Capital a analizat cum a evoluat prețul benzinei în statele europene de la începutul anului și până în prezent în baza datelor arhivate de Oil Bulletin. În primele cinci luni, prețul mediu al benzinei în UE a crescut cu 6,25%. În toate țările membre, benzina s-a scumpit, cu excepția Maltei, unde prețul este fix, stabilit prin lege.
Cea mai mare scumpire a benzinei din Europa se înregistrează la noi în țară. Exprimate în moneda europeană, prețurile au crescut în perioada analizată cu 11,8%, adică o creștere aproape dublă făță de media europeană. Practic, dacă la 1 ianuarie 2018 un litru de benzină costa 1,1 euro, la începutul acestei săptămâni același sortiment avea un preț de 1,24 euro.
Așa cum se poate observa și din tabelul alăturat, această evoluție poziționează România pe primul loc în Europa. De altfel, România este singura țară din Europa cu o creștere de peste 10%. Pe locul doi se află Franța, unde benzina s-a scumpit cu 9,6%, de la începutul anului și până în prezent. Aici, șoferii sunt obligați să p,lătească pentru un litru de benzină nu mai puțin de 1,54 euro.
Podiumul este întregit de Marea Britanie, cu o scumpire de 9,5%. Creșteri peste medie s-au mai înregistrat în Estonia (9,4%), Danemarca (8%), Belgia (7,9%), Lituania, cu 7,7%, etc.
Companiile petroliere pun această majorare a prețurilor pe seama cotației internaționale a țițeiului și a produselor finite, dar și pe taxarea făcută de statul român. De exemplu, reprezentanții grupului Rompetrol arătau recent în datele prezentate Bursei de Valori București, cu ocazia prezentării datelor financiare aferente primului trimestru, că la nivel internațional, cotațiile carburanților exprimate în dolari s-au majorat în T1 cu aproximativ 16% pentru benzină și cu 23% în cazul motorinei. “Aprecierea de aproximativ 11% a leului în față dolarului american a determinat ca impactul efectiv în moneda națională a celor 2 cotații să fie de aproximativ 4% pentru benzină și 10% pentru motorină. La acestea se adaugă și creșterea în 2017 a accizelor la carburanți (+32 bani/litru), acestea fiind majorate cu aproximativ 19% la benzină și 21% pentru motorină”, susțineau reprezentanții Rompetrol. Așa s-a ajuns ca TVA, plus accize și alte taxe, să reprezinte 54% din prețul unui litru de benzină și 51% din cel al unui litru de motorină, arată calculele Capital făcute pe baza cifrelor Comisie Europene primite de la autoritățile române.
Taxele în Europa
Cu toate acestea procentul taxelor, directe și indirecte, în costul carburanților este, în România, unul dintre cele mai scăzute din UE, chiar și în condițiile în care Guvernul a revenit, de la 1 octombrie 2017, la supraaccizarea benzinei și motorinei, în încercarea de a spori încasările la buget. TVA-ul practicat pentru carburanți în România este unul dintre cele mai scăzute din UE. Mai mic găsim în țările “paradisuri fiscale”, precum Luxemburg ori Malta. Germania este la egalitate cu noi. Portugalia și Polonia au o cotă de TVA de 23%, cea mai mare cotă TVA este în Scandinavia (Suedia, Danemarca, Finlanda – 24-25%, respectiv Grecia, cu 24%).
În ceea ce privește taxarea adiacentă a carburanților, România este pe la mijlocul plutonului, acest tip de taxare anulând o parte din beneficiul rezultat din cota mică de TVA. Astfel, taxe indirecte mici și foarte mici, raportate la prețul final al carburantului, găsim, deloc suprinzător, în Luxemburg și Malta, 26 – 28%, dar și în Spania, Bulgaria, Ungaria (care recuperează din dezavantajul legat de procentul mare de TVA) și în țările baltice. În cazul acestor țări, procentul total de taxe (TVA plus indirecte) coboară sub 50%, ceea ce face ca și prețul final al carburanților să fie mai ieftin decât în România.
Puternic taxați sunt carburanții în Scandinavia, cote de peste 60%, în Irlanda și în Grecia – 70%. Ca fapt divers, Norvegia este țara cu cel mai mare preț mediu al carburanților din lume, potrivit datelor GlobalOilPrices, în ceea ce privește benzina. La polul opus față de Norvegia, unde benzina costă 7,82 dolari galonul, se află Venezuela, cu doar 0,01 dolari pe galon. Practic, aici benzina este gratis. Pe locul doi în topul celor mai ieftine țări pentru benzină (combustibilul favorit pentru 70% din planetă) este Egipt, cu 1,41 dolari pe galon.
România, pe primul loc și la scumpirea benzinei fără taxe
Deși companiile care comercializează carburanți pe piața românească susțin că prețurile sunt mari din cauza cotației internaționale a țițeiului și a produselor finite, dar mai ales a taxării, datele Oil Bulletin analizate de Capital arată că România este campioană în Europa și la scumpirea benzinei fără taxe.
Potrivit datelor Oil Bulletin, un litru de benzină fără taxe (TVA, accize, etc) costă 2,83 de lei, cu aproape 20% mai mult decât la începutul anului.
Asta în timp ce media europeană a fost de doar 13,5%, așa cum se poate observa din tabelul de mai jos.
Consiliul Concurenţei a anunţat încă de la începutul anului că analizează de ce preţurile în România sunt mai mari decât media din Uniunea Europeană, având în vedere că anii trecuţi era invers.
“Preţurile sunt apropiate în toată Europa şi este ceea ce ne aşteptam, iar faptul că avem resurse este mai puţin important. Problema nu cred că se pune la modul: avem resurse, de ce nu avem preţul mai mic? Întrebarea este de ce de un an de zile este mai mare decât media UE? Aici căutăm o explicaţie, pentru că, tradiţional, preţul în România era un pic sub medie. De undeva de la începutul anului trecut suntem peste medie, vorbim de preţul fără taxe. Cu taxe, suntem jos, statul român taxează mai puţin decât alte state. Unde intervin companiile este partea fără taxe. Este o evoluţie relativ nouă pe care nu o înţelegem pe de-a-ntregul, aşa că am lansat o investigaţie. Ei vor primi o serie de întrebări la care sunt obligaţi să răspundă legal. Vrem să înţelegem exact care sunt schimbările care au dus la această evoluţie, pentru noi surprinzătoare”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, pe 20 februarie.
Oficialii instituţiei nu au publicat până acum vreun rezultat al acestei analize, însă, anul trecut, Consiliul a analizat, de asemenea, preţul carburanţilor din România în comparaţie cu pieţele europene, iar concluzia principală a fost că piaţa locală are o structură de oligopol.
Pe de altă parte, reprezentanţii celor mai mari companii petroliere consideră că piaţa pe care activează este concurenţială, iar preţurile din ţara noastră sunt printre cele mai mici din Europa.