Care credeți că este cel mai de succes proiect implementat în 2020?

Claudiu Hîrbu: De departe, cel mai important proiect din 2020 este finalizarea primului tren automotor DMU (Diesel Multiple Unit), fabricat în România.

Împreună cu echipa de specialiști români formată din ingineri, maiștri și muncitori am reușit să proiectăm si să realizăm acest tren pentru trafic regional care a trecut cu brio toate probele de parcurs. Automotorul are 164 de locuri pe scaune ergonomice și este dotat cu instalații de climatizare și filtre de neutralizare a virusurilor, bacteriilor și a altor agenți patogeni, izolație fonică, sisteme audio și vizuale pentru informarea călătorilor. Este prevăzut cu uși duble cu acționare automată, geamuri cu vedere panoramică și rampe de acces. Sunt amenajate spații speciale pentru bagaje mari, pentru biciclete, module ecologice de toaletă, inclusiv pentru persoane cu dizabilități locomotorii.

Tracțiunea este asigurată cu două Power-Pack-uri MTU de câte 390kW fiecare și având un consum redus de combustibil, este prietenos cu mediul.

Acest proiect a fost o provocare pentru echipele implicate, ce a presupus coordonare, documentare, multă muncă, dar care ne-a adus tuturor satisfacții pe măsură, ocazie cu care, le mulțumesc tuturor pentru implicare și pentru eforturile depuse.

Care este cel mai mare proiect din cariera dumneavoastră implementat în cadrul companiei în care activați în prezent?

Claudiu Hîrbu: De când am preluat conducerea societății Electroputere VFU Pascani, cu siguranță, flota de vagoane etajate modernizate este cel mai important proiect.

Specialiștii din cadrul companiei noastre au proiectat și au realizat  180 vagoane etajate modernizate, care sunt unele dintre cele mai fiabile din România, pentru parcurs scurt şi mediu. Aceste vagoane au fost permanent şi intens exploatate de CFR Călători încă de la începerea programului de modernizare în anul 2006. Sunt vagoane cu o capacitate mare (120 locuri), având de asemenea şi variante cu clasa I sau transport schiuri / biciclete.

Care sunt proiectele prevăzute pentru 2021?

Claudiu Hîrbu: Continuarea promovării vagoanelor modernizate, vagoanelor noi precum și a automotorului DMU pe piețele externe. În plus, ne dorim să realizăm trenul sanitar ATI sau Trenul Speranței, asa cum l-am denumit noi, proiect care a fost propus autorităților române încă din aprilie 2020.

Care sunt cele mai mari probleme cu care v-ați confruntat în contextul pandemiei?

Claudiu Hîrbu: Una dintre provocările cu care ne-am confruntat în această perioadă a fost respectarea termenelor contractuale de livrare. O parte dintre furnizorii noştri nu au reuşit să ne livreze la timp materialele de care avem nevoie, au întârziat importurile, iar intern a trebuit să găsim soluţiile cele mai potrivite pentru respectarea programelor de producţie simultan cu restrictiile impuse de situația sanitară.

De ce probleme v-ați lovit în relația cu administrația locală sau centrală?

Claudiu Hîrbu: În general ne bazăm pe o bună colaborare, însă nu întodeauna sunt respectate promisiuniile de achiziţie.

Mai concret, prin câștigarea licitaţiilor avem acorduri cadru încheiate care reprezintă „promisiuni de achiziţie” conform cărora suntem obligaţi să adaptam fluxurile interne de producţie, aprovizionare, personal, dar ulterior aceste contracte sunt mult mai mici sau nu se mai semnează deloc, aducându-ne prejudicii majore.

Ce sfat i-ați da unui tânăr care este la început de drum într-o carieră similară cu a dumneavoastră?

Claudiu Hîrbu: Trăim în epoca vitezei în care singura constantă este schimbarea și ca în orice domeniu, profesioniștii trebuie să fie la zi cu noutățile tehnice și tehnologice. Acest lucru implică mult efort, studiu, dezvoltarea gândirii critice, curiozitate, inovație  și o permanentă preocupare pentru a crea valoare adaugată.

În viitor, activitățile repetitive vor fi făcute de roboți. Astfel, oamenii trebuie să își folosească din ce în ce mai mult cunoștințele, creativitatea, empatia, inteligența emoțională și înțelepciunea astfel încât să fie pregătiți să se adapteze noilor tendințe și realități tehnologice, economice și sociale.

Care credeți că vor fi cele mai importante schimbări în domeniul în care activați în următorii 10 ani?

Claudiu Hîrbu: Așa cum spune Președintele Grupului GRAMPET, domnul Gruia Stoica, „dacă vrei să verifici cât a crescut producția sau PIB-ul real al unei țări, trebuie să verifici cât a crescut transportul de mărfuri și de călători al acelei țări”.

Industria feroviară din România are o istorie de peste 150 de ani, însă în ultimele decenii a suferit din cauza subfinanțării acute și a lipsei cercetării în domeniu.

În acest context, schimbările și provocările cele mai importante sunt legate de alinierea la cerințele europene. Datorită gradului sau ridicat de electrificare, transportul feroviar este cel mai puțin poluant  generând cel mai mic nivel de emisii de carbon – 1,6% față de 73% transportul rutier.

În plus, Uniunea Europeană și-a propus că până în 2030, ponderea transportului feroviar de mărfuri să ajungă la 30% iar traficul de călători care utilizează trenuri de mare viteză să se dubleze. Acest obiectiv se poate realiza prin creșterea folosirii tracțiunii electrice sau prin utilizarea trenurilor cu baterii, respectiv cu pile de combustie cu hidrogen. Întrucât în România, cercetarea a decăzut foarte mult, compania noastră este în căutare de parteneri externi cu care să lucreze la dezvoltarea unui prototip care să utilizeze aceste tehnologii noi spre a ne alinia cât mai rapid tendințelor către „transportul verde”.

Totodată, pe piața din România vor intra si operatorii străini în transportul feroviar de călători. Astfel că se vor unifica tipurile de reparaţii, cerinţele de exploatare şi întreţinere, nu vor mai exista reguli doar pentru „transportul  intern”.

Bani. Ce vă spune acest cuvânt?

Claudiu Hîrbu: Multă muncă.

Revista este disponibilă în format print și poate fi comandată de pe magazinul online agoramag.ro.

Sursa foto: arhiva personală