Noua varianta prezentată de Guvern conţine o prevedere care provoacă noi controverse legate de sfera de aplicabilitate a taxei.
Ordonanţa de Urgenţă privind noul sistem de calcul al taxei auto dată recent publicităţii de Guvern are toate şansele să bulverseze complet întreaga piaţă auto. Şi ne referim atât la piaţa de vehicule noi, cât şi la cea second-hand.
Primul lucru care atrage atenţia odată cu parcurgerea documentului este schimbarea titulaturii din „Taxă de primă înmatriculare a vehiculelor” în „Taxă de poluare pentru autovehicule”. Acest mic detaliu care, în accepţiunea ministrului Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, înseamnă că este vorba despre o taxă de mediu şi nu de una fiscală, ascunde şi o interpretare mai puţin plăcută pentru toţi actualii sau viitorii posesori de automobile. Mai exact, dispariţia menţiunii „primă înmatriculare”, adăugată la o declaraţie bulversantă a ministrului din urmă cu câteva zile – „Nu există taxă de primă înmatriculare” – şi la litera b a articolului 4 din noua Ordonanţă care menţionează că „Obligaţia de plată a taxei intervine la înregistrarea modificării unui autovehicul în evidenţele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor” (DRPCIV) poate însemna că birul va trebui plătit la fiecare tranzacţie, inclusiv la cea a unei maşini deja înmatriculate în România.
Intrigaţi de această nouă eroare de proporţii, am încercat să o lămurim cu ajutorul unor persoane avizate. Preşedintele ACAROM, Constantin Stroe, admite că paragraful poate fi interpretat şi ca o taxare a tuturor tranzacţiilor însă consideră că, mai degrabă, Guvernul a dorit să reglementeze eventualele schimbări de componente înseriate (motor, caroserie) care pot duce la schimbarea caracteristicilor maşinii. Şeful Serviciului Înmatriculări, comisarul şef Florin Rădulescu, ne-a declarat că „a sesizat această problemă”, dar că lămuririle vor apărea abia peste 90 de zile, odată cu publicarea normelor de aplicare ale Ordonanţei. În accepţiunea comisarului, deşi nu este menţionat clar, paragraful se referă la modificările enunţate şi de Constantin Stroe.
Cu toate acestea rămâne un semn de întrebare în privinţa adevăratelor intenţii ale Guvernului. Una dintre observaţiile Comisiei Europene se referea exact la discriminarea dintre tranzacţiile cu second-handuri româneşti, care nu sunt taxate, în timp ce pentru maşinile venite din UE se datorează taxa. Ordonanţa a fost trimisă în această formă şi Comisiei este foarte posibil ca şi oficialii de la Bruxelles să fi înţeles exact ce am înţeles şi noi. Că vor fi taxate toate tranzacţiile, eliminându-se astfel discriminarea. Aşa se explică, probabil, „laudele” comisarului european pentru taxe şi impozite Laszlo Kovacs, despre care vorbeşte cu încântare Varujan Vosganian. De altfel, ministerul de Finanţe a evitat un răspuns clar la întrebarea Capital dacă se vor taxa sau nu tranzacţiile cu second-hand-uri gata înmatriculate şi ne-au trimis să ne lămurească cei de la înmatriculări.
Pe de altă parte, chiar dacă este vorba numai despre modificări asupra vehiculelor, Ordonanţa dă loc intrării în circulaţie a unor vehicule foarte vechi, deci cu taxă redusă, asupra cărora se fac ulterior modificări. Tot la capitolul greşeli flagrante trebuie menţionată şi scutirea de la plata taxei a fundaţiilor, ajungându-se astfel în situaţia din trecut când nu puteau fi înmatriculate vehicule mai vechi de opt ani decât în acelaşi mod. Şi atunci piaţa a fost inundată de maşini vechi sosite pe astfel de filiere.
Alte amănunte despre acest subiect veţi putea citi în numărul de săptămâna viitoare al revistei Capital.
Data: 25 ianuarie 2008