„Aveam să descoperim că românilor nu le place concentratul de portocale, deoarece nu îl primesc în băutura carbogazoasă pe bază de portocale. În Franța era 5% concentrat de portocale, în România era E400 cu arome de portocale. Avem să aflu de la un mare producător de iaurturi că românilor nu le place grăsimea provenită din laptele de vacă. Și-ar dori, probabil, rumeguș”, povestește Horia Constantinescu despre întâmplările prin care a trecut în 2019, când a mai fost, o dată, președinte ANPC.
El le-a transmis reprezentanților companiilor respective faptul că românii „nu sunt pelicanii Europei”. Acest proiect urmează să fie reluat de Horia Constantinescu cu obiectivul de a elimina această practică a dublului standard:
„Am rugat să fie tradus că România nu este ladă de gunoi și că noi nu suntem pelicanii Europei. Sper că au memorat. Nu am putut să duc la capăt proiectul pentru că am fost schimbat. Vreau să mă întorc din nou cu fața în Europa. Vreau să vă spun în premieră că prognozăm organizarea unui eveniment la împlinirea a 30 de ani de protecție a consumatorului în România, pe data de 15 martie. Doresc să reiau dialogul cu omologii europeni. Haideți să aratăm clar că suntem la fel de cetățeni europeni ca oricare dintre cetățenii din vestul Europei. Este unul dintre proiectele mele de suflet”, transmite noul președinte ANPC, care dorește ca dublul standard să rămână o poveste de „tristă amintire”.
Nu există produse gratis!
Președintele ANPC atenționează și cu privire la așa numitele campanii promoționale în care retailerii acordă tot felul de produse „gratis” dacă faci o altă achiziție. Totodată, consideră că legea cu privire la campaniile de promoții trebuie să fie modificată pentru a nu se mai ajunge în situația în care reducerile de 50, 60 sau 70% să fie practicate în mod iluzoriu.
„Vom purta discuții despre acest preț recomandat. Nu înțeleg ce stă la baza recomandării, cine face recomandarea respectivă? Poate este o recomandare ca aceea de a ține post vinerea. Vreau să nu mai avem, de exemplu, produse gratis în magazin. Ca marketing este jenant să pui lângă pasta de dinți o periuță de dinți gratis. Cu directorul general mă aflam la un mare retailer, am cules de pe rafturi produsele pe care scria gratis și am vrut să trecem de casa de marcat. Citind DEX-ul vezi că înseamnă fără costuri, fără nicio decontare, produsul acela îți aparține. Este o problemă foarte importantă: ademenirea consumatorului către o speranță nejustificată. La fel este și situația cu prețul recomandat. Recomandat de cine?”, povestește Horia Constantinescu, președintele ANPC.