Replica ”dă o cautare pe google!” ne-a devenit aproape la fel de naturală ca un pahar de apă. Pe scurt, visul american. Gigantul american are de opt ani un birou și în România, iar curiozitatea m-a îndrumat în sediul din centrul Capitalei pentru a afla cu ce se ocupă Google în țara noastră, cum ajungi angajat și ce calități trebuie să ai. Toate răspunsurile le-am primit de la Elisabeta Moraru, CEO Google România, care ne-a povestit inclusiv prin ce filtre trebuie să treci pentru a ajunge șef într-un dintre cele mai mari corporații din lume.

Proiectele unui gigant în România dezvăluite de un CEO

Biroul Google din București se află într-o clădire de birouri de lângă Piața Universității și păstrează stilul de amenajare a celui cu care suntem obișnuiți din filme, din propria imaginație prin care am proiectat Google, dar și din ceea ce am văzut personal în sediul gigantului din Londra. Pe scurT, un stil informal, culori vesele, canapele pentru relaxare și spații luminoase cu mobilă în culori deschise. Elisabeta Moraru ne-a întâmpinat, pe mine și pe fotoreporter, în aceeași notă: îmbrăcată în tricou și blugi și propunând încă de la început să vorbim direct și amical. Dar ceea ce mi-a atras atenția a fost urmarea întrebării dacă dorim o cafea sau o apă. La Google nu există o secretară sau o asistentă care să facă aceste oficii, ci însăși CEO se comportă ca o gazdă care te-a invitat duminica la un ceai.

Cele trei direcții ale Google în România

Dar să nu uităm scopul și durata vizitei și să trecem la obiectul discuției. Prima curiozitate: ce face Google în România? ”Noi ne-am dus foarte mult în arii precum economie, cultură și educație. Sunt proiecte multiple pe care le-am făcut în aceste direcții, ținând cont de ce se întâmplă cu utilizatorii internetului”, ne explică Elisabeta Moraru. Acesta ar fi răspunsul general, dar pe parcursul discuției aflăm că fiecare din cele trei direcții are o importanță specifică pentru România.

Deocamdată ne oprim puțin la internet și consumatorii săi din țară, pentru că explicația celei care conduce Google România dă și logica pentru alte proiecte pe care le vom dezvălui pe parcursul acestui articol. ”România a fost adesea citată cu un acces mare la internet. Sunt undeva la 13 milioane de utilizatori de internet în țară, în jur de 85% folosesc zilnic, smarthphone-urile au un procent covărșitor, asta înseamnă că tu trebuie să ai o serie de companii pregătite să-i ofere utilizatorului de internet o incărcare a site-ului pe mobil în mai puțin de două secunde, altfel jumătate dintre aceștia pleacă. Am un acronim pentru utlizator, CNP, curios, nerăbdător și pretențios. Pentru că utilizatorul este curios, nerăbdător și pretențios eu ca și business trebuie să ma adaptez. 41% din mileniali se așteaptă să primească conținut personalizat. Asta determină Google să ofere tehnologie și training-uri. Noi ne-am concentrat pe un asemenea tip de suport, apropo de impactul nostru în economie.

Apropo de tehnologie și training-uri. În zona de tehnologie, search-ul facut de o persoana e o intenție declarata. Oamenii îți exprimă intenția, iar tu trebuie să le dai răspunsuri. Ca să faci acest lucru in propriul site, ținând cont că audiența ta are anumite pretenții, trebuie să folosești datele. Folosind datele pe care tu le ai deja, de exemplu Web Analytics, înțelegi ce vrea utrilizatorul tău, ce caută pe site-ul tău, ce caută pe Google. Știi să-i răspunzi, vi în întâmpinare, viitorul este despre cum prezici ce urmează să vină, despre cum te prregătești chiar și înainte să știe utilizatorul că vrea. Ai deja datele din spate, ai inteligență, care vine la pachet cu automatizare și cu tot ce înseamnă “machine learning”. Machine learning nu înseamnă că oamenii rămân fără job-uri. În acest moment sunt 900 000 de job-uri neacoperite pentru că nu avem competențe digitale”, explică Elisabeta Moraru.

Câți români au fost instruiți de Google

Practic, Google realizează că utilizatorii noștri sunt grăbiți și nerăbdători și pentru asta este nevoie ca cei care se exprimă prin intermediul internetului să ofere site-uri care să răspundă acestor nevoi. Numai că Elisabeta Moraru ne explică faptul că Google România nu așteaptă pur și simplu că cei care oferă servicii pe internet să se specializeze singuri, ci oferă un ajutor: ~Asta este partea a doua de teme pe care noi ni le-am asumat, partea de competențe digitale. Am lansat de trei ani atelierul digital. El constă în cursuri online, cursuri offline, platformă digitală, opt hub-uri în universități. Până acum au fost 100 000 de oameni instruiți, 55 000 online, 45 000 offline, majoritatea studenți. Un număr de 10 000 de IMM-uri a venit la training-uri gratuite~.

Tot ea ne detaliază despre ce este vorba în aceste traininguri și cum le-a implementat Google în țara noastră: ”Avem foarte multe training-uri online publice, gratuite, făcute în limba română. Noi am făcut parteneriatele acestea cu universitățile și cu asociațiile de studenți pentru că acolo este o cerere incredibilă și pentru că ne-am dorit să aducem IMM-urile aproape de studenți. Sunt mai mult de 25 000 de oameni dintre cei care au trecut prin training care fie spun că au reușit să se angajeze datorită noilor competențe, fie și-au făcut un business, fie au avansat în job-ul pe care îl aveau. E un număr foarte mare de oameni pe care am reușit să îi atingem și ne dorim să continuăm.

