Care credeți că este cel mai de succes proiect implementat în 2020?
Alina Iacoviță: Oamenii potriviți :). De la recrutarea și integrarea lor până la construirea de dinamici și inițiative care să compenseze distanța generată de lucrul remote și energia pe care ți-o aduce echipa implicit atunci când lucrează ”umăr la umăr”.
Privind în urmă, adaptarea procesului de onboarding la contextele generate de anul 2020 s-a dovedit a fi nu doar un proiect necesar, dar ne-a ajutat mult și în inițiativele de retenție.
Cultura organizațională este crucială pentru noi, așa că a fost o provocare să transmitem către colegii noi, uneori din spatele ecranelor, lucruri care nu pot fi explicate cu ușurință, precum felul în care ne trăim viața la Glovo, care sunt lucrurile în care credem și de ce gândim și acționăm așa cum o facem.
Care este cel mai mare proiect din cariera dumneavoastră implementat în cadrul instituției în care activați în prezent?
Alina Iacoviță: Nu pot vorbi doar de un singur proiect, ci mai degrabă de o serie de inițiative orientate spre oameni și echipe în contextul distanțării și minimizării interacțiunii live. Acestea au fost necesare cu atât mai mult cu cât obiectivele au devenit mai ambițioase în vremuri incerte cu o mare încărcătură emoțională.
Printre inițiativele implementate alături de colegii mei aș menționa programele de well-being prin accesul la terapeuți și evenimentele care ne-au adus împreună, chiar dacă pe Zoom.
De menționat este și o nouă abordare asupra relației noastre cu colegii noștri – ”Future of Work” – inspirată de schimbările anului 2020 și care oferă flexibilitate în ceea ce privește alegerea de lucru de acasă chiar și dincolo de contextul pandemiei. Tot aici, prin ”Flexible Time Off” apelăm la responsabilitatea colegilor noștri asupra timpului lor, care își pot lua atâtea zile de vacanță câte au nevoie, dincolo de numărul fix stabilit la începutul colaborării.
Care sunt proiectele prevăzute pentru 2021?
Alina Iacoviță: Transformarea culturii organizaționale într-o cultură orientată spre performanță. Valorile noastre surprind întocmai energia și curajul de care ai nevoie ca startup să cucerești cât mai multe culmi, iar odată ce ajungi acolo ai nevoie de același efort susținut, adaptare, creștere și învățare să pleci spre următoarea culme. Industria noastră nu se oprește niciodată, iar noi vrem să devenim din ce în ce mai buni în ce facem.
Chiar dacă suntem în plină expansiune, iar recrutarea rămâne o prioritate majoră, managementul performanței ne ajută să rămânem agili și competitivi și să maximizăm resursele pe care le avem, prin oferirea de oportunități de creștere colegilor noștri. Desigur, acest lucru vine și cu mari investiții în zona de learning & development.
Care sunt cele mai mari probleme cu care v-ați confruntat în contextul pandemiei?
Alina Iacoviță: Să rămânem aproape de oameni. A fost un an cel puțin provocator pentru business, iar toate lucrurile pe care am reușit să le facem și care au părut imposibile la început, le-am făcut cu ajutorul lor.
Cred cu tărie că și atunci ne-au ajutat mult cultura organizațională și coeziunea de echipă. Până la un punct, adrenalina generată de ce se întâmpla în piață și nevoia de adaptare au ținut loc de motivație, mai ales în situații dificile. Apoi, a trebuit să facem eforturi conștiente să ne întoarcem spre oameni, spre nevoile și contextul lor și să îi aducem împreună, chiar dacă de la distanță. Cu atât mai mult cu cât echipa a crescut atât de mult încât oamenii nu se mai cunoșteau între ei.
Sigur că au fost și provocări în partea administrativă a angajării oamenilor, în punerea la dispoziție a echipamentelor și tool-urilor necesare și gestionarea documentelor de la distanță, dar ne-am adaptat.
