Deficitul de talente din câmpul muncii este una dintre temele abordate în cadrul Forumului Capital Top Angajatori. Evenimentul a avut loc miercuri, 20 septembrie.
România duce lipsă de talente în câmpul muncii
România duce lipsă de talente în câmpul muncii! Miercuri, 20 septembrie, a avut loc Forumul Capital Top Angajatori în care s-a discutat despre mai multe teme importante.
O astfel de temă a fost deficitul de personal. Cunoscutul jurnalist Robert Turcescu a precizat, în cadrul evenimentului, că ”forța de muncă venită din afara graniţelor Europei este privită cu mare interes de angajatori”.
Corina Neagu, Managing Partner Dare – Development Advice & Resources, unul dintre invitații din cadrul evenimentului, a oferit mai multe detalii pe acest subiect.
Ea spune că nu se știe dacă forța de muncă venită din afara granițelor Europei este formată în întregime din personal calificat.
Aceasta a adăuga că sunt oameni care pleacă pentru un viitor mai bun pentru copiii lor.
”Nu ştiu dacă vorbim neapărat doar de personal calificat, ci şi de oamenii necalificaţi. Acum pleacă pentru un viitor mai bun pentru copiii lor, având în vedere un sistem educaţional care nu mai pregăteşte persoanele pentru piaţa muncii. Evident, caută o educaţie mai bună şi o carieră mai bună”, spune Corina Neagu, Managing Partner Dare – Development Advice & Resources.
De asemenea, ea a mai precizat că există atât emigrați cât și migranți. Pe fond, Corina Neagu precizează că numărul emigranților este mai mic decât cel al imigranţilor.
Corina Neagu a mai precizat că industria IT a suferit multe transformări în ultima perioadă. Potrivit ei, transformările acestea vor continua.
”Industria IT a suferit şi suferă multe transformări în ultima perioadă, dacă e să menţionăm IA, care pătrunde în toate domeniile de activitate”, arată Corina Neagu.
Deficitul de talente în România este și mai mare
La rândul său, Mircea-Dumitru Miclău, Secretar General ANOFM, a precizat că există o problemă și în ceea ce privește deficitul de talente din România.
”War of talents, războiul de talente este al celor care livrează. Deficitul de talente este şi mai mare. Deficitul de talente, de oameni care produc valoare în sens amplu, este cu atât mai presant. Facem în fiecare zi recrutare, motivare şi retenţie.
Nu toate companiile au aceste servicii bine puse la punct. Trebuie spus, time to hire în România depăşeşte 2,5 luni, merge spre 3. Ceea ce înseamnă că nu e bine”, spune acesta.
Mircea-Dumitru Miclău a mai precizat că nu mai există perioade de integrare. În acest interval de timp, un angajat devine mai productiv și ajunge să își cunoască colegii și sistemele.
”Nu mai vorbim de perioada de integrare. Când devine realmente productiv, cunoaşte colegii, a învăţat sistemele, mai trec 2+3 luni.
Trebuie să anticipezi aceste nevoi cu mult timp în urmă, trebuie să ai un brand de angajator, un brand comercial.
Iată, nu ai nevoie doar de un brand de produse, ci şi de un brand de angajator”, spune Mircea-Dumitru Miclău.
Companiile își fură talentele
Acesta a mai precizat că firmele își fură și talentele și resursele. El a explicat că acest lucru se întâmplă din cauză nu au de unde să ia din altă parte.
Astfel, spune el, se produce un lanț trofic în care o companie mai mare recrutează de la una mai mică și tot așa.
”Mai este un aspect: două forţe uriaşe. Partea de recrutare, dar şi partea de retenţie. Companiile îşi fură talentele, resursele. De ce? Nu au de unde să ia.
În România au ajuns oameni care stau 6 luni într-un loc de muncă pentru a ajunge apoi altundeva, cu o creştere de 15-20%. Se produce o verticalizare, un lanţ trofic, unde o companie generează pe aval alte nevoi.
Cineva mai mare recrutează de la cineva mai mic care recrutează de la cineva mai mic. Se produc schimbări şi aşezări ale forţei de muncă”, arată el.
Angajații, transformați în ambasadori de brand
Ioana Petrea, Managing Partner la RightFIT HR a precizat că există strategii pentru a transforma proprii angajați în ambasadori de brand.
De altfel, ea spune că se folosește tehnica de recomandare, iar cel care recomandă primește un bonus de 10%.
”Avem strategii pentru a transforma în brand ambassador propriii angajaţi. Se foloseşte tehnica asta de recomandare, care oferă cam 10% bonus celui care recomandă şi ne-a găsit omul potrivit.
Mi-e lejer să povestesc unui prieten, să-l invit să vină în mediul acesta unde mă simt bine. Firma are o structură bine definită, un plan de retenţie bine definit. Este important să putem ajuta şi nevoile acestor oameni. Cu ce ne confruntăm foarte mult ca angajatori este acest set de nevoi. Că este vorba de sensibilitate, că e altceva, din ce în ce mai multe firme oferă bonusuri”, mai spune aceasta.