Numărul anunţurilor de vânzare de case la roşu postate pe site-urile de specialitate a crescut vizibil în ultima perioadă. O parte din jucătorii din piaţa imobiliară consideră că explicaţia vine din faptul că dezvoltatorii au rămas fără banii necesari finalizării acestor locuinţe, iar cealaltă parte este de părere că este o simplă strategie de marketing care să atragă cumpărătorii nemulţumiţi de calitatea caselor deja finalizate.

Majoritatea anunţurilor vizează case la roşu construite în localităţile din jurul Bucureştiului. Astfel, poţi găsi o casă la roşu de tip parter plus mansară în Măgurele, cu o suprafaţă de 70 mp utili pe etaj, la preţul de 55.000 de euro. O vilă de tip parter şi etaj, cu o suprafaţă construită de 180 mp şi un teren de 400 mp, localizată în Corbeanca, costă 100.000 euro, preţ negociabil. Ofertele vin şi din localităţi precum Popeşti-Leordeni, Buftea, Ciolpani sau Copăceni.

„Vânzarea locuinţelor la roşu este o facilitate atât pentru cumpărător, cât şi pentru vânzător. Costul unei case la roşu este cu până la 50% mai mic decât al unei locuinţe finalizate şi oferă posibilitatea cumpărătorului să realizeze finisajele în timp, când va dispune de capital. Chiar dacă în perioada de boom a pieţei imobiliare nu auzeam atât de des de astfel de practici, acum încep să apară tot mai multe cazuri de acest fel“, a declarat pentru capital.ro Adriana Iftime, directorul general al Patronatului Societăţilor din Construcţii (PSC).

Locuinţe nefinalizate din lipsa banilor

Potrivit lui Adrian Crivii, managing partner al companiei de evaluare Darian, cei care au început să construiască câteva case individuale cu intenţia de a le vinde au fost loviţi pe două părţi. Odată nu au mai putut încheia antecontracte, care presupun plata unui avans, iar a doua oară nu au mai putut accesa finanţările pe care se bazau, motiv pentru care au fost nevoiţi să îşi scotă pe piaţă produsele nefinalizate.

„Sunt şi persoanele fizice care au mizat pe credite şi pe vânzarea apartamentelului vechi pentru a se muta la casă. În principal, doar firme mici de construcţii se ocupau cu astfel de practici şi majoritatea sunt în pragul falimentului, deoarece nu mai au cu ce să-şi achite creditele“, a explicat Crivii.

Case la roşu, pentru atragerea cumpărătorilor

De cealaltă parte sunt şi voci care consideră că majoritatea caselor la roşu scoase acum pe piaţă au fost gândite de la bun început în acest fel, ca o strategie de vânzări.

„Un procent mare din locuinţele care se vând la roşu sunt construite cu acest scop. Cred că mulţi se folosesc de acest tip de abordare în vânzări ca o strategie de marketing. Este un lucru bun pentru că se diversifică oferta şi sunt convins că o să vedem tot mai multe astfel de cazuri. Sunt mulţi oameni care nu au încredere în ceea ce primesc şi preferă să îşi finiseze locuinţa după bunul plac, plus că e mai ieftină la achiziţie şi se construieşte repede“, a subliniat Valentin Ilie, CEO-ul Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Salvarea stă în casele la roşu

Oficialul PSC consideră că la pleiada de găselniţe pe care dezvoltatorii au fost nevoiţi să le abordeze pentru a-şi lichida stocurile se poate adăuga şi vânzarea de case din stadiu de finisaje şi această metodă ar putea veni chiar ca o salvare pentru cei care nu mai au variante rămase la îndemână.

„Cumpărătorul are posibilitatea să îşi finiseze doar strictul necesar, respectiv o cameră, baia şi bucătăria, iar restul să îl finalizeze când are bani. Dezvoltatorii caută tot felul de soluţii, de la oferirea de maşini, mobilier, perioade de graţie pentru credite şi este şi aceasta o cale de a vinde mai uşor. Dacă dezvoltatorii ar fi avut bani să finalizeze aceste locuinţe, cu siguranţă ar fi făcut-o, pentru că puteau să le vândă mai scump. Această metodă vine ca o salvare“, a concluzionat Adriana Iftime.