De asemenea, 55% dintre executivii care au răspuns la sondaj, sunt încrezători şi foarte încrezători în evoluţia economică a ţării.
Analiza are la bază un chestionar prin care se analizează percepţiile a 328 executivi de top provenind din diverse industrii. 14% dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane Euro, 10% din companii cu cifră de afaceri între 10-50 milioane Euro, 38% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane EUR și 38% sub 1 milion de EUR cifră de afaceri. 72% sunt companii româneşti, restul de 28% fiind subsidiare ale unor companii străine. Executivii au răspuns chestionarului EY România în perioada 16 iulie – 17 august 2015.
Estimările privind creşterea profitului sunt relativ similare cu cele de la începutul anului: 35% dintre executivi estimează că vor avea profituri cu peste 10% mai mari în acest an, în timp ce doar 12% dintre aceştia se așteaptă la o scădere a profitabilității în 2015.
Creşterea investiţiilor pentru 2015 s-a temperat uşor, pe măsură ce ne apropiem de finalul anului. Astfel, doar 27% dintre respondenţi mai prevăd o creştere a investiţiilor cu peste 10%, faţă de 36%, la începutul anului. Estimările cele mai mari privind creşterea investiţiilor sunt în domeniile producţiei, construcţiilor şi imobiliarelor şi în domeniul transporturilor.
„Creșterea competitivității prin inovație și cercetare, creșterea brand-ului și digitalizarea au urcat tot mai mult pe agenda de business a companiilor în acest an. În consecinţă, liderii de afaceri se arată încrezători în potenţialul care se află în faţa lor şi se uită tot mai atent către noile oportunităţi pe care evoluția mediului de afaceri le deschide. Important este cum vor aborda aceste oportunităţi și cum îşi vor transforma avantajele competitive, construind o creștere sustenabilă”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.
Creşterea numărului de angajați se temperează, însă mai este loc de creşteri salariale
La fel ca şi în cazul investiţiilor, pe măsură ce ne apropiem de sfârşitul anului estimările privind creşterea numărului de angajaţi se temperează, în comparaţie cu februarie 2015. Totuşi, 58% dintre respondenţi aşteaptă creşteri ale numărului salariaților, mai puţin însă faţă de începutul anului, când 71% dintre executivi planificau creşterea personalului.
La începutul anului, 87% dintre companii estimau că vor crește salariile angajaţilor în 2015, procent care se menţine relativ ridicat. 80% dintre respondenţi declară că încă mai este loc de creştere până la sfârșitul anului. Companiile din IT și din energie şi utilităţi estimează cele mai mari rate de creștere a salariilor în anul curent.
Cererea internă în creștere confirmă rolul de motor al creșterii
La începutul lui 2015, liderii de business din România se aşteptau ca cererea să redevină motorul creșterii afacerilor românești, conform răspunsurilor oferite în cadrul ediţiei din februarie a studiului „O nouă viziune a creșterii”. Dacă la începutul anului, însă, doar 2% dintre respondenţi se aşteptau la o creştere puternică a cererii, iar 64% prognozau o creştere moderată, în prezent, 27% dintre respondenţi estimează că cererea clienţilor pe care îi deservesc va creşte puternic şi doar 40% se mai bazează pe o creştere moderată.
Provocări, oportunităţi şi riscuri
Întrebaţi care sunt schimbările legislative care vor avea cel mai mare impact asupra afacerii pe mai departe, liderii de business au indicat între primele trei: reducerea TVA (31%), scutirea de la plata impozitului pe profitul reinvestit (26%) şi schimbarea regimului fiscal pentru liber-profesionişti.
Principalele trei provocări pe care executivii le identifică în domeniul lor de activitate sunt: competitivitatea scăzută (16%), retenția angajaţilor şi managementul talentelor (14%) şi presiunea pe preţ (13%). De partea cealaltă însă, principalele oportunităţi indicate de respondenți în sectorul lor sunt: exportul de servicii IT în afara României (16%), potenţialul de creştere a pieţei interne (13%), și avansul tehnologic (12%).
Satisfacţia clienţilor defineşte succesul pe piaţa locală
Referindu-se la factorii care definesc succesul pe piaţa locală în 2015, percepţia executivilor s-a schimbat pe parcursul ultimelor şase luni. Dacă, în februarie 2015, cei mai importanţi trei indicatori erau: rezultatele financiare, satisfacţia clienţilor şi cota de piaţă, în prezent, liderii de business se raportează diferit la elementele care definesc succesul în afaceri. Ei pun, aşadar, mai mult accent pe satisfacţia clientului (84% dintre respondenţi, faţă de 72% la începutul anului), apoi pe rezultatele financiare (66% dintre respondenţi, faţă de 68% la începutul anului) şi pe brand awareness (51% dintre respondenţi faţă de 41% la începutul anului).