O nouă structură de control va fi introdusă în cadrul Autorității de Supraveghere Financiară, după ce board-ul instituției a votat un proiect de modificare a Regulamentului de Organizare și Funcționare. Noua structură va urmări aplicarea așa numitelor “reguli de conduită”, adică seturi de norme dedicate protecției consumatorilor.
Cea mai nouă Direcție din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară primește atribuții complet noi, prin modificarea regulamentului de funcționare a instituției.
Practic, apare, în premieră, o nouă formă de control, de această dată dedicată exclusive protecției consumatorului și nu stabilității financiare a sectorului asigurărilor.
Această atribuție va fi îndeplinită de către Direcția Supraveghere Intermediari și Supravegherea Regulilor de Conduită, al cărei director este Călin Rangu, fostul director al Direcției Petiții și Educație Financiară.
Mai concret, afirmă surse direct implicate în discuții, în cadrul Direcției va fi organizată o structură de control care va putea merge să verifice companii de asigurare dintr-o perspectivă din care ASF nu avea dreptul să o facă până acum.
“Vom verifica respectarea regulilor de conduită adică, defapt, respectarea normelor de protecție a consumatorilor. De exemplu, se vor putea face controale pe fiecarea produs de asigurare în parte, lucru care până acum nu era posibil. Trebuie văzut dacă produsul corespunde cerințelor consumatorului. Dacă, de exemplu, avem multe reclamații în legătură cu un anumit produs de asigurare putem solicita schimbarea lui cu unul mai util consumatorului”, afirmă o sursă internă.
De asemenea, explică sursele, Direcția va putea practica așa numitul “control tematic”, adică va putea verifica constant probleme apărute la nivelul întregii piețe, nu numai la nivelul anumitor companii în parte.
“Vom verifica dacă omul este suficient informat și nu doar din perspectivă de marketing. Vom verifica dacă nu cumva apar situații de conflict de interese. De exemplu, nu va mai fi posibil ca pentru vânzarea unui anumit produs să se primească un comision mai mare doar dacă volumul de vânzări e mai mare. Vom urmări în primul rând ca acel comision să fie aplicat produselor cele mai favorabile pentru client. Mai concret, dacă am o poliță de asigurare cu componentă investițională cu randament de 4% și una cu randament de 3%, nu va mai fi legal ca asigurătorul să dea bonus pentru vânzarea celei cu randament mai mic. “, mai explică sursele noastre.
Direcția Petiții și Educație Fianciară va continua să existe fără ca atribuțiile sale să se modifice. Principala sarcină va primirea și rezolvarea pe cât posibil pe căi amiabile a reclamațiilor.
Din această perspectivă, una dintre diferențele majore față de direcția reguli de conduită este că prima acționează reactiv(pe baza reclamației), iar cea de-a doua proactiv, încercând să evite apariția motivului unei reclamații.
Pe de altă parte, supravegherea din perspectiva stabilității financiare, a solvabilității, va rămâne în sarcina celei mai importante direcții din sectorul asigurări, Direcția Supraveghere și Control, condusă de Florin Golovatic. Această structură verifică, în principal, măsura în care firmele de asigurare respectă normele Solvency II, cele mai importante fiind cele legate de nivelul capitalului și de rezerve, adică de capacitatea firmelor de a plăti daunele asumate.