Înmatricularea mașinii în Bulgaria este un trend în orașele din România învecinate cu țara de la sud de Dunăre și poate fi chiar o afacere, în condițiile în care taxele și impozitele de acolo sunt mai mici decât în România. Totuși, riscurile la care șoferii se expun sunt imense, după cum arată și informațiile obținute de Capital în legătură cu una dintre firmele vând asigurări pentru aceste mașini.
Peste 10.000 de șoferi români au umblat pe străzile de la noi în țară riscând să se aleagă un doar penal și cu amenzi uriașe. Mai important, ei nici măcar nu au știut în ce situație se află. Și astăzi există șoferi care conduc liniștiți fără să știe la ce riscuri se expun.
DallBogg, o companie din Bulgaria care a asigurat și încă asigură RCA majoritatea mașinilor conduse în România, dar înmatriculate în Bulgaria a făcut un obicei din a anula, uneori și la doar câteva zile după ce au fost emise, polițele vândute șoferilor de aici. O scrie și presa din Bulgaria și o confirmă, cu detalii, pentru Capital, jurnaliști bulgari dar și foști colaboratori ai DallBogg.
De ce dosar penal? Pentru că, potrivit legislației din Bulgaria, un automobil care are polița suspendată sau anulată va fi radiat în termen de 15 zile.
Adică, la puțin peste două săptămâni după ce este anulată polița plătită de șoferul român, mașina înmatriculată în Bulgaria va fi radiată iar șoferul de la noi riscă dosar penal, în condițiile în care Poliția verifică situația mașinii.
Pe altă parte, în cazul unui accident, despăgubirile nu vor mai fi achitate de firma de asigurare(care a anunlat polița) ci chiar de către șofer.
Cei de la Dallbogg au susținut, în Bulgaria, fie că polițele anulate au fost emise ilegal de brokeri fie că argumentele aduse în fața instanțelor au fost unele perfect valide, fapt care este certificat prin acte judecătorești.
Scandal în Bulgaria. Se vorbește de o fraudă de 17 milioane de euro
Compania DallBogg, spun sursele citate, a început prin a anula polițele pe care se înregistrau daune, dar, în prezentm, anulează și polițele care nu au încă daune pe ele.
Metoda pe care o folosesc implică judecătorii și tribunalele din Bulgaria, tribunalele din România și, uneori, persoanele pe numele cărora sunt înmatriculate mașinile la sud de Dunăre.
Concret, ei se duc și arată în fața instanțelor din Bulgaria că anulează polița din diverse motive care, se pare, sunt false.
“ Uneori spun că șoferul din România a devenit invalid și nu mai poate conduce. Alteori chiar că șoferul a murit. Mai sunt situații când susțin că proprietarul din Bulgaria nu știa că șoferul din România și-a făcut asigurare. Sunt extrem de ingenioși din acest punct de vedere.”, afirmă o sursă care cunoaște bine situația.
Cu deciziile obținute de la instanțele din Bulgaria, avocații DallBogg vin în România și obțin decizii favorabile în dosarele care vizează accidentele provocate de șoferii a căror asigurare fusese anulată.
În final, daunele sunt plătite de către Biroul Asigurătorilor din Bulgaria, echivalentul BAAR din Rom din România. Toate țările membre ale rețelei Carte Verde, printre care și România și Bulgaria, trebuie să garanteze, prin fondurile pe care le adminsitrează Biroul local, că daunele provocate în afara țării de căgtre mașini înmatriculate în țară sunt plătite. În acest fel, polița emisă inițial de Dallbogg find anulată, dauna provocată în România va fi achitată de Biroul din Bulgaria.
Până acum, spun sursele noastre, ar fi fost achitate în numele Dallbogg în jur de 17 milioane de euro, iar acest fapt face obiectul unei investigații care a ajuns inbclusiv în atenția premierului Boiko Borisov.
Dallbogg insistă să intre și în România
Intre timp, însă, Dallbogg își desfășoară liniștită activitatea, fiind avizată de către echivalentul ASF din Bulgaria și vinde polițe nu doar românilor care au mașini înmatriculate în Bulgaria ci și grecilor, direct printr-un birou pe care îl dețin în țara respectivă.
Mai mult, Dallbogg reia periodic încercările de a intra direct și pe piața din România, adică să vândă asigurări și românilor cu mașini înmatriculate în țară.
După ce a fost aproape să intre în parteneriat cu cel mai mare broker local, dar a fost refuzată până la urmă pentru că a schimbat radical condițiile contractuale și venea cu pretenții aberante, Dallbogg a avut o perioadă de acalmie. Apoi. Având în vedere că acționează în baza unei legi europene care dă deptul oricărei companii din domeniu să subscrie în orice țară din UE și a primit și avizul ASF, Dallbogg reia însă, periodicm demersurile de a intra pe piață.
Cel mai recent luna trecută a trimis o nouă ofertă către majoritatea brokerilor. Până acum, a fost refuzată de toți.