Cine spunea că industria din România e moartă se înșeală. La fel și cei care spun că produsele venite din afară se impun inclusiv în relația cu statul.
Producătorul de autobuze cu sediu în Ciorogârla, lângă București, a punctat decisiv la Sibiu. Compania locală de transport călători Tursib a admis oferta tehnică a fabricii românești și a deschis astfel drumul spre câștigarea licitației de 11,55 milioane de lei, pentru 10 autobuze noi.
Oferta financiară contează în proporție de 70% în stabilirea câștigătorului iar aici, BMC surclasează concurentul, compania turcă Anadolu Isuzu. Producătorul local de autobuze a venit cu o ofertă de 189.000 de euro pe unitate, Anadolu are aproape 200.000 de euro pe unitate. Mai mult, românii au venit cu 6 ani garanție la produsul livrat, turcii având doar 5 ani.
“Prin prezenta, vă comunicăm faptul că, în urma evaluării propunerii tehnice, ați fost declarat admis, urmând să se treacă la următoarea etapă de evaluare, respectiv evaluarea financiară”, este comunicarea făcută de Tursib către BMC.
În mod normal, BMC nu mai poate pierde această licitație, ceea ce face Sibiul al treilea mare oraș din țară unde fabrica livrează autobuze model Euro Bus pentru municipalitate, după Iași și Ploiești. Sigur, Anadolu, odată ce va pierde această licitație, poate contesta la CNSC, apoi la apel, dar trebuie să depună o cauțiune de până la 200.000 de euro, bani care ar putea fi pierduți dacă CNSC nu îi dă dreptate. Și este foarte greu să -i dea dreptate, întrucât odată admisă oferta tehnică, cea financiară dă câștigător garantat pe cel cu prețul mai mic.
Istoria licitației de la Sibiu este una sinuoasă. A fost lansată în ianuarie, acest an, apoi a fost respinsă oferta tehnică a BMC, apoi speța a mers la CNSC, care a dat și el soluție nefavorabilă producătorului din Ciorogârla, care a atacat la Curtea de Apel decizia și a câștigat. Regia locală de transport, obligată fiind de instanță să reevalueze soluția tehnică, a cerut clarificări peste clarificări, cu precădere la procentul de emisii de noxe, dar, până la urmă, a fost nevoită să o admită, ceea ce practic echivalează cu declararea câștigătorului autobuzul Euro Bus.
În vară, BMC a câștigat o licitație de 10 milioane de euro pentru livrarea a 50 de autobuze la Ploiești, unde s-a luptat tot cu Anadolu Isuzu. Turcii au contestat rezultatul la CNSC, dar nu au avut succes de cauză. Contractul a fost deja semnat, autobuzele urmează a fi livrate etapizat. Anterior însă Euro Bus Diamond a pierdut două licitații mari, la București (400 de unități – 100 milioane euro) și la Cluj – Napoca(14 milioane de euro pentru 60 de unități), în favoarea turcilor de la Otokar și nemților de la Mercedes. Fabrica din Ciorogârla mai are un succes la activ, unul mic, la Iași, unde a câștigat, în 2014, o licitație de dimensiuni reduse, livrând 8 unități din Euro Bus Diamond. De asemenea, a mai câștigat, în noiembrie 2017, o licitație în Moldova, la Chișinău, pentru 13 unități Euro 5, de această dată cu o valoare cumulată de 1,9 milioane de euro.
A fost însă contestată, la CNSC-ul local, de un alt participant și nici până acum nu s-a emis o decizie în această speță.
Singurul producător de profil din țară
Fabrica BMC Trucks din Ciorogârla are o capacitate de 450 de unităţi pe an şi este rezultatul unei investiţii de circa 25 de milioane de euro finalizată în 2014. Este unicul producător român de autobuze. “Ne-am gândit… să facem un autobuz care să reziste mai mult, să consume mai puţin şi să nu fie foarte scump. Evident, pentru asta am sacrificat din profit, dar am crescut calitatea întratât de mult încât acum sunt la nivelul marilor companii din Europa. Ba chiar peste multe dintre ele, în condiţiile în care durata de viaţă a autobuzelor noastre este dublă”, spunea, recent, Silvia Colacea, director BMC Truks & Bus.