Datele PISA au demosntrat fără nicio tăgadă o asociere puternică între distragerea digitală și rezultatele studenților.
Timothy Walker, profesor american care locuiește din 2013 în Finlanda, explică în editorialul publicat de Hechingerreport de ce Finlanda a făcut o mare greșeală când a permis copiilor să folosească, fără restricții, dispozitivele digitale în timpul orelor. Iată ce spune în acest articol:
Este clar că, în Finlanda, și nu numai, copilăria este dominată de dispozitivele digitale.
Este o tendință globală, dar afectează în mod disproporționat copiii finlandezi.
Adolescenții din Finlanda, până nu demult cu cele mai mari performanțe școlare, încă au rezultate peste medie la Programul pentru Evaluarea Internațională a Studenților (PISA).
Dar au obținut cele mai mici scoruri medii la matematică, știință și lectură în cel mai recent raport.
În decembrie 2023, Ministerul finlandez al Educației și Culturii a descris situația ca fiind „extrem de deconcertantă”.
În 2016, în ciuda cercetărilor care au arătat că elevii care au folosit computerele mai des la școală au avut rezultate mult mai slabe la testele PISA de citire și matematică, guvernul finlandez a anunțat că va aloca milioane de euro pentru intensificarea învățării digitale.
Dispozitivele digitale au erodat rezultatele învățării
În țările bogate, realizările academice au cunoscut un regres, pe măsură ce numărul de smartphone-uri în rândul copiilor a crescut. Depresia și anxietatea au crescut și ele. Și există tot mai multe dovezi că dispozitivele digitale au erodat rezultatele învățării.
Cercetările au indicat clar că utilizarea excesivă a telefonului mobil este asociată cu efecte adverse asupra bunăstării elevilor, trimiterea SMS-urilor în timpul orelor este legată de note mai mici, iar un smartphone aflat în apropiere scade capacitatea cognitivă.
Scorurile PISA pentru Finlanda au scăzut constant, de când iPhone-ul a cucerit lumea, în 2007
În conformitate cu aceste constatări, scorurile PISA pentru Finlanda au scăzut constant, de când iPhone-ul a cucerit lumea, în 2007.
Este tentant să pui performanțele tot mai mici ale elevilor finlandezi pe seama stilului de educație din această țară. Dar această concluzie pare să nu zărească pădurea din cauza copacilor
Lucrez în paralel, cu Copper Island Academy, o școală din Michigan, care folosește practici din învățământul finlandez, inclusiv pauze regulate pentru creier, colaborarea profesorilor și învățarea practică.
Școala a s-a aflat printre primele 10% din școlile publice, la o evaluare cuprinzătoare care ia în considerare competența, creșterea și alți indicatori-cheie.
Copper Island este, însă, foarte atentă la ceea ce împrumută din sistemul de educație din Finlanda. Îmbrățișăm practici bazate pe dovezi, cum ar fi pauzele pentru creier, dar ne-am abținut să adoptăm accentul Finlandei pe învățarea digitală. Japonia, o altă națiune cu rezultate bune, a făcut același lucru.
Spre deosebire de omologii finlandezi, adolescenții japonezi și-au îmbunătățit scorurile PISA din 2018 la fiecare subiect, în ciuda perturbărilor cauzate de Covid-19.
Ei au spus că au folosit cel mai puțin dispozitive digitale în timpul orelor, cu aproximativ o oră mai puțin decât adolescenții din Finlanda.
O „copilărie bazată pe telefon” contribuie la pierderea somnului
Psihologul american Jon Haidt condamnă ceea ce definește a fi o „copilărie bazată pe telefon”, care contribuie la pierderea somnului, dependență, probleme de concentrare și deprivare socială. Acest fenomen global a apărut în urmă cu aproximativ 12 ani, dar se manifestă diferit în întreaga lume.
Aproximativ 50% dintre copiii americani primesc acum primul smartphone înainte de a împlini 11 ani.
Conform unui sondaj din 2022, majoritatea copiilor din Finlanda pare să primească un telefon (de obicei un dispozitiv inteligent) la vârsta de 5 sau 6 ani. Studiul a mai indicat că, pentru prima dată în istoria țării, practic, toți elevii de clasa întâi dețin telefoane, inclusiv ceasuri inteligente.
Scorurile PISA în scădere pentru Finlanda pot reflecta – mai mult decât orice altceva – o copilărie bazată pe telefon, care începe mult prea devreme.
Experții recomandă amânarea deținerii unui smartphone, cât mai mult posibil, pentru a reduce dependența. Utilizarea smartphone-urilor declanșează creșterea dopaminei în creierul copiilor, iar asta duce la nevoia disperată de a avea astfel de dispozitive.
Există, totuși, o speranță pentru sistemul de învățământ din Finlanda.
În urmă cu câteva luni, fiul meu, în vârstă de 12 ani a venit acasă, de la școala finlandeză, foarte dezamăgit. A povestit cât de dependenți sunt colegii lui de smartphone-uri. „De ce nu scapă școala mea de telefoane?” m-a întrebat el.
După câteva săptămâni, am primit un e-mail de la directorul școlii. Profesorii și elevii au discutat despre avantajele și dezavantajele utilizării telefoanelor la școală și au decis să interzică dispozitivele. Decizia l-a bucurat pe fiul meu. Era un prim pas în direcția bună.