Mariajul dintre România și compania americană Ford, parafat în 2007, are deja parte de multe suișuri și coborâșuri. Amânările repetate și întârzierea cu care Ford, forțat de criză, a realizat investițiile au pus mulți români, în special din zona Craiovei, în postura de a se întreba dacă nu asistă la un nou episod de genul Citroën sau Daewoo, care au lăsat sute de oameni fără locuri de muncă.
„Înțeleg temerile românilor legate de acest proiect, pentru că au văzut deja de două ori uzina de la Craiova abandonată. E o dramă pentru cei de acolo. Nu există însă nici cel mai mic risc ca noi să renunțăm la investiția din România. Dimpotrivă. Pentru noi, uzina din Craiova este foarte promițătoare, pentru că este foarte competitivă din punctul de vedere al costurilor și al calității. Craiova are un mare viitor. Fără doar și poate, vom produce în România 300.000 de motoare și între 250.000 și 300.000 de mașini. Doar că ne va lua ceva mai mult timp decât anticipasem“, a declarat pentru Capital vicepreședintele Ford Europa pentru probleme legale, guvernamentale și de mediu, Wolfgang Schneider.
De altfel, în legătură cu această întârziere, oficialul ne-a explicat că recesiunea este cea care a încurcat planurile discutate cu Guvernul român și de aceea este nevoie de modificarea contractului: „Am fost loviți de recesiune. O chestiune pe care n-am putut să o prevedem. Încă discutăm cu autoritățile române despre condițiile acestei schimbări a contractului“.
Ideea că recesiunea a modificat radical piața și, prin urmare, țintele de vânzări, este susținută și de Roelant deWaard, vicepreședinte al Ford Europa pentru marketing și vânzări. Conform acestuia, Ford avea o capacitate de producție „gândită pentru o piață de 18 milioane de mașini, cât se vindeau acum trei ani în Europa. Dar acum se comercializează doar 15 milioane de unităţi. Există clar necesitatea de a restructura capacitatea de producție, și drumul ales de fiecare producător va fi foarte diferit. Noi avem deja un plan bun pentru a ne asigura că avem o capacitate de producție corectă. Craiova face parte din plan și vom atinge capacitatea promisă“.
Ajutorul de stat va fi considerabil redus
În privința noului contract dintre Ford și statul român, a cărui semnare este așteptată de aproape un an, Wolfgang Schneider este de părere că „am făcut progrese importante, în special la începutul lui septembrie. Contractul, cu modificările de rigoare, va fi benefic pentru ambele părți. Am fost un pic prea optimist în trecut, când spuneam că vom semna repede. Încă sunt optimist și pot spune că vom semna până la finalul acestui an“. Întrebat despre motivele care fac negocierile atât de dificile, vicepreședintele Ford Europa ne-a dezvăluit că acestea sunt legate de valoarea ajutorului de stat.
„Principala discuție este legată de modul în care întârzierea noastră se va reflecta în valoarea ajutorului de stat primit. Ajutorul inițial era de 200 milioane de euro. Mai exact, 143 de milioane pentru investiții și 57 pentru pregătirea angajaților. Acum, vorbim de o reducere în relație directă cu volumul redus al producției noastre. Dacă pentru producția maximă primeam 200 de milioane, pentru rezultatele de acum vom primi «x». Este o reducere considerabilă, dar nu un zero absolut“, a explicat Schneider, menționând și că Ford așteaptă ca Guvernul român să numească o nouă comisie de negociere. „Pentru că am negociat atât de mult, încât unii oameni și-au schimbat locul de muncă“, a conchis zâmbind oficialul Ford.
Atât Wolfgang Schneider, cât și șeful său, Stephen Odell, președintele Ford Europa, susțin că blocarea temporară a ajutorului de stat de către autoritățile române nu reprezintă o problemă. Doar că, în timp ce Odell a ocolit un răspuns direct, mărginindu-se să declare că „suntem foarte aproape de a începe producţia lui B-Max la Craiova şi, în viitor, vom anunţa şi ce vom produce mai târziu acolo. Fabrica este complet diferită de cea pe care am cumpărat-o. Este o uzină fantastică şi modernă. Va fi, cu siguranţă, gata să construiască viitorul B-Max. Vom face ceea ce trebuie pentru România şi pentru Ford. Cândva, în cursul anului viitor, o să puteţi vedea şi versiunea de serie a lui B-Max“.
Vânzări slabe în România: Doar 1.812 autoturisme Ford au fost înmatriculate de români în primele șase luni ale acestui an. Cu toate acestea, în țară există peste 230.000 de posesori de Ford, cei mai mulți dintre aceștia (153.000) achiziționând vehiculul în ultimii zece ani.
Schneider a specificat că „blocarea ajutorului de stat nu este o problemă pentru Ford. Ceea ce trebuie să luați în considerație – și dumneavoastră și Guvernul – este că, dacă în privința producției de mașini suntem considerabil sub țintă, în privința producției de motoare suntem în marja stabilită. Vom produce 300.000 de motoare anul viitor. Deci putem spune că ne apropiem de 90% din ținta totală, motoare plus mașini“.
Capacitate maximă în 2015
Deși cei patru oficiali Ford au evitat să detalieze sumele investite până în acest moment la Craiova, vicepreședintele Schneider a explicat că „investiția de 675 de milioane de euro promisă va fi finalizată în cursul anului 2012. Sunt convins că am investit deja mai mult de jumătate din această sumă, dar nu știu valoarea exactă. Am retehnologizat vopsitoria, secția de caroserii este în curs de modernizare, iar restul echipamentelor necesare producției B-Max vor fi gata la începutul anului viitor. O parte din suma totală va fi investită în uzina de motoare. Acest lucru se vede mai puțin și mulți par să uite de investiția de la uzina de motoare“.