De ce v-ați lovit în relația cu administrația locală sau centrală?
Alina Iacoviță: Poate am fost norocoși, dar n-am întâlnit probleme ce n-au putut fi rezolvate. Aș putea zice că pandemia ne-a ajutat să facem un salt în ceea ce privește zona birocratică a domeniului nostru și relația cu administrațiile și autoritățile.
Ce sfat i-ați da unui tânăr care este la început de drum într-o carieră similară cu a dumneavoastră?
Alina Iacoviță: Să exploreze mult, pentru că este o arie atât de vastă încât poate avea cariere complet diferite în același domeniu. Să își descopere pasiunea și apoi skill-urile (care pot fi învățate sau îmbunătățite), să meargă și să rămână doar în companii care îi aduc valoare în punctul în care se află în acel moment.
Poate cel mai important sfat pentru acest domeniu este să nu identifice job-ul doar cu oamenii, ci și cu business-ul. Rolul nostru este să ajutăm ambele părți ale relației – business-ul și oamenii – să obțină ce și-au propus. Prin tot ceea ce facem cu oamenii răspundem unei nevoi de business și asta se întoarce tot către oamenii care cresc între timp și primesc valoare din această relație. De aceea, cred că trebuie să aibă tot timpul în minte această relație de reciprocitate și menținerea unui echilibru.
Care credeți că vor fi cele mai importante schimbări în domeniul în care activați în următorii 10 ani?
Alina Iacoviță: Din fericire, cred că am început să facem deja pași spre o transformare completă, așa cum o văd eu. Cred că peste 10 ani HR va însemna doar ce vrem să însemne acum, dar n-o face. Nu aș mai vedea echipe integrate de HR, împărțite pe procese, mai ales dacă există o distanță atât de mare între ele în termeni de competențe și roluri.
Spre exemplu, digitalizarea va prelua mult din funcția administrativă, payroll și chiar o zonă mare din recrutare. Training-urile online fac parte deja din viața noastră și ne ajută să economisim resurse, dar și să ajungem la mai mulți oameni cu același conținut. Experiențele de învățare hard skills cred că se vor muta mult online și asincron. People Analytics devine deja o disciplină importantă în înțelegerea comportamentelor și luarea deciziilor. Digitalizarea, cu totul, ne va ajuta să ne concentrăm pe partea creativă și umană a rolului.
O altă parte din recrutare, care a devenit esențială – employer branding – va migra mult în zona de marketing. Mi-aș dori mult să văd multe agenții de carieră, care pornesc de la oameni spre cariere și companii, și nu doar invers.
Cred că vom asista la o ”liberalizare” a domeniului și că vom putea apela la agenții pentru campanii de employer branding, la agenții pentru experiențe și traininguri pentru soft skills, la furnizori de recrutare, administrare. ”În casă” vor rămâne integratorii – oamenii care fac legătura între toate aceste servicii, dar mai ales oamenii de HR la care ne refeream la început, antrenorii – care înțeleg business-ul și oamenii și adresează relația dintre aceștia în așa fel încât să obțină performanță.
Bani. Ce vă spune acest cuvânt?
Alina Iacoviță: Timp și energie ca variabile și valoarea ca o constantă. Ca să obții bani (și e idealist să crezi că oamenii și business-urile nu țintesc spre asta), trebuie să investești timp și energie. Practic asta cumpărăm și vindem în fiecare zi și le ajustăm nivelul în funcție de prioritățile noastre, dar mai ales în funcție de câtă valoare ne aduc sau le atribuim noi.
Dacă timpul și energia sunt prea mari sau prea mici în raport cu ce obținem, banii își pierd valoarea în ambele cazuri. De asta, cred că mai presus de toate aceste variabile este echilibrul la care trebuie să lucrăm constant pentru a-l menține.
Revista este disponibilă în format print și poate fi comandată de pe magazinul online agoramag.ro.
Sursa foto: arhiva personală