Lanţul de restaurante fast-food McDonald’s scumpeşte produsele vândute în restaurantele din România după un algoritm propriu, potrivit unei note interne trimise de la sediu principal managerilor de unitate, obținută de Capital.
Astfel, funcţie de zona de dezvoltare economică a Românie unde McDonald’s deţine restaurante, produsele se scumpesc mai mult, mai puţin sau deloc. În cazul Bucureştiului şi a altor mari oraşe, precum Constanţa, Cluj-Napoca sau Iaşi, produsele se scumpesc cel mai mult, cu până la 30 de bani. În Bucureşti, se găsesc 32 de restaurante, jumătate din toata reţeaua locală. În zonele de dezvoltare de Tipul 2, scumpirea este de până la 20 de bani pe produs. În cele mai sărace zone ale României, unde brand-ul este prezent, nu se vor face scumpiri.
Astfel, în marile oraşe din ţară şi în Bucureşti, adică în marea majoritate a restaurantelor McDonald’s, preţurile se vor modifica după cum urmează:
7 aripioare pui, de la 13,3 lei la 13,5 lei
5 aripioare pui, de la 9,9 lei la 10,2 lei
6 McNuggets, de la 9,2 lei la 9,4 lei
9 McNuggets, de la 12,8 lei la 13,1 lei
Big Tasty, de la 13,6 lei la 13,9 lei
Chicken Grill, de la 10,9 lei la 11,1 lei
Royal deluxe, de la 11,4 lei la 11,6 lei
McFlurry, de la 8,1 la 8,2 lei
Plăcintă mere/vişine, de la 4,9 la 5,1 lei
Ceai, de la 3,4 la 3,5 lei
Meniuri premium, de la 17,6 la 17,9 lei
Băuturi meniuri medii/Apă McCafe, de la 4,4 la 4,5 lei
Băuturi răcoritoare 500 ml/ cafea 300 ml/capucciono 200 ml, caffe latte 200 ml, de la 5,4 la 5,5 lei.
Raportând scumpirile la preţul încă valabil al produselor, rezultă că majorările sunt de 2-3%. La 1 ianuarie 2016, când TVA a scăzut cu 4 puncte procentuale, de la 24% la 20%, McDonald’s a transferat integral în preţul produselor ajustarea de taxă. Acum, lanţul de restaurante revine aproape la nivelurile de preţ de dinainte de acea dată.
Până la difuzarea acestei știri, reprezentanții McDonald's nu au dorit să facă niciun comentariu.
McDonald’s are pe piața locală 67 de restaurante, cu afaceri de 110 milioane de euro şi peste 4.000 de angajaţi, fiind de departe cel mai mare jucător de pe piaţa din România. McDonald’s deţine de astfel 10% din toată piaţa locală de restaurante. La începutul acestui an, franciza McDonald’s România a fost cumpărată de fondul de investiţii maltez Premier Capital, care operează licenţa pe alte şase pieţe din Europa, totalizând 60 de restaurante. Practic, odată cu achiziţia operaţiunilor din România, maltezii şi-au dublat afacerile.
Lanţul de tip fast-food McDonald’s, intrat pe piaţa locală cu un restaurant în Piaţa Unirii în 1995, este singurul nume străin de pe piaţa locală a restaurantelor care a venit direct, rivalii de la KFC, Pizza Hut şi Subway operându-şi business-urile din România în sistem de franciză.
McDonald’s a mai aplicat acest model de business – intrare directă şi apoi transferul operaţiunilor către un francizat – pe mai multe pieţe din Europa de Est, precum Republica Moldova (businessul a fost preluat de omul de afaceri Ilie Năstase), Bulgaria, Georgia sau Azerbaidjan.