Pe lângă traing-uri am creat opt hub-uri în universitățile din toată țara, cinci sunt dedicate zonei de marketing digital, trei sunt proiectului pe care noi îl numim Google for Developers, deci pentru dezvoltatori. Sunt 10 săptămâni de cursuri intensive de Java, de Android și de consultanță și mentorat pentru strat-up-uri.

Avem deci atelierul digital care se duce în zona de competențe digitale de masă, zona de competențe pentru dezvoltatori, de design thinking, de computer science și zona de finanțare a ong-urilor”.

Povestea continuă

Și lucruri nu se opresc aici. În luna aprilie Google România a lansat zona de design thinking prin care își propune să ajungă la 1000 de tineri cu vârste cuprinse între 19 și 35 de ani, cărora să le ofere training-uri cu metodologii specifice astfel încât ei să vină cu idei de antreprenoriat și să le adapteze.

”Zona de finanțări pe care le-am dus prin Google.org este o zonă specială de finanțat ONG-urile. Sunt două proiecte care ne sunt foarte dragi. Unul este cel cu ong-ul Texup care a mers în toată țara pentru a oferi educație digitală în școlile primare și încredere în a folosi digitalul ca instrument, nu ca obiect de predare. Al doilea proiect este cel cu Digital Nation de 500 000 de dolari, bajni pe care i-am acordat pentru ajunge la 1000 de persoane pe care să le instruim în ceea ce înseamnă competențe digitale. Intenția noastră printr-un astfel de proiect este ca oamenii respectivi să lucreze de unde sunt, să nu trebuiască să se mute într-un oraș mare și să poată lucra de la distanță. Toate acestea sunt felul în care putem să stimulăm partea de competențe digitale fără de care niciun impact în economie nu o să se intâmple. Există raportul McKenzie pe care l-au publicat în decembrie, anul trecut, care vorbește despre un potențial pentru România. Până în 2025, 42 de miliarde de euro ar putea fi suplimentar în PIB dacă am crește zona de digital”, exoplică Elisabeta Moraru.

Și-au propus să educe un milion de oameni

Ne spune că 100 000 de oameni sunt puțini pentru că raportul de competențe digitale la nivelul Uniunii Europene, arată că România este pe ultimul loc: ”Noi la nivelul Uniunii Europene ne-am propus 1 milion de persoane cărora să le creștem competențele digitale. În România am ajuns la 100 000 și vrem și mai mult”.

Și totuși Google nu este un centru de binefacere, ci o afacere globală, iar dacă nu a devenit clar care este scopul acestor proiecte ne explică Elisabeta Moraru: ~Este foarte direct și transparent. Utilizatorii sunt online și aceste companii care folosesc instrumentele noastră trebuie să răspundă nevoilor oamenilor. Dacă ei nu sunt instruiți, cum ar putea folosi digitalul. Este un circuit, un ecosistem~.

O altă temă importantă este legătura presei cu gigantul american. Aproape că nu exiști ca portal dacă nu ești în Gooogle News. Aflăm astfel că pentru biroul din România este o altă direcție în care se implică: ~În zona de publisher, cred că sunt undeva la 662 de proiecte care au primit finanțare în ultimii trei ani prin inițiativa care se numește Google News Initiative. Pe de-o parte dezvoltă produse speciale pentru publisheri, iar exemplul concret este Accelerated Mobile Pages, un produs care facilitează publisherilor furnizarea paginilor mult mai rapid în zona de mobil. Așa cum spuneam, utilizatorul este pretențios și nerăbdător. Al doilea element al Google News Initiative este partea de fonduri. În acel număr de peste 650 de proiecte care au primit finanțare, sunt și din România~.

Elisabeta Moraru spune că pentru biroul de la București promovarea României este un alt proiect important: ~Ne vom concentra eforturile pe partea de competențe pentru că nu o să rezolvăm diferența și sper eu că vom continua pe partea de a pune România pe hartă. Când spun asta mă refer la un proiect drag pe care l-am avut anul trecut cu colegii de la WWF (World Wide Found). Am lansat în street view o colecție de 1500 de km de Delta Dunării. O să continuăm eforturile în zona asta. Apropo de cultură, sunt 13 parteneri locali, muzee sau instituții culturale, în care noi ajungem să aducem în virtual colecțiile lor. Ca exemplu, în Centenar am avut colecțiile de Romania Earth în care a fost partea de Alba Iulia, cetatea, catedrala. Pregătim niște proiecte în zona asta.~

Citiți mâine continuare interviului cu Elisabeta Moraru, în care CEO-ul Google România vorbește despre calitățile pe care trebuie să le aibă un om care dorește să se angajeze într-un dintre cele mai mari companii globale.

~Advertiseri români care folosesc instrumentel noastre globale. Fashion Days este o companie românească, funcționează în România, Ungaria și Bulgaria, au folosit YouTUbe ca să-și crească vânzările. Au folosit un tool al nostru care se numește. Conversiile au crescut cu 72%. Vola, o altă companie românească de succes, a folosit smart display ca să ajungă la utlizatori noi. Bitdefender este o companie globală care folosește advertising digital și, în consecință, tool-urile noastre ca să ajungă la audiența lor globală~ – Elisabeta Moraru, CEO Google România.

~Un alt proiect foarte drag îmi este Grants, pentru care am lucrat doi ani ca să îl aducem în România. ONG-urile eligibile pot primi de la Google cuantumul de 10 000 de dolari pe lună ca să se promoveze pe Search. Primesc gratuit din partea noastră tot ce înseamnă tehnologie, de infrastructură. Mai mult, facem foarte multe traininguri pentru ONG-uri, pentru ca ele să folosească tehnologia~ – Elisabeta Moraru, CEO Google România.