”Negocierile au început în iulie 2011 cu Aldo Canada, au continuat apoi cu partenerul lor local și am finalizat tranzacția la sfârșitul lui decembrie 2011. Vorbim de un contract de franciză care ne obligă ca în următorii cinci ani să deschidem 9 magazine”, declară, în exclusivitate pentru Capital, Filip Schwartz (foto), acţionarul majoritar și directorul general al Otter Distribution. Pentru primul an sub umbrela Otter, Schwartz speră ca magazinele Aldo să aibă vânzări de 1,5 mil. euro.
Logica achiziției? ”E unul din primele branduri de pantofi foarte la modă și exact ce ne lipsea din portofoliu. Aldo vine în completarea ofertei noastre, nu concurează cu celelate magazine”, motivează Filip Schwartz.
De ce a renunțat Octavian Radu la Aldo, după fix trei ani de la cumpărarea francizei? ”Am avut probleme și a trebuit să ne concentrăm în altă direcție, plus că n-am avut bani să susținem stocul, iar condițiile impuse de Aldo Canada erau extrem de stricte…și toate astea au făcut să nu exploatăm la maximum acest brand. Managementul actual se ocupă dintotdeauna de magazine cu încălțăminte și cred că va avea rezultate mult mai bune”, spune proprietarul RTC. Aceasta este a tranzacție făcută de Octavian Radu în mai puțin de două luni; în noiembrie, firma lui de papetărie şi birotică RTC Proffice Experience a fost cumpărată de fondul suedez de investiţii Oresa Ventures, care deţine pe piaţa românească mai multe firme printre care Somaco, Kiwi Finance şi Fabryo.
Prins în euforia generală a boomului imobiliar, mai precis a construcțiilor de mall-uri și centre comerciale, Octavian Radu anunța, la începutul lui 2009 – anul în care comercianții de modă deja vorbeau de închideri de magazine și disponibilizări –, că a cumpărat franciza Aldo (trei magazine de încălțăminte și accesorii și două destinate exclusiv accesoriilor), cu aproape 1, 6 mil. de euro de la Retco Retail, parte a companiei turce Unitim.
Astfel, în primăvara lui 2009, Rafar administra 26 de magazine și un portofoliu de 13 francize care acopereau toate segmentele pieței de fashion; celelalte 12 erau Debenhams, Olsen, Mandarina Duck, Toi&Moi, Sacoor Brothers, Kanz&Pablosky, Bally, Bruno Magli și Fratelli Rossetti, Forever 18, Bijoux Terner și J. Press. „Acum e cel mai bun moment să cumperi francize. Sunt ieftine“, spunea atunci entuziast Radu, lăsând să se înțeleagă că vor urma și alte achiziții. Dar criza prelungită i-a încurcat socotelile și în loc de înmulțire Rafar a învățat lecția scăderii: divizia de fashion a RTC este ruptă acum în două: Dehenhams și Rafar – care mai operează doar francizele Springfield și Women’Secret (acestea – plus Esprit și Peacocks, care au fost închise între timp-, au fost preluate,în urmă cu un an, de la fostul partener de business Vicenţiu Zorzolan).
”Au fost trei efecte care au afectat piața modei: criza, dublarea numărului de malluri, deci a crescut suprafața închiriabilă (s-au deschis Băneasa Shopping City, AFI Palace Cotroceni și Sun Plaza )și intrarea marilor retaileri care au luat mult din piață. Pe portofelul ăla și așa subțiat a mai venit și H&M care atrage ca un magnet”, explică Octavian Radu scăderile de vânzări din industria modei care ating și 70% în unele cazuri.
De altfel, și Otter Distribution a renunțat în 2009 la ideea de a vinde haine de lux. După doar 10 luni de la lansare, Filip Schwartz a închis cele trei magazine deschise – M Missoni, Selections și Kid Selections -, și a scos divizia de fashion din planurile de dezvoltare ale companiei.
Tradus in cifre, exitul din comerțul cu haine de lux i-a permis lui Schwartz să elimine pierderi de circa o jumătate de milion de euro pe an, care s-ar fi adăugat celor două milioane de euro (investiția ințială) pierduți deja.
De-atunci, Filip Schwartz și-a îndreptat toată atenția spre reorganizarea și dezvoltarea businessului de bază – adică încălțăminte și marochinarie – ceea ce a presupus și alte închideri de magazine nerentabile și reduceri de personal (20% în 2009).
Otter Distribution a încheiat 2011 cu un profit operațional de 11,2 mil. lei (aprox. 2, 5 mil. euro) la o cifră de afaceri de 69,7 mil. lei (aprox. 16 mil. euro). Distribuția are o contribuție de 22% la cifra de afaceri totală. Pentru 2012, ”în varianta realistă vom reuși să menținem vânzările la nivelul lui 2011. Cel mai pesimist scenariu la care ne-am gândit e de scădere de 10%”, spune Filip Schwartz.
Într-un final, „cu închideri, relocări și noi deschideri, la sfârsitul lui 2012 vom avea aproximativ același număr de magazine ca anul trecut“, calculează managerul Otter Distribution.
Pentru a-și consolida poziția pe piață, Schwartz și-a făcut deja un plan: atragerea și altor tipuri de consumatori care poate își doresc și altceva decât produsele casual vândute acum prin lanțurile Otter (33 de magazine) și Geox (4). Astfel, a cumpărat Aldo (3) și a deschis primul magazin multibrand Promenade (în Tom Constanța) și primul monobrand Clarks din România (în AFI Palace Cotroceni).
Înființată în 1997, Otter Distribution deține în prezent 42 de magazine în țară, prin care vinde branduri ca Ara, Clarks, Geox, Gabor, The Flexx, Otter, Aldo sau le coq sportif. 95% din acțiunile Otter Distribution îi revin lui Filip Schwartz, restul de 5% fiind împărțite între membrii familiei sale. Filip Schwartz deține acțiuni și la Comex Otter, fabrica de la Jimbolia care produce și pentru Otter Shoes.