Care credeți că este cel mai de succes proiect implementat în 2020?
Cristian Sălceanu: Specificul anului trecut a fost acela că nu am implementat un singur proiect – ci multe, toate foarte importante, toate cu succes. Până anul trecut, eram prezenți în România doar cu serviciile de ride-hailing, în câteva dintre marile orașe din țară. Pandemia, paradoxal, a accelerat ritmul nostru de dezvoltare pentru că, într-o primă instanță, serviciile de livrare de mâncare au devenit critice, atât pentru utilizatorii noștri cât și pentru cei din HoReCa, iar partenerii noștri șoferi individuali și flote aveau nevoie de surse adiționale de venit. Asta ne-a făcut să lansăm în numai câteva săptămâni Bolt Food, un proiect care în condiții normale ne-ar fi luat câteva luni. Serviciul de livrare mâncare a evoluat atât de repede încât a devenit divizie de sine stătătoare acum și este condusă de colegul meu Andrei Manea, Country Manager Bolt Food România.
Trotinetele electrice au fost a doua mare lansare importantă, cronologic vorbind, pentru că tot pandemia a reclamat distanțare socială și a favorizat mijloacele de transport individual. Practic, pentru micromobilitatea urbană, acestea au fost niște condiții care impuneau, de-a dreptul, lansarea serviciului. Suntem prezenți, astăzi, în tot mai multe orașe cu unul, două sau toate cele trei servicii. Mă feresc să intru în detalii, pentru că de la o săptămână la alta, harta serviciilor Bolt din România devine tot mai populată.
Care este cel mai mare proiect din cariera dumneavoastră implementat în cadrul instituției în care activați în prezent?
Cristian Sălceanu: Aș spune că întreg anul trecut – 2020 – a fost cel mai mare proiect al meu, pentru că, pe lângă lansările de noi servicii, divizia de ride-hailing a trebuit să treacă printr-o schimbare de legislație care a impus reguli noi și care a introdus cerințe specifice partenerilor noștri șoferi. Am trecut prin toate cu succes și acum, așa cum spuneam, continuăm creșterea în România.
Care sunt proiectele prevăzute pentru 2021?
Ne propunem să acoperim, treptat, toate marile orașe din țară, cu toate serviciile din portofoliu și, în același timp, să dezvoltăm funcții noi pentru utilizatorii noștri.
Care sunt cele mai mari probleme cu care v-ați confruntat în contextul pandemiei?
Cristian Sălceanu: Incertitudinea a fost, poate, cea mai mare problemă. Într-o primă instanță nu știam cum va modifica pandemia modul în care oamenii circulă, lucrează, mănâncă. Odată ce noile obiceiuri și comportamente s-au stabilit, lucrurile au intrat într-un ritm normal. Alert, dar normal.
Apoi, lucrul de acasă, pe care înainte ni-l doream cei mai mulți dintre noi, a devenit în scurt timp o problemă. Comunicarea, colaborarea și în general, implicarea și satisfacția angajaților au avut de suferit. Acum abia așteptăm să ne putem întoarce la birou cât de des posibil.
De ce v-ați lovit în relația cu administrația locală sau centrală?
Cristian Sălceanu: Am colaborat bine cu administrația centrală și cu administrațiile locale. Suntem o companie nouă, tipul nostru de servicii este nou, aparține de economia modernă, și atunci suntem conștienți că avem nevoie de un cadru de reglementare coerent și structurat, care să ne stabilească corect drepturile și ariile de responsabilitate și să ne permită să furnizăm serviciile noastre în condiții bune, unui număr tot mai mare de clienți. Facem parte dintr-o economie colaborativă, avem parteneri, nu angajați, și ne dorim ca lucrul acesta să fie recunoscut și înțeles prin reglementări. Am răspuns, de aceea, foarte prompt tuturor solicitărilor administrațiilor locale sau centrale, tocmai pentru că știm că serviciile noastre prind, sunt utile unui număr mare de oameni și vrem să ne asigurăm că aceștia vor avea acces la ele respectând regulile de folosire.
Ce sfat i-ați da unui tânăr care este la început de drum într-o carieră similară cu a dumneavoastră?
Cristian Sălceanu: Să învețe în fiecare zi și să nu se limiteze la un domeniu strict de specializare. Noi suntem o companie care nu exista nici măcar la nivel de concept acum 10-15 ani. Facem parte dintr-un nou tip de economie (gig economy), care s-a caracterizat prin redefinirea regulilor într-o multitudine de domenii, de la transport la cazare sau la modă. O bună înțelegere a tehnologiei și a naturii umane va ajuta foarte mult în carieră, în viitor, pentru că de cele două – mai precis de modul în care vor ajunge să se armonizeze va depinde viitorul nostru ca specie.
Care credeți că vor fi cele mai importante schimbări în domeniul în care activați în următorii 10 ani?
Cristian Sălceanu: Lucrurile se schimbă atât de repede încât orice răspuns punctual aș da, va fi cel mai probabil greșit și poate chiar amuzant dacă l-am citi peste 10 ani. Cu siguranță însă vor continua tendințele spre digitalizare, inter-modal, electric și green.
Bani. Ce vă spune acest cuvânt?
Cristian Sălceanu: Trebuie priviți ca o resursă (capital, nu-i așa?), nu ca un scop în sine. Contează mai puțin ce poți cumpăra cu ei în prezent și mai mult ce perspective pot deschide pentru viitor, prin investirea lor.
Revista este disponibilă în format print și poate fi comandată de pe magazinul online agoramag.ro.
Sursa foto: arhiva personală