Anul 2017 a fost primul din istoria recentă a pieţei asigurărilor în care firmele de profil au reuşit să obţină venituri mai mari decât daunele şi cheltuielile din vânzarea RCA. Este o veste bună, în condiţiile în care o eventuală majorare a tarifelor nu ar fi justificată de rezultatele obţinute în 2017.
Rata combinată a daunei pe clasa de asigurări RCA a fost, în 2017, sub nivelul de 100%, per ansamblul pieţei de asigurări, conform datelor preliminare, au arătat, pentru Capital, surse autorizate. Rata combinată a daunei este un indicator specific care este calculat ca raport între daunele plătite şi cheltuielile administrative pe de o parte şi primele brute subscrise pe partea cealaltă.
Practic, la fiecare 100 de lei încasaţi din RCA, firmele au rămas, pe medie, cu un profit de 1 leu, la o rată combinată de 99%. Prin comparaţie, în 2015, când rata combinată a fost de 122%, ele pierdeau 22 de lei, iar în 2011 pierdeau 45 de lei la o rată de 145%.
Din perspectiva şoferilor care sunt obligaţi să încheie asigurări RCA, rezultatele obţinute de firmele de asigurare ar trebui să fie o veste bună, în condiţiile în care o scădere a ratei combinate a daunei sub nivelul de 100% nu poate justifica majorarea tarifelor. Conform noilor norme în vigoare, firmele de asigurare trebuie să îşi explice sistemul de tarifare în faţa specialiştilor ASF.
Unul dintre elementele care sunt luate în calcul în analiza ASF îl constituie tocmai evoluţia daunalităţii.
„Campionii RCA“ au făcut profituri istorice
Indicatorul calculat de ASF relevă rezultatele la nivelul întregii pieţe, ceea ce nu înseamnă că toate firmele de asigurare au obţinut profit din RCA. De altfel, Allianz Ţiriac, cea mai stabilă firmă de asigurare din România, a anunţat că a reuşit să scoată o rată combinată de sub 100% pe toate liniile de asigurare, mai puţin RCA. Allianz Ţiriac a obţinut anul trecut câştiguri de aproape 30 de milioane de euro, nivel care o va plasa, probabil, încă o dată pe primul loc în topul după profituri.
Totuşi, în mod tradiţional Allianz Ţiriac are un portofoliu echilibrat în care ponderea RCA este relativ scăzută. După primele 9 luni din 2017, firma germană ocupa doar locul al patrulea pe acest segment, cu o cotă de piaţă de 7,73% din primele brute subscrise şi după o scădere de peste un punct procentual faţă de perioada similară din 2016.
Și Omniasig, companie care ocupă locul al cincilea în topul RCA și care se axează cu precădere pe companii, a avut o rată combinată de peste 100%, după cum au declarat reprezentanții firmei, pentru Capital. Portofoliul Omniasig este, de asemenea unul echilibrat, format din auto (RCA și CASCO), property, răspunderi și asigurări de sănătate.
De partea cealaltă, cei mai activi jucători pe piaţă au anunţat sau urmează să anunţe şi ei profituri semnificative. Euroins, de exemplu, care după primele nouă luni din 2017 avea aproape 28% din piaţa RCA a anunţat un profit brut de circa 20 de milioane de euro.
Având în vedere structura portofoliului Euroins, format în proporţie de peste 97% din RCA,este evident că întregul profit a venit din această linie de asigurare. Surse din piaţă au arătat pentru Capital că şi City Insurance, cel mai mare jucător din domeniu cu o cotă de peste 30%(mai mult decât dublu faţă de 2016) se pregăteşte să raporteze un profit semnificativ.
Ca şi în cazul Euroins, portofoliul City Insurance este format aproape exclusiv din RCA.
Asirom(locul 3 pe piaţă) şi Omniasig(locul 5), ambele membre VIG nu şi-au anunţat încă rezultatele financiare.
Strategii speciale, dar şi reclamaţii multe
Cele două firme de asigurare care, din perspectiva primelor brute subscrise, au, împreună, aproape 60% din piaţă se deosebesc de celelalte companii de asigurare, prin strategiile pe care le aplică. În primul rând, Euroins şi City sunt singurele care mizează exclusiv pe o singură linie de asigurare, restul companiilor încercând să menţină un echilibru între asigurările CASCO, cele RCA şi cele de tip property, adică principalele linii vândute în România.
În al doilea rând, Euroins şi City mizează exclusiv pe vânzările prin intermediul brokerilor, reţele proprii fiind aproape inexistente, după cum se poate vedea şi după numărul de angajaţi. Euroins, de exemplu, are în jur de 400 de angajaţi, faţă de peste 1.000 cât au firme cum sunt Groupama, Omniasig sau Allianz Ţiriac.
În al treilea rând, cele două firme sunt extrem de atente la felul în care îşi gestionează daunele apelând, de exemplu, mult mai des decât alte societăţi la plata unei sume direct către păgubit, fără a mai lucra cu service-uri partenere. Cele două se concentrează mai ales pe persoane fizice, segment de multe ori ignorat de companiile parte ale unor mari grupuri, şi apelează, pentru a îşi segmenta preţurile, inclusiv la baze de date cumpărate de la firme de reasigurare, dar şi la oameni specializaţi în domeniul antifraudă.
Nu în ultimul rând, City Insurance se deosebeşte de toate celelalte firme de asigurare, inclusiv de Euroins, prin faptul că are un contract de reasigurare prin care cedează cea mai mare parte a primelor încasate (circa 85%, faţă de 30%-32% cât este media pe piaţă) către un grup de reasigurători din Londra, prin intermediul unui broker din Grecia.
Proporţional, 85% din daunele înregistrate de City Insurance sunt achitate de acelaşi grup de reasigurători, din această perspectivă City acţionând mai degrabă ca un intermediar care încasează comision pentru serviciile prestate.
Euroins şi City se impun pe piaţa RCA nu doar practicând cele mai mici preţuri, dar şi oferind brokerilor cele mai mari comsioane de pe piaţă(în medie cu 20%-25% peste ce dau ceilalţi), motiv care îi face pe intermediari să îşi dorească să vândă poliţele emise de cei doi mai mult decât ale altora.
Reversul medaliei este, însă, faptul că City Insurance şi Euroins se menţin constant în topul celor mai reclamate companii de asigurare. Oamenii sau service-urile se plâng la ASF că daunele lor sunt achitate cu întârziere, parţial sau chiar deloc sau că reuşeşsc cu greu să obţină o programare pentru constatarea daunelor, având în vedere că cele două firme au foarte puţini anagajaţi în call center.