Una dintre principalele modificari ale proiectului noii Legi a TVA prevede ridicarea plafonului de la 50 de milioane de lei anual la 500 de milioane lei. Ca o etapa intermediara, plafonul va creste mai intai la 150 milioane lei. Aceasta valoare este introdusa prin Legea de aprobare a Ordonantei TVA in vigoare (OUG 17/2000), care urmeaza sa apara in perioada imediat urmatoare in Monitorul Oficial. Numai ca va avea viata scurta. De la 1 ianuarie, Ministerul Finantelor spera ca noua Lege a TVA, la care lucreaza inca de la inceputul acestui an, va fi intrat in vigoare. Potrivit proiectului de lege, plafonul de scutire se ridica la jumatate de miliard de lei.
De ce aceasta masura? Ministerul Finantelor a facut un calcul: se strang atat de putini bani de la micii platitori de TVA, incat nu merita efortul. In pregatirea legii, Ministerul a cerut directiilor financiare din tara cifre precise, pentru a evalua rentabilitatea colectarii taxei de la micii contribuabili.
Iata cateva exemple: In Cluj fiscul a cheltuit 5 miliarde lei pentru a aduna 58,5 milioane lei, de la agentii economici cu cifra de afaceri pana la 500 milioane lei. In Arad, sumele rambursate au depasit sumele platite, iar directiile fiscale din Caras-Severin precizeaza ca volumul cheltuielilor este mai mare decat suma colectata.
„Peste 75% dintre platitorii de TVA au cifra de afaceri anuala sub 500 de milioane de lei, dar ei asigura la buget numai 2% din fonduri (900 miliarde din 48 mii miliarde lei)”, arata datele Ministerului Finantelor.
Cifrele sunt elocvente. „Administrarea acestor venituri costa bugetul mai mult decat putea sa incaseze. Costurile de administrare sunt prea mari pentru a colecta numai 2% din totalul TVA”, precizeaza Mihai Hura, director general adjunct Directia Generala de Politica si Legislatie Fiscala din MFP.
Trei sferturi dintre firme vor avea posibilitatea sa aleaga. Posibila optiune le va da insa mult de gandit. Paradoxal, dar, spre deosebire de alte facilitati, scutirea de TVA inseamna adesea bani mai multi catre stat. Decizia e cu atat mai greu de luat, cu cat nu se va reveni asupra ei.
Scutirea de TVA, pacoste grea
Marea problema cu TVA este dificultatea de a intelege cum scutirea de aceasta taxa poate aduce mai multe dezavantaje decat beneficii. Dezavantaje reale, masurabile in lei, si nu de putine ori cu destule zerouri. Principiul pe care functioneaza taxa pe valoare adaugata difera semnificativ de cel valabil in cazul altor taxe sau impozite. Daca in cazul impozitului pe venit sau pe profit orice reducere nu poate decat sa bucure, scutirea de TVA e cu doua taisuri. In unele cazuri, poate aduce mai multe dezavantaje decat plusuri.
Sa luam ca exemplu situatia unui furnizor de faina. Daca devine neplatitor de TVA, risca sa ramana fara contracte. O multime de agenti economici se feresc sa lucreze cu neplatitorii de TVA. Taxa pe valoarea adaugata se plateste in lant, iar ruperea acestuia inseamna datorii suplimentare catre stat pentru partener. Scutirea avantajeaza totusi micii comercianti, care lucreaza direct cu populatia.
Liber-profesionistii, scutiti de taxa
Daca in cazul firmelor scutirea se lasa la libera optiune, liber-profesionistii si persoanele autorizate vor intra, vrand-nevrand, la scutiti (cenzorii, expertii contabili, consultantii etc.). Pana acum, doar avocatii si notarii nu datorau taxa. Exceptie fac taximetristii, care vor deveni platitori de TVA, intrucat se considera ca acestia sunt obligati sa tina contabilitate, prin urmare vor putea evidentia sumele aferente.
O data cu aparitia noii legi a TVA, intreprinderile mici si mijlocii nu vor mai fi scutite de plata TVA pentru achizitionarea de echipamente din import (raman totusi exceptarile de taxe vamale).
Pe de alta parte, se va renunta la scutirea de TVA si in cazul materiilor prime importate de IMM. In aceasta privinta, pierderea nu e foarte mare, intrucat aceasta prevedere oricum nu s-a aplicat, din pricina inexistentei listei de produse scutite.
Alte modificari importante
Pentru prima oara, firmele nu vor mai astepta trei luni consecutiv pentru depunerea cererii de rambursare, pe care o vor putea formula lunar. Important: „Fara control. Numai in cazurile speciale, suspecte de escrocherii, fiscul se va autosesiza si va efectua controlul. Cine va beneficia ilegal de rambursare de TVA, cu rea-intentie, este pasibil de inchisoare intre 1 – 7 ani”, precizeaza directorul Hura, din Ministerul Finantelor Publice. Fiscul are obligatia sa efectueze rambursarea in maximum 30 de zile de la inregistrarea cererii. „Ar trebui ca proiectul de lege sa prevada penalizari in cazul in care organele fiscale intarzie rambursarea banilor. In privinta rambursarii fara control, este o masura binevenita, dar va trebui sa figureze explicit in textul legii”, considera Gabriel Biris, consultant fiscal Haarmann, Hemelrath & Partner.
Inclusa in programul de guvernare, reducerea TVA a fost promisa chiar de la instalare, dar actualul cabinet a lasat-o mai moale si a pasat-o pe anul viitor. Se pare insa ca o va face uitata pentru cel putin inca un an. FMI recomanda sa nu fie introdusa aceasta facilitate, care ar creste inflatia.    

Principalele modificari si argumentele MFP

· Plafonul de scutire va creste la 500 milioane lei anual fata de 50 milioane lei actual. Costuri prea mari de administrare pentru sume mici.
· a fost reformulata posibilitatea optiunii, astfel incat cei care se situeaza sub plafon sa se poata inregistra la cerere, nu neaparat la inceputul anului fiscal.
· vor fi scutiti de TVA liber-profesionistii si persoanele autorizate
· se va datora TVA pentru activitatile de taximetrie (reglementare prevazuta si in Legea transportului cu taximetre).
· scutirea de taxe vamale nu va mai antrena scutirea de TVA, ca pana acum. Efect direct: IMM-urile pierd facilitatea scutirii de TVA la importul de utilaje (la recomandarea FMI).
· a fost eliminata scutirea de TVA a materiilor prime si materialelor importate, destinate exclusiv realizarii de produse finite, care urmau sa fie exportate in termen de 90 de zile de la data efectuarii. Scutirea era contrara prevederilor Directivei a VI-a UE si nu avea o modalitate practiva de aplicare. In plus, crea distorsiuni concurentiale.
· criteriile de teritorialitate pentru prestarile de servicii au fost introduse in lege, in vederea armonizarii cu legislatia UE. Pana in prezent, acestea au fost stabilite
numai prin Norme.
· aportul in natura la capitalul social nu este scutit de TVA.
· s-a prevazut expres ca pentru operatiunile care nu se cuprind in sfera de aplicare a TVA, contribuabilii sa nu aiba drept de deducere.
· s-a eliminat prevederea prin care nu se cuprind in baza de impozitare bunurile acordate clientilor in vederea stimularii vanzarilor (propunerea a venit din partea deputatilor din Comisia buget, finante, banci).
· Se va simplifica procedura de inregistrare ca platitor de TVA
· Au fost stabilite clar toate datele care trebuie inscrise pe factura fiscala: nr. de cont al furnizorului si beneficiarului, semnatura de primire, ora livrarii etc.
· S-a eliminat prevederea prin care documentele in care sunt consemnate intrarile de bunuri/servicii pe cai ilegale nu pot fi inregistrate in contabilitate, deoarece firmele nu au posibilitatea sa verifice modul in care furnizorii/prestatorii si-au procurat formularele.
· Zonele libere au un capitol special in lege.
In numerele viitoare, vom
continua publicarea Legii TVA.
SursA: MFP