetare. Reprezentanții PMB afirmă însă că înscrierea achiziței la fonduri bugetare este o măsură de siguranță, dat fiind faptul că proeictul a fost înscris deja la Bruxelles pentru eligibilitate la finanțare din fonduri nerambursabile.

 

  Câştigătorul licitaţiei va livra primul tramvai în maxim nouă luni de la semnarea contractului. De asemenea, în maxim trei luni de la semnarea contractului, compania care va livra tramvaiele este obligată să realizeze omologarea de tip a tramvaiului cap de serie, pe cheltuiala sa. Dacă în termen de 12 luni, ofertantul nu va realiza omologarea, atunci PMB va avea posibilitatea să rezilieze contractul.

Tramvaiele vor fi folosite pe traseele 1, 10, 21, 25, 32,40, 41 şi 55. Acestea vor avea sistem integrat de IT care va număra călătorii, supraveghere video, internet wi-fi, sistem de informare audio-vizuală a călătorilor, precum şi infotainment. Persoanele cu dizabilităţi vor avea două locuri special amenajate.

Caietul de sarcini al licitației prevede un graficul de furnizare va avea următorul calendar: primul tramvai va fi furnizat în luna a 12 de la semnarea contractului, apoi câte patru vehicule pe lună până la finalizarea contractului. Oferta trebuie să conţină cinci variante de design şi toate tramvaiele vor fi fabricate de acelaşi producător sub aceeaşi marcă.

Tramvaiele trebuie să aibă 36 de metri, podeaua coborâtă integral şi cinci uşi duble. Contractul include, de asemenea, piesele de schimb, consumabilele, serviciile de punere în funcţiune, servicii de întreţinere, service şi remedierea defecţiunilor pe perioada garanţiei. Totodată, câştigătorul va asigura şi şcolarizarea personalului care va opera tramvaiele.

Punctajul după care vor fi departajați participanții la licitați pune preț, pe lângă financiar, pe tot felul de alte criterii, printre care raportul masa total/masa utilă, zgomotul in mers/la staționare, energia electrică recuperate, disponibilitatea de livrare imediată.