În urmă cu nici două luni , o scrisoare semnată Comisia Europeană a băgat în ședință conducerea Autorității de Supraveghere Financiară, dar și reprezentanții pieței de asigurări din România și pe cei ai service-urilor.

CE avertiza că, dacă mai multe articole din legea RCA nu vor fi schimbate sau eliminate complet, urmează ca România să intre în procedură de infrigement și, dacă va fi cazul, să fie amendată și pe tema RCA așa cum a fost amendată pe multe alte teme.

Pornind de aici, autoritățile și partenerii lor de discuție au hotărât că este momentul să profite de decizia CE pentru a aduce și alte modificări legii RCA, unele de substanță, altele care afectează mai degrabă marginal clienții sau păgubiții.

Acesta este contextul în care, o știre venită din Portugalia, via Curtea Europeană de Justiție (CJUE), a făcut furori în România.

Este vorba despre o decizie care spune că inclusiv automobilele care nu circulă pe străzi și la condusul cărora proprietarii au renunțat trebuie să aibă asigurare RCA.

…încheierea unui contract de asigurare de răspundere civilă auto este obligatorie atunci când vehiculul în cauză este încă înmatriculat într-un stat membru şi poate să fie condus, dar este parcat pe un teren privat, exclusiv din alegerea proprietarului, care nu mai intenţionează să-l conducă. „, arată, în partea esențială, comunicatul prin care Curtea anunță decizia.

Va avea această decizie impact asupra României? Trebuie ca decizia CJUE să fie preluată și în legislația din România? Aceasta este prima întrebare la care Capital încearcă să răspundă, după ce a stat de vorbă cu mai mulți specialiști. Răspunsurile la aceste întrebări vizează între 1,5 și 2 milioane de propeitari de vehicule din România.

 

 

Toate mașinile înmatriculate trebuie să aibă RCA, însă…

Din capul locului trebuie precizat că, spre deosebire de Portugalia, în România există, de anul trecut, o prevedere legală care obligă orice proprietar de autovehicule să dețină o poliță RCA pe toată perioada cât sunt înmatriculate.

Acest lucru este reglementat prin articolul 3 din legea 132/2017, după cum explică, pentru Capital, Ovidiu Wlassopol, prim-vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).

În această interpretare, de la publicarea acestei legi în Monitorul Oficial, toți proprietarii de autovehicule sunt obligați să aibă pentru autovehiculele pe care le au în proprietate o asigurare RCA valabilă, indiferent de locul unde este parcat acel autovehicul (domeniul public sau privat) și indiferent dacă aceștia folosesc sau nu acel autovehicul.

Altfel spus, pe legislația locală singura variantă pentru a „scăpa” de plata RCA este suspendarea sau radierea din circulatie a autovehiculului.

Toate cele aproximativ 8 milioane de autovehicule înmatriculate în România trebuie să fie asigurate RCA în permanență, fiind ilegal să deții un autovehicul înmatriculat în România și neasigurat RCA.”, concluzionează Ovidiu Wlassopol.

Totuși, așa cum arată toți cei implicați în piața asigurărilor, de la nivelul companiilor până la cel al supraveghetorului, legea nu se aplică efectiv pentru că Poliția, singurul organism îndreptățit să intervină cu sancțiuni, întârzie să dea amenzi.

De altfel, nici nu poate aplica legea, din moment ce, deocamdată, nu există o bază de date clară care să peemită identificarea automobilelor înmatriculate, dar fără RCA.

Acest lucru ar fi posibil doar dacă baza de date a Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) va fi complet conexată cu baza de date CEDAM, ad ministrată în prezent de Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR). Cum datele poliției conțin toate mașinile înamtriculate iar cele ale firmelor de asigurare toate mașinile care au RCA, prin comparație ar putea fi identificate acele automobile care încalcă legea.

 

Deocamdată conectarea celor baze de date nu este posibil, dar decizia luată de CJUE în privința Portugaliei ar putea grăbi lucrurile, știut fiind că pentru autoritățile din România este încă specific să acționeze mai ales atunci când sunt obligate de contextul european sau internațional.

” Posibilitatea de verificare a respectării legii în privința obligativității încheierii asigurării RCA există, cadrul legal fiind oferit de O.U.G. nr. 189/2005. Prevederile citate ar trebui, în opinia noastră, să fie modificate pentru că la ora actuală nu sunt aplicabile. BAAR poate oferi consultanță în privința bunelor practici din alte state membre în acest domeniu.” spune, pentru Capital, M ădălin Roșu, președintele Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR).

 

…firmele de asigurare vor să fie sigure că nu „scapă” nimeni

 

Pe de altă parte, chiar dacă sunt de acord cu faptul că legislația din România impune obligativitatea de a își asigura mașina tuturor propritarilor cu vehicule înmatriculate la noi în țară, reprezentanții firmelor de asigurare anunță, pentru Capital, că ei vor susține introducerea în legislația locală a unor prevederi chiar mai explicite decât cele din prezent.

 

” Practic această decizie nu ar trebui să aibă nici un impact asupra pieței de asigurări din România pentru că, în conformitate cu legislația actuală din România, asigurarea RCA trebuie menținută pe toată perioada cât vehiculele pentru care există obligativitatea asigurării, sunt înmatriculate/înregistrate. Având în vedere că ar putea exista și interpretări de genul celei care a condus la sesizarea CJUE de către instanțele din Portugalia, s-ar putea introduce o precizare în legea din România pentru a elimina astfel de situații. BAAR intenționează să facă o propunere în acest sens.„, explică, Mădălin Roșu.

În opinia celor de la BAAR, decizia CJUE ar putea intra, cel puțin teoretic, în conflict cu legislația locală. Ei fac referire la cele două articole de lege care permit neplata RCA ca urmare a suspendării dreptului de circulație a autovehiculului pe o anumită perioadă și care arată în ce condiții trebuie păstrat vehiculul pe perioada suspendării, astfel încât el să nu prezinte riscuri pentru terțe persoane.

” Teoretic, decizia CJUE ar putea intra în conflict cu unele prevederi din legea RCA, dar cu privire la acest aspect nu ne putem pronunța pentru că după cum se știe, prevederile legale menționate nu au produs încă efecte ca urmare a lipsei reglementărilor subsecvente. În opinia noastră, aceste reglementări ar trebui eliminate, dar dacă se vor menține, atunci la elaborarea legislației secundare va trebui să se aibă în vedere Decizia CJUE, pentru a nu intra în conflict cu dispozițiile acesteia.„, declară reprezentanții BAAR.

Din informațiile Capital, există și în ASF un curent care ar susține introducerea unor prevederi care să preia și decizia CJUE. Acest curent ar fi sprijinit, din interiorul Consiliului, de către Cornel Coca Constantinescu, vicepreședintele pentru sectorul asigurărilor.

 

Și tarifele ar putea crește

 

O decizie mai importantă venită din zona UE este cea luată de Comisia Europeană în luna iulie, despre care Capital a scris în premieră.

 

CE a pus România în întârziere” pentru că legea dă ASF unele pârghii de controla tarifele stabilite de firmele de asigurare pentru RCA. CE face referire la acea prevedere care impune firmelor de asigurare să notifice ASF înainte a stabili tarifele dar și la cea care impune firmelor să nu includă în preț cheltuieli proprii- adică taxe, comisioane și chlatuieli administraive de gen salarii, marketing și altele- mai mari de 25%.

În acest moment, soluția identificată de grupul de lucru construit la ASF cu scopul de a modifica legislația și a evita sancțiunile UE este eliminarea completă a celor două prevederi remarcate de CE.

Aceasta va însemna, cel mai probabil, o majorare a tarifelor în condițiile în care firmele de asigurare vor avea o mai mare libertate de a face acest lucru. De altfel, majoritatea asigurătorilor s-au plâns constant că daunele pe care le plătesc depășeșc nivelul primelor încasate ceea ce înseamnă că RCA le aduce pierderi.

În plus, există experiența anilor 2015-2016, când, după falimentele Astra și Carpatica Asig care vindeau RCA la prețuri cu mult sub piață dar și sub posibilitatea de a acoperi daunele, tarifele au explodat. Atunci a fost nevoie de o plafonare prin lege pentru a reveni la un nivel rezonabil, iar noua lege RCA a fost cosntruită astfel tocmai pentru a evita o nouă explozie a tarifelor.

 

Prea multe mașini fără asigurare

 

Scăderea numărului de mașini asigurate începe să devină o problemă majoră pentru România. Potrivit Consiliului Concurenței, procentul vehiculelor înamtriculate, dar neasigurate, a ajuns la 25%, ceea ce ar însemna, dacă ne luăm după datele oficiale, circa 2 milioane de vehicule.

De altfel, aceleași reguli UE la care am mai făcut referire impun ca gradukl de asigurare să fie la cel puțin 85%.

Este o situație îngrijorătoare, genetară inclusiv de introducerea prin lege a posibilității ca RCA să se încheie inclusiv pe o lună.

În acest context, firmele de asigurare încasează mai puțini bani, fapt care le poate determina să crească tarifele, iar riscurile la care sunt expuși oamenii cresc.

Este încă un element care justifică o intervenție mai clară a Poliției în ceea ce privește identificarea și amendarea șoferilor care nu dețin RCA pentru mașinile înamtriculate.