În urmă cu an, directorul RAR, George Dincă, arăta, pentru Capital, că interzicerea mașinilor cu volan pe dreapta ar putea deveni posibilă abia după ieșirea efectivă din UE a Marii Britanii, cel mai mare stat european unde se circulă pe partea stângă a carosabilului. 

Legea europeană spune că nu pot fi afectate drepturile cetățenilor UE prin astfel de decizii considerate discriminatorii.  

Totuși, spune Mădălin Roșu, președintele BAAR, există soluții chiar și înainte de ieșirea Marii Britanii din UE, iar aceste soluții sunt cu atât mai de luat în seamă cu cât în UE mai există oricum o țară unde se circulă pe stânga, Cipru. 

Potrivit lui Roșu, un model  ce ar putea fi aplicat și în România este cel al Germaniei, acolo unde înmatricularea automobilelor cu volan pe dreapta nu este interzisă, dar este un demers aproape imposibil. 

” Problema nu se pune neapărat în sensul  interzicerii. Dar un set de reglementări mult mai stricte ar fi foarte util. Nici în Germania nu te resping, însă ca să obții certificatele de conformitate este un chin . Trebuie să faci faci o mulțime de modificări. Oglinzile trebuie schimbate, farurile trebuie schimbate plus altele. Să nu uităm că, orice ar fi, riscurile sunt majore. Când conduc cu volan pe dreapta, nu am vizibilitate în depășire. E un lucru cât se poate de banal.”, a declarat directorul BAAR, pentru Capital. 

Roșu spune că, acolo unde se poate, firmele de asigurare se protejează deja împotriva riscurilor generate de șoferii care conduc automobile cu volan pe dreapta. 

„Pentru asigurări CASCO luăm în calcul riscul mai mare fie prin impunerea unei franșize mărite fie printr-un  tarif mai mare. Am avut situații când nici nu am luat în asigurare astfel de mașini. Să ne uităm la profilul automobilelor cu volan pe dreapta. Ele sunt automobile vechi, cu o stare tehnică precară. Șoferii lor sunt un risc pe șosea. Este clar că ar trebui reglementate mai bine.”, a mai spus Mădălin Roșu. 

 

Deocamdată, astfel de „penalizări” nu pot fi aplicate și pentru asigurarea RCA, însă situația s-ar putea schimba în viitor. 

” Din păcate, la RCA nu putem folosi, astăzi, alte criterii pentru stabilirea tarifelor, în afară de capacitatea motorului și vârsta șoferului. Totuși,legea permite firmelor de asigurare să folosească la stabilirea nivelului de bonus sau malus și alte criterii cu excepția istoricului mașinii. În măsura în care vor exista date relevante în legătură cu daunalitatea pentru mașinile cu volan pe dreapta, ar putea deveni un criteriu pentru ridicarea tarifelor aplicate celor care le conduc”, a explicat directorul BAAR. 

Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR) adună toate firmele de asigurare care vând RCA . Pe lângă vechile atribuții, care țin de gestionarea daunelor provocate în afara țării de șoferi asigurați în România și a celor provocate în România de șoferi asigurați în afara țării, BAAR a primit de anul trecut mai multe sarcini, devenind practic un „reglementator privat” al pieței asigurărilor. BAAR va gestiona baza de date CEDAM, care conține istoricul tuturor mașinilor asigurate de-a lungul timpului în România, și va avea un serviciu propriu care va permite șoferilor să adreseze întrebări și chiar să depună plângeri în legătură cu relația cu firmele de asigurare.