Romania a exportat anul trecut produse petroliere in valoare de peste un miliard de euro. E vorba de o crestere de 188% la carburantii pentru motoare. Vestea buna este ca pentru prima data in ultimii ani s-a exportat mai multa benzina. Vestea proasta ar putea sa tina de faptul ca o parte din incasarile rezultate din exporturile de carburanti au ramas in conturi offshore. Adica nu s-au mai intors in tara. Anul trecut, speriat de cresterea accelerata a pretului la carburanti, pr
Romania a exportat anul trecut produse petroliere in valoare de peste un miliard de euro. E vorba de o crestere de 188% la carburantii pentru motoare. Vestea buna este ca pentru prima data in ultimii ani s-a exportat mai multa benzina.
Vestea proasta ar putea sa tina de faptul ca o parte din incasarile rezultate din exporturile de carburanti au ramas in conturi offshore. Adica nu s-au mai intors in tara.
Anul trecut, speriat de cresterea accelerata a pretului la carburanti, presedintele Traian Basescu i-a chemat la raport pe toti sefii companiilor petroliere romanesti. Unul dintre principalele reprosuri a fost acela ca Rompetrol, Petrom-OMV sau Lukoil sunt dusmanii balantei de plati externe pentru ca importa titei, dar nu exporta produse finite. Motivatie extrem de solida daca tinem cont de faptul ca era sustinuta de statistici. Miracolul s-a intamplat, la sfarsitul primului trimestru, nivelul exportului de benzina si motorina l-a depasit pe cel al vanzarilor interne. In plus, OMV a luat pozitia de drepti si a nu a mai vandut din productia interna de titei.
Petrom, de exemplu, are rezerve de petrol si gaze estimate la un miliard de barili echivalent petrol, la o capacitate anuala de rafinare de opt milioane de tone.
“Anul trecut, cand am avut intalnirea cu presedintele ni s-a reprosat ca dezechilibram balanta de plati externe. Iata ca acum exportam mai mult”, spune presedintele Rompetrol, Dinu Patriciu.
Rafinaria de la Navodari exporta in jur de 58% din cantitatea de titei procesata, iar restul de 42% este vandut pe piata interna. El sustine ca o pondere importanta a exportului o are piata regionala. “Vindem in special in tarile din jur cu aceleasi marje de profit ca in Romania”, sustine Patriciu. Anul trecut, Rompetrol Rafinare a produs 1.000 de tone de benzina si 1.314 de tone de motorina. Jumatate din productie a fost exportata.
La Petrom situatia este aceeasi. In 2005, in cele doua rafinarii ale companiei aflate sub umbrela OMV au fost procesate 6.399 de mii de tone de titei, reprezentand o scadere fata de 2004. Astfel, vanzarile comerciale interne au depasit nivelul inregistrat in anul 2004 cu 1,7%, atingand 1.859 de mii de tone, in timp ce exporturile au fost de 2.263 de mii de tone, cu 34 de mii de tone peste nivelul din 2004.
Oficialii Petrom sustin ca pretul carburantilor a variat semnificativ in 2005 “datorita calamitatilor naturale care au afectat capacitatea de rafinare a Statelor Unite, generand o cerere ridicata pentru combustibili”. Cotatia Platts pentru benzina (pretul de referinta al tranzactiilor) a crescut de la 29 de centi/litru, la inceputul anului trecut, la 39,9 centi/litru, la sfarsitul lui decembrie 2005, atingand un nivel maxim de 61 centi/litru pe 1 septembrie, cotatie influentata semnificativ de uraganul Katrina. Cotatia Platts pentru motorina a atins 43,9 centi/litru la sfarsitul anului 2005, dupa un maxim de 57,9 centi/litru inregistrat de asemenea pe 1 septembrie. Fata de inceputul anului 2005, pretul international al benzinei a crescut cu 37%, in timp ce motorina a fost cu 16% mai scumpa la sfarsitul anului.
Constantin Tampiza, presedintele Lukoil Romania, sustine ca, pentru a se conforma cerintelor actuale ale UE, “o rafinarie romaneasca ar trebui sa aiba o marja a costului de productie de 150 de dolari pe tona. Noi acum vindem cu 120-130 tona de produse petroliere finite, asa ca nu ne permitem sa investim din surse proprii”. Asadar, singura solutie care mascheaza costurile mari de productie ar fi, atat pentru Lukoil, cat si pentru Petrom si Rompetrol, majorarea marjei de vanzare a carburantilor la poarta rafinariei, care acum este, in medie, intre 5 si 7% pe litrul de benzina si motorina. Dinu Patriciu spune ca unul dintre motivele pentru care se prefera exportul produselor petroliere este ca valoarea accizelor la produsele petroliere in Romania este peste media inregistrata la nivel european. “Motivul ar fi ca este nevoie de mai multi bani la buget. Sunt insa solutii care ar putea impaca ambele parti. Daca s-ar egala nivelul accizelor la motorina si la benzina si daca s-ar introduce accizarea la pompa, bugetul ar castiga in jur de 12.000-14.000 miliarde de lei pe an”, a mentionat Patriciu.
Petrom versus Rompetrol In 2005
Titei procesat Petrom (mii tone) 6.399
Vanzari produse (mii tone) 5.046
Export produse Petrom (%) 53
Grad de utilizare rafinarii Petrom (%) 80
Vanzari produse Rompetrol (mii tone) 2.340
Export produse Rompetrol (%) 50
Grad de utilizare rafinarie (%) 85
Sursa: Companiile