Un risc ascuns, foarte serios, există în aproape fiecare mașină, avertizează oamenii de știință. Când pornim într-o plimbare cu mașina, s-ar putea să nu ne gândim la riscul unui accident sau la orice alte riscuri, inclusiv la materialele periculoase pe care cercetătorii le-au găsit în 99% din cabinele testate din vehiculele fabricate în SUA, începând cu 2015. Având în vedere că un conducător auto petrece aproximativ o oră în mașină în fiecare zi, aceasta este o problemă semnificativă de sănătate publică, susțin autorii unui studiu.
Substanțele dăunătoare din mașină
Riscul din fiecare mașină. Aceste materiale sunt adaptate pentru a îndeplini standardele de siguranță ignifuge, dar, potrivit echipei din SUA și Canada care a realizat noul studiu, includerea lor poate fi mai dăunătoare decât am crede. De aceea, ei cer acum o regândire a includerii acestor substanțe.
„Cercetarea noastră a constatat că materialele interioare eliberează substanțe chimice nocive în aerul din habitaclu al mașinilor noastre”, spune cercetătorul de mediu Rebecca Hoehn de la Universitatea Duke, conform Sciencealert.
„Având în vedere că un conducător auto petrece aproximativ o oră în mașină în fiecare zi, aceasta este o problemă semnificativă de sănătate publică.”
Produse chimice din mașinile noastre
În aerul a 99% din cele 101 mașini analizate, cercetătorii au descoperit fosfat tris (1-cloro-izopropil) sau TCIPP. Acest ignifug este folosit și în mobilier și textile și este analizat în prezent pentru posibilele legături cu cancerul. În majoritatea vehiculelor au găsit, de asemenea, tris (1,3-diclor-2-propil) fosfat sau TDCIPP și tris (2-cloroetil) fosfat sau TCEP.
Din nou, studiile au arătat că aceste materiale pot provoca cancer, precum și alte daune ale sistemelor neurologice și reproductive. Se pare că mai multe dintre aceste substanțe chimice potențial dăunătoare se scurg din scaunele auto și din alte accesorii mai ales pe vreme mai caldă. Concentrațiile au fost de 2-5 ori mai mari vara, comparativ cu iarna, potrivit cercetătorilor.
„Este deosebit de îngrijorător pentru șoferii care parcurg distanță mai lungă, precum și pentru pasagerii copii, care respiră mai mult aer decât adulții”, spune Hoehn.
Cât de periculoase sunt concentrațiile acestor substanțe chimice în aer nu se poate spune încă. Ofițerul pentru sănătate și siguranță Patrick Morrison de la Asociația Internațională a Pompierilor spune că acești retardați de flacără fac de fapt focurile și mai toxice și că reglementările de siguranță din spatele lor – care au fost introduse pentru prima dată în anii 1970 – ar trebui actualizate cât mai curând posibil.
Reducerea cantității de substanțe ignifuge adăugate la mașini
Mai mult, acesta nu este primul studiu care ridică semnale despre substanțele chimice la care suntem expuși ori de câte ori stăm în interiorul unei mașini – ceea ce pentru unii oameni va dura o perioadă substanțială în fiecare zi.
„Ceea ce este necesar este reducerea cantității de substanțe ignifuge adăugate la mașini, în primul rând”, spune Lydia Jahl, chimist de mediu la Green Science Policy Institute din SUA.
„Deplasarea la locul de muncă nu ar trebui să aibă un risc de cancer, iar copiii nu ar trebui să respire substanțe chimice, care le pot dăuna creierului, în drumul lor cu mașina spre școală”, adaugă el.
Cercetarea a fost publicată în Environmental Science & Technology.