Automobile unicat sau în serie limitată, servicii medicale personalizate, apartamente în ansambluri rezidenţiale în care nu intri, oricåţi bani ai avea, decåt dacă eşti recomandat de cineva. Produsele şi serviciile exclusiviste îşi fac loc timid şi pe piaţa autohtonă. Nu-i aşa că v-aţi dori un apartament de lux în complexul rezidenţial din imaginea de mai sus? Dar dacă v-am spune că acolo nu puteţi să vă mutaţi decåt pe bază de recomandare, pentru că
Automobile unicat sau în serie limitată, servicii medicale personalizate, apartamente în ansambluri rezidenţiale în care nu intri, oricåţi bani ai avea, decåt dacă eşti recomandat de cineva. Produsele şi serviciile exclusiviste îşi fac loc timid şi pe piaţa autohtonă.
Nu-i aşa că v-aţi dori un apartament de lux în complexul rezidenţial din imaginea de mai sus? Dar dacă v-am spune că acolo nu puteţi să vă mutaţi decåt pe bază de recomandare, pentru că e o zonă exclusivistă, nu-i aşa că v-aţi dori şi mai mult apartamentul respectiv? În marketing, promovarea unui produs ca fiind exclusivist e o tehnică menită să imprime consumatorului ideea că dacă face achiziţia va deveni, cumva, unic sau va face parte dintr-un club restråns. Şi, haideţi să recunoaştem, cui nu-i place să se facă remarcat, să iasă din anonimat?
Cu sau fără tehnici de marketing, cert e că produsele şi serviciile exclusiviste, a căror achiziţionare nu este condiţionată doar de preţ, au început să pătrundă şi pe piaţa romånească. Proiectul rezidenţial Stejarii, dezvoltat de Grupul Ţiriac Imobiliare, este un astfel de caz. De altfel, proiectul este promovat ca un „club rezidenţial“, şi nu ca un ansamblu rezidenţial sau cartier, fie el şi de lux, de aici accentul care cade pe cuvåntul club, pentru a sublinia ideea de „mulţi chemaţi, puţini aleşi“.
„Este un proiect-pilot, dedicat unui segment de piaţă elitist, unde calitatea primează. Fiind o excepţie pe piaţa rezidenţială romånească, clubul rezidenţial Stejarii nu poate fi comparat cu alte proiecte existente“, spune Constantin Merluşcă, directorul general al Grup Ţiriac Imobiliare. În momentul de faţă, în Romånia, nu există încă o «piaţă de lux», o piaţă a «proiectelor exclusiviste» în adevăratul sens al cuvåntului, există doar proiecte care prezintă anumite caracteristici ale luxului, dar care nu însumează toate aspectele necesare unui produs exclusivist“, este de părere Merluşcă. Acesta susţine că proiectul rezidenţial Stejarii este primul care reuneşte toate caracteristicile unui complex rezidenţial elitist. „Clubul rezidenţial Stejarii se adresează unor clienţi rafinaţi, care ştiu ce înseamnă valoarea, inovaţia, care sunt foarte pretenţioşi şi exigenţi şi care au venituri mari şi o reputaţie care-i recomandă“, adaugă directorul Grup Ţiriac Imobiliare.
Produse exclusive prin numărul limitat de exemplare
Preţul poate fi un criteriu de selecţie în sine, şi pe acesta se bazează toată industria „de lux“. Însă ideea de bază în jurul căreia se construieşte un produs aşa-numit elitist sau exclusivist este aceea că se impun anumite criterii de selecţie a clientelei, altele decåt preţul produsului sau al serviciului. Totuşi, cånd vine vorba de a detalia criteriile respective, puţini sunt dispuşi să vorbească despre ele. Fără a preciza explicit criteriul de selecţie, din descrierea făcută de Constantin Merluşcă posesorului unui apartament de lux la Stejarii, se poate deduce că cine vrea o astfel de proprietate trebuie să fie recomandat de către unul dintre cei care deja deţine un astfel de apartament.
„E greu să vorbeşti despre aşa ceva, pentru că, orice ai spune, dă prost. N-ai cum să îi spui cuiva că nu vrei să îi vinzi un produs, oricåţi bani ar fi dispus să cheltuie“, explică Mike Costache, country manager pentru Romånia al mărcii de automobile Maserati. În momentul lansării pe piaţa romånească a celebrei mărci italiene de automobile de lux şi super-sport, Herbert Stein, preşedintele importatorului Autoitalia, spunea că Maserati nu e pentru oricine; ca să îţi cumperi unul trebuie să demonstrezi fidelitatea faţă de marcă şi faţă de istoria acesteia. „Să spunem că în industria auto ar fi mai simplu, poţi să inventezi un motiv de genul că nu ai stoc şi că producţia durează foarte mult. Dar dacă cineva vrea cu orice preţ un anumit produs, e foarte greu să îl refuzi“, spune Mike Costache.
Acesta este şi reprezentant pentru Romånia al NetJets, serviciul de private air-taxi al miliardarului american Warren Buffet, şi are deja pe piaţa autohtonă 12 clienţi care apelează la acest tip de servicii exclusiviste. „Desigur, există un formular pe care clienţii îl completează şi care se trimite la reprezentanţa din Londra, unde persoana este verificată amănunţit, din motive de securitate“, mai spune Costache.
Unii sunt însă de părere că exclusivitatea e mai mult un mit, întreţinut cu grijă, ce-i drept, o chestiune de marketing, care să sporească notorietatea unui produs atunci cånd oamenii citesc despre el. În alte cazuri, exclusivitatea unui produs este dată de faptul că se fabrică în puţine exemplare sau în serie limitată, iar cel mai bun exemplu este al altei mărci celebre de automobile, Ferrari.
În domeniul serviciilor, cel mai bun exemplu de nişă exclusivistă sunt clinicile private, care au început să apară şi în Romånia. Saint Lukas Hospital este singurul spital privat de lux, cu număr limitat de membri, doar 1.500 de persoane, care oferă servicii medicale exclusiviste. „Clienţii noştri sunt în special persoane care aparţin elitei financiare a societăţii, precum şi top-managementului unora dintre cele mai mari companii ce activează în ţara noastră“, afirmă doctorul Costin Trandafirescu, directorul general al Saint Lukas Hospital. „Deoarece în cursul acestui an estimăm atingerea cifrei maxime de 1.500 de persoane acceptate ca membri, criteriile de selectie vor deveni din ce în ce mai restrictive“, adaugă acesta. Fiecare membru Saint Lukas are la dispoziţie un medic personal 24 de ore din 24, care îl poate vizita şi la domiciliu atunci cånd situaţia o impune, un serviciu de ambulanţă, care ajunge la destinaţie în cel mult şapte minute, beneficiază de vizite la domiciliu sau la birou ale medicilor specialişti, iar clinica facilitează, la nevoie, consultaţii şi intervenţii chirurgicale la spitale de renume din străinătate.
În fine, mai există o categorie de produse exclusiviste, în general gåndite de o companie special pentru a-şi asocia un anumit tip de imagine. Este cazul producătorului de anvelope Pirelli, grup care mai face afaceri şi în domeniul imobiliar în sectorul high-tech şi care a lansat în urmă cu 40 de ani celebrul Calendar Pirelli. „Acesta nu este o «expoziţie» de femei frumoase, ci o sinteză a frumosului, prezentată în decursul celor peste 40 de ani de istorie a calendarului, în diverse forme, de către fotografii cei mai cunoscuţi din întreaga lume“, spune Enrico Malerba, director executiv al Pirelli Tyres Romånia. „Fiind întotdeauna în ediţie limitată, calendarul Pirelli nu se vinde, doar cei mai «norocoşi» pot deveni proprietarii celui mai cunoscut calendar din lume. El este trimis în fiecare an celor mai mari personalităţi ale lumii din industrie, politică, artă şi societatea civilă. Din acest motiv, calendarul a devenit un cult şi un obiect de artă“, adaugă Malerba. Ediţia din 2008 a calendarului Pirelli a avut 20.000 de exemplare, iar în Romånia au fost oferite mai puţin de 100.
«În Romånia, nu există încă o piaţă de lux, o piaţă a proiectelor exclusiviste în adevăratul sens al cuvåntului.»
Constantin Merluşcă, director general Ţiriac Imobiliare
Ştefan Vuza
SMART CROSSBLADE
Companie aeriana personala
CINE STÂ LA STEJARII
Clubul rezidenţial Stejarii are o suprafaţă construită de 99.360 mp şi este înconjurat de o pădure de 200 ha. Apartamentele au suprafeţe cuprinse între 108 şi 604 mp. Clubul Stejarii se adresează clienţilor „care ştiu ce înseamnă valoarea, inovaţia, care sunt foarte pretenţioşi şi exigenţi şi care au venituri mari şi o reputaţie care-i recomandă“
CINE POATE AVEA FERRARI F50
Principala condiţie este să fie colecţionar recunoscut de Maranello, care să fi participat la evenimentele specifice, organizate de Ferrari pentru acest tip de client şi, nu în ultimul rånd, să-şi permită să achiziţioneze o astfel de maşină, preţul acestor maşini fiind special
CINE PRIMEŞTE CALENDARUL PIRELLI
Calendarul Pirelli se tipăreşte în fiecare an în ediţie limitată şi nu se vinde. El este trimis anual celor mai mari personalităţi ale lumii din industrie, politică, artă şi societatea civilă. Din ediţia acestui an au fost distribuite 20.000 de exemplare în întreaga lume, în Romånia fiind oferite mai puţin de 100
Vasile Turcu
Cartier Santos 100
By Invitation Only
Banii nu sunt totul. O spun atåt companiile care îşi permit să refuze banii unor cumpărători, cåt şi bogaţii care se supun unui proces de selecţie pentru a intra în posesia unui produs de serie limitată.
Profilul cumpărătorului
Cine sunt clienţii acestor mărci? În SUA, vorbim de 10% dintre cele mai bogate familii americane, 11 milioane de case ce îşi pot permite să se înconjoare, la propriu, de produse de lux. Deţin 70% din averea americană, în valoare medie netă de 3,1 milioane de dolari pe familie. Pentru majoritatea firmelor ce oferă produse şi servicii de lux, ei reprezintă cei 20% dintre clienţi, care aduc 80% din profituri.