Luni, în cadrul podcastului Cristache&Cristoiu de pe canalul de YouTube Hai România, jurnalistul Ion Cristoiu a vorbit despre impactul și efectul lucrărilor ucrainene la canalul Bâstroe.
Despre Canalul Bâstroe
„Faceți o greșeală enormă. Nu este vorba că autoritățile române au fost luat prin surprindere. O să explic cât de gravă este situația.
În afară de textul de pe Twitter, care a fost pus pe 17 februarie și a izbuncit în presă abia ieri, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii au pus pe site un text de vreo două file în care explică.
Ei spun în felul următor și sunt 100% sigur că așa a fost. După cucerirea de către Rusia a porturilor maritime, Ucraina a cerut UE și stăpânilor de la Washington posibilitatea ca acest canal Bâstroe și o parte din Sulina să devină un canal prin care Ucraina să transporte nave de mare tonaj inclusiv militare pentru că Ucraina are un singur port Odessa și atunci se va face un port la Bâstroe.
Pe acest canal la 3,5 nu poți să mergi decât cu vase mici. Pe celelalte canale, la noi, nu poți să mergi decât cu vase mici. Ca Ucraina să transporte până la Munchen ceva ea trebuie ori să o ia pe canalul acesta sau să-l ducă prin Dardanele sau să-l ducă de la Odessa la Constanța.
Atunci au primit acord de la UE să transforme acest canal, care oricum era dăunător pentru Deltei Dunării, într-o cale navigabilă în așa fel încât ei să poată să trimită în Occident nave uriașe de minereuri fără să mai facă acele ocolișuri.”
Modificarea ar avea un impact major asupra Deltei
Potrivit lui Ion Cristoiu, această modificare fundamentală va avea un impact major asupra Deltei Dunării.
„Această modificare fundamentală face praf Delta. UE, pe vremea când Ucraina era oaia neagră a Occidentului, înainte de Zelenski, și organizațiile de mediu a spus că Delta Dunării este un tezaur al Europei.
Pe brațele noastre au o mare adâncime, dar nu ați vârât nave mari pentru că ți-a făcut pulbere malurile, flora. În momentul în care tu adâncești acest canal, dar nu de întreținere ci conștient pentru a-l transforma într-un nou braț, al patrulea braț al Dunării pe teritoriul lor și care se transformă într-un braț navigabil, în acel moment apa din Deltă se duce acolo. Această măsură nu este o șmecherie a ucrainenilor.
Acel text exprimă punctul de vedere, respiră de mândrie. Ei își fac un subiect de mândrie. Adică războiul ăsta durează sau dacă devine conflict înghețat, Occidentul va fi obligat să găsească pentru Ucraina niște debușee. Acum în locul porturilor maritime, o spun chiar ei, va fi portul acesta la Marea Neagră. Ca să poată să trimită cereale în Occident.
Toate aceste lucruri s-au făcut cu aprobarea autorităților române. Ei nu s-au așteptat să ia amploare și a luat amploare pentru că le-au scăpat PSD-iștii, dacă Grindeanu intra și el în piesă, pentru că acum e și mai violent. E o încercare a PNL de a bălmăji. Se va da narativul să ne sacrificăm pentru Ucraina.
În Deltă pe anumite canale nu ai voie cu nave cu motor pentru că se fac valuri.”
Despre declarația lui Nicolae Ciucă privind canalul Bâstroe
„Acel moment cu documentul este senzațional. La ora 10, când intră la ședința aia a PNL-iștilor, în ședința video. Din motive care îmi scapă, probabil că nu primise telefon, el a spus punctul acesta de vedere pentru că el conține o șmecherie: noi chemăm ambasadorul ucrainean, dar nu acum că Trabucel e plecat. Declarația lui de dimineață nu e deloc curajoasă. E motiv de rupere în coaliție.
Ei știu la conferință de presă ce să spună că ei au aprobat la cererea UE. Ei( Iohannis și Gașca) nu l-au luat în calcul pe Grindeanu și pe Ciolacu.
Ei nu au luat în calcul că partidul ăsta( nr. PSD) va face scandal prin intermediul presei. E cu aprobarea lor. Mesajul dat de pădure în dimineața asta: „Ucraina se sacrifică pentru noi, putem și noi să ne sacrificăm pentru ea. Ăia vor adânci canalul ăla. E o chestiune de siguranță națională. Merită să ne sacrificăm Delta. La câte sacrificii o să facem noi. Proști să fie ucrainenii să nu profite. „, a mai spus Ion Cristoiu în cadrul podcastului de pe canalul de YouTube Hai România!