Unul din cei mai mari touroperatori din România consideră că amenzile aplicate de autoritatea de concurență reprezintă ”o mare nedreptate”, iar ancheta nu a avut în vedere impactul pe piață.

”Agențiile au fost amendate pentru 10-11-13 emailuri de fiecare, în care se spune că ‘se schimbau informații importante sau sensibile’. Dacă din analiza a mii de emailuri pe o perioada de trei ani au rezultat câteva informații compromitatoare, este evident că temele de discuții nu au avut niciodată un scop anticoncurențial. Am făcut o adresă oficială către Consiliul Concurenței, în care am întrebat dacă este corect și legal ca taxele de aeroport să fie comunicate ca fiind zero, dar Consiliul Concurenței pur și simplu nu a răspuns! Dacă ne răspundea, nu mai discutam această temă”, a declarat pentru Capital proprietarul Paralela 45, Alin Burcea.

El afirmă că, din punct de vedere juridic, vânzarea sub preț este o ilegalitate.

”OUG 99/2001 spune că nu are nimeni voie să vândă sub preț, dar cea mai gravă problemă pe care o văd eu este arbitrariul! Comisia de control a decis ca amenda să fie 5 sau 6%! Pe ce criterii? Cine poate să spună dacă e mult sau dacă este puțin? Nimeni! Dacă o firmă are cinci domenii de activitate, este amendată toată firma. Nu este în regulă! Dacă vrei să te judeci, plătești o sumă mult mai mare, înainte și apoi te judeci cu banii dați!”, subliniază Alin Burcea.

Acesta precizează că agențiile amendate sunt practic nevinovate.

”Toate agențiile amendate sunt practic nevinovate! O simplă corespondență nu poate să schimbe o piață! Sigur, am mers pe recunoaștere, vom plăti amenda și gata! Dar vom lupta ca actuala legislație de Concurență să scape de racilele sale comuniste și să se transforme într-o legislație cu adevarăt europeană”, a mai spus Burcea.

Potrivit autorităţii de concurenţă, în perioada iunie 2013 – septembrie 2016, un număr de 13 agenţii de turism şi-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere concurenţial, cu scopul de a nu permite scăderea preţurilor produselor sau a pachetelor turistice comercializate. Folosindu-se de această decizie a Consiliului Concurenţei, turiştii îşi pot recupera în instanţă banii pierduţi.

 

La rândul său, reprezentanții Touring Europabus Romania și Nova Travel, companii amendate și ele, spun că principalul „vinovat” pentru amenzile date de Consiliul Concurenței agențiilor de turism e cadrul legislativ confuz, care ar trebui îmbunătățit.

”Touring Europabus Romania și Nova Travel, două dintre firmele de turism amendate de Consiliul Concurenței în urma investigației pe această piață, afirmă că principalul motiv care a condus la anumite practici fără impact real pentru turiști, dar considerate neconcurențiale, este cadrul legislativ confuz și o piață a turismului insuficient reglementată. Din acest motiv, cele două companii solicită statului îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul turismului”, spun reprezentanții celor două companii.

Unul dintre aspectele sancționate de către Consiliul Concurenței a fost împărțirea de locuri între agenții în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter.

”Este de menționat în primul rând că împărțirea acestor locuri pe anumite curse și destinații este o condiție obligatorie, pentru a putea oferi clienților astfel de produse turistice. Activitatea anchetată de Consiliul Concurenței (comercializarea pachetelor turistice de tip charter) beneficiază în Europa de o reglementare specifică încă de acum 30 de ani (Directiva Europeană pe Pachete Turistice), menită în principal să protejeze turiștii în cazul insolvențelor agențiilor de turism. Această reglementare nu a fost transpusă corespunzător în România, ceea ce înseamnă că turiștii nu au beneficiat de protecție în cazul celor peste 500 de insolvențe din turism din această perioadă. Din acest motiv, Comisia Europeană a declanșat chiar două proceduri de infringement împotriva statului român”, mai afirmă ei.

Acesta este contextul în care agențiile de turism au solicitat statului român să implementeze corect legislația europeană și să protejeze turiștii. 

”Chiar dacă toate aceste demersuri, incriminate acum de Consiliul Concurenței, nu au avut niciun fel de efect negativ în piață (ba dimpotrivă) și chiar dacă eforturile noastre de a schimbă legislația au rămas fără efect, Consiliul Concurenței a considerat, și noi am recunoscut, că pe alocuri s-a încălcat litera legii concurenței din România. Considerăm că luarea în considerare a contextului, dar și a spiritului legii ar fi putut să conducă la un alt deznodământ”, adaugă ei.

 

În ceea ce privește cuantumul amenzii acordate Touring Europabus, ei consideră că acesta este foarte disproporționat și încalcă spiritul legii în sensul gândit de legiuitor.

”Sancțiunea se calculează în România, spre deosebire de multe alte țări europene, ca procent din cifra totală de afaceri a companiei, care, așa cum este cazul companiei noastre, include și alte activități decât cea investigată și pentru care s-a constatat încălcarea legii concurenței. Astfel, o companie ajunge să fie amendată cu un procent dintr-o cifră de afaceri care nu are nimic de-a face cu piața analizată (vorbim în cazul de față despre transport de persoane, taximetrie, venituri din chirii sau comerț de alt tip decât turism). Dacă s-ar fi luat în calcul strict piața analizată, sancțiunea cuvenită companiei noastre ar fi fost de sub 10% din suma comunicată de Consiliul Concurenței. Din acest punct de vedere considerăm că actuala legislație a concurenței necesită urgent o ajustare, astfel încât litera să corespundă sensului gândit de legiuitor”, mai spun reprezentații Touring Europabus Romania și Nova Travel.

Din totalul amenzilor de 11,5 milioane de lei, cea mai mare sancţiune a fost aplicată Touring Europabus România, în valoare de 5,397 milioane lei, urmată de Prestige Tours International (2,139 milioane lei), Paralela 45 Turism (1,723 milioane lei), Eximtur (685.116 lei), Happy Tour (519.597 lei), Aerotravel (400.754 lei), Prompt Service Travel Company (186.084 lei), Nova Travel (124.616 lei), Fibula Air Travel (88.310 lei), Tez Tour (55.930 lei) şi Rezeda World Travel (28.780 lei).

La polul opus, cu sancţiuni mai reduse, s-au situat agenţiile de turism Air Fla (9.618 lei) şi Corali Holidays (6.644 lei).

Consiliul Concurenţei precizează că agenţia Christian ’76 Tour S.R.L. a aplicat la programul de clemenţă, oferind dovezi privind existenţa faptelor anticoncurenţiale, şi a primit imunitate la amendă.

 

În plus, companiile Aerotravel, Eximtur, Fibula Air Travel, Nova Travel, Paralela 45 Turism, Prompt Service Travel Company, Rezeda World Travel, Tez Tour, Touring Europabus România au recunoscut participarea la practică anticoncurenţială şi au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii.

Investigaţia continuă analiza privind posibilul comportament anticoncurenţial al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române Tarom SA.

În cadrul aceleiaşi investigaţii, Consiliul Concurenţei a sancţionat ANAT cu 53.304 lei (11.439,12 euro) deoarece, în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, a interzis membrilor săi, care operau ca revânzători pentru produse turistice şi/sau pachete de servicii turistice, să acorde clienţilor reduceri sub forma cedărilor unei părţi din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.