Creșterea prețurilor benzinei și motorinei cu 41 de bani de la 1 aprilie 2014, ca urmare a introducerii accizei de 7 eurocenți/litru de carburant, i-a împins pe români să-și facă stocuri de carburanți la finele lunii martie, cu câteva zile înainte de marea scumpire.
Inițial, introducerea accizei suplimentare era programată să intre în vigoare la 1 ianuarie 2014, data de la care prețurile urmau să se majoreze cu încă 9 bani/litru din cauza modificării modulului de calcul al accizei și al cursului de schimb valutar la care sunt calculate accizele.
Introducerea taxei suplimentare de 7 eurocenți a fost amânată cu trei luni după ce șeful statului a refuzat să aprobe acordul cu FMI sau bugetul de stat, astfel că guvernul a luat decizia amânării până la 1 aprilie.
Ultimele zile din luna martie, benzinăriile au fost luate cu asalt de șoferi, care dorind să beneficieze de prețuri mai mici au alimentat și chiar și-au făcut prozivii (stocuri) pentru câteva zile.
“La sfârșit de martie am avut un efect de creștere, pentru că lumea a aprovizionat știind de această scumpire”, a declarat Mariana Gheorghe, CEO-ul OMV Petrom, într-un interviu acordat revistei Capital.
Directorul general al Petrom spune că, din datele preliminare, în luna aprilie vânzările de carburanți au scăzut cu 2-3%. “La sfârșitul lunii martie am avut vânzări în creștere la stație și cu 50%-70%, datorită volumului. S-a văzut o scădere destul de mare, nu imediat cu 70%, dar mult mai accentuată în prima parte a lunii aprilie, pentru că deja lumea avea stocuri”, a spus Mariana Gheorghe.
INS confirmă vânzările în creștere
Conform datelor transmise de Institutul Național de Statistică (INS), cifra de afaceri a comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (benzinării – n.r.) a crescut în luna martie față de februarie cu 32,5% – serie brută, iar pe seri ajustată cu 7%.
Vânzările din luna martie au avut un efect semnificativ în raportările pe întreg trimestru. Astfel, în primele trei luni ale anului, cifra de afaceri a comerțului cu amănuntul în benzinării a înregistrat o creștere de 7,1% – pe serie brută și de 5,9% pe serie ajustată față de același trimestru al anului trecut.
Primii doi jucători de pe piața carburanților din România au raportat vânzări mai mari în primul trimestru. Dacă OMV Petrom a raportat vânzări egale cu cele din trimestru I din 2013, grupul Rompetrol (KazMunaiGas Internațional), prin Rompetrol Rafinare, a avut o creștere a vânzărilor de carburanți pe piața internă de aproape 42%.
Potrivit, datelor financiare raportate de cele două companii la Bursa de Valori București, OMV Petrom a avut în primele trei luni ale acestui an vânzări de produse rafinate (în care intră și alte produse pe lângă benzină și motorină) de 720.000 de tone, iar Rompetrol Rafinare a vândut doar carburanți în cantitate de 343.000 de tone.