De asemenea, Ken Macfarlane, vicepreședintele pentru producție al Ford, spune că „producția de masă a modelului B-Max și a noului motor EcoBoost de 1 litru, în trei cilindri, va demara în prima parte a anului 2012 și, așa cum am anunțat anul acesta, vom produce la Craiova și un al doilea model aparținând clasei B. În momentul în care vom atinge vârful maxim de producție, la uzina Ford de la Craiova se vor fabrica până la 300.000 de vehicule și 300.000 de motoare pe an. Atingerea acestui nivel de producție, precum și a numărului de angajați estimat anterior va depinde de cererea pieței.
Ford își păstrează angajamentul de a crește substanțial numărul de angajati la Craiova, care în prezent este de aproximativ 3.500, pe măsură ce vor fi lansate în fabricatie noi produse și, bineînțeles, anticipăm noi angăjari în 2012“. Prin urmare, atât producția de anul viitor, cât și procesul de recrutare depind de evoluția pieței. De altfel, Wolfgang Scheider a explicat franc că „nu vă pot spune exact câte mașini vom produce în 2012. Multe zeci de mii. Depinde de piață. În condiții normale, un vehicul ca B-Max ar putea fi vândut în circa 100.000 de unități anual. Poate ceva mai mult. Este limpede că, pentru a atinge capacitatea promisă, este nevoie de un al doilea model. Am prezentat planul nostru Guvernului. Este confidențial, așa că nu vă pot da detalii. Cu siguranță, o să existe un al doilea model care va intra în producție în jurul anului 2015“.
10.000 de vehicule B-Max pentru români
Din toate declarațiile oficialilor Ford, reiese limpede un element comun: dependența de vânzări. Ca orice firmă privată bine condusă, atâta timp cât nu ai cui vinde produsele, mai bine nu le fabrici. Pentru că producția pe stoc generează costuri substanțiale. Iar piața nu dă încă semne clare de revenire. „Cinstit, ne este foarte greu să prognozăm cât vom vinde cu acest model în Europa pentru că, dacă te uiți la segmentul în care se află, vânzările ar putea fi de 100.000 de unități. Dar dacă adăugăm și celelalte segmente acoperite de B-Max, volumul ar putea fi mult mai mare. În privința României, atâta timp cât piața rămâne la 100.000 de unități, volumul pe care îl va putea atrage va fi sub 10.000 de unități. Având în vedere că uzina va ajunge la o capacitate de 300.000 de vehicule, este clar că majoritatea mașinilor asamblate vor fi exportate. Ceea ce ar fi foarte bine pentru România“, explică șeful vânzărilor Ford în Europa, Roelant deWaard.
În concluzie, uzina Ford va ajunge la capacitate în jurul anului 2015, când la Craiova vor fi produse atât monovolumul B-Max, cât și un alt vehicul de clasă B. Tot atunci la uzină vor avea loc de muncă peste 6.000 de români.
Este greu să prognozăm câte B-Max vom vinde. Majoritatea mașinilor produse de uzină vor fi exportate. Ceea ce e bine pentru România.
Roelant de Waard, vicepreședinte marketing și vânzări Ford Europa
Ford își păstrează angajamentul de a crește substanţial numărul
de angajați la Craiova, pe măsură ce intră în fabricaţie noi produse.
Ken Macfarlane, vicepreședinte producție Ford Europa
Uzina este complet diferită de cea pe care am cumpărat-o. Vom face ceea ce trebuie pentru România şi Ford.
Stephen Odell, președinte Ford Europa
Viziunea noastră în privința Craiovei nu s-a modificat. În 2015 ajungem la capacitatea maximă.
Wolfgang Schneider, vicepreședinte probleme legale Ford Europa
Ford, în pierdere de viteză pe piața europeană
Înmatriculările de autoturisme Ford în Europa scad încontinuu începând cu 2007. Dacă în primul semestru al acelui an firma americană vindea 705.535 de unități, în perioada ianuarie-iunie din 2011 numărul de autoturisme Ford comercializate a coborât sub pragul de 600.000. Odată cu scăderea vânzărilor, s-a redus și cota de piață. Aceasta a scăzut ușor, de la 8,3% în 2007 la 8% în 2011. În 2009, când programele de casare din unele state europene au ajutat în special mărcile de volum, Ford ajunsese la 8,9% din piață. „Cota de piață a Ford a scăzut, e adevărat. Au fost multe țări cu programe de casare, și noi am beneficiat de acestea pentru că avem două oferte puternice în segmentul vizat: Fiesta și Ka. În semestrul I al acestui an, nu am mai beneficiat de astfel de programe. Cu toate acestea, cota de piață a Ford este acum în creștere, grație noilor Focus și C-Max. Am spus întotdeauna că în acest an vom avea o cotă de piață egală sau ceva mai mare decât anul trecut. Ne menținem această poziție“, a declarat pentru Capital Roelant deWaard, vicepreședinte al Ford Europa pentru marketing și vânzări.
Nici în România piața nu dă semne clare de revenire. De altfel, oficialul Ford admite că „reușim cu greu să înțelegem piața românească. Avem rezultate de vânzări pe care nu le putem explica. Cred că există volume de mașini reexportate la care noi nu participăm“. Cum vânzările B-Max și dezvoltarea investiției de la Craiova depind de vânzări, aceste vești nu sunt deloc îmbucurătoare. Cu toate acestea, deWaard se așteaptă la o ușoară revenire a vânzărilor: „ușor, în acest context, înseamnă către cinci ani. Acum e necesar să ai produse noi. Poți vinde mult dar, pentru a avea și profit, trebuie să vinzi mașina pe care clienții o doresc și pentru care sunt gata să plătească. B-Max poate fi un exemplu în acest sens